رمان نویسی در دفاع مقدس مانند رمان دینی غریب است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی قاسمی، شاعر و رمان‌نویس ایلامی است که مسئولیت حوزه هنری استان ایلام را نیز برعهده دارد. تا کنون از این شاعر و نویسنده کتاب‌های زیادی در زمینه رمان،‌ شعر و دفاع مقدس روانه بازار گردیده است، به عنوان مثال می‌توان به رمان 5 جلدی «هات» اشاره کرد.

*آقای قاسمی درباره کتاب «هات» برایمان بگویید و معنی این لغت چیست؟

«هات» یک واژه جنوبی است که در لغت به معنی «آمد» و در اصطلاح به معنی خیر و برکت است. داستان درباره زندگی شهید عدنان سابوته است که در رمان با نام دخیل معرفی شده است. دخیل شخص شروری که اهل هر گونه برنامه‌ای خلاف ساختار خانوادگی‌اش است و هیچ سنخیتی با آنها ندارد. کسی که تمام لحظاتش پر از عقده‌های فردی و شخصی ناشی از فشارهای اقلیمی و محیط پیرامون او است و بعدها این شخص در لا به لای رمان پرورش می‌ِیابد و نوعی دگرگونی رخ می‌دهد که خواننده در انتها متوجه می‌‌شود.

*چرا حوزه دفاع مقدس را برای کار انتخاب کردید؟

در وهله اول تعداد نویسندگانی است که آثار آنها به صورت تکراری چاپ شده است دفاع مقدس در شاخصه‌ها و مفاهیم اجتماعی و فرهنگی خود چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم مواردی دارد که رمان‌نویس با نگاه جهان شمول خود به طور حتم سوژه‌های نابی را بدست می‌آورد زیرا دفاع مقدس سوژه‌های خوبی دارد که نویسنده با استفاده از آنها می‌تواند آثار زیبایی را خلق کند و در واقع این دلیل من برای انتخاب این حوزه بود.

*روند فعلی داستان‌نویسی در حوزه دفاع مقدس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

موضوع رمان‌نویسی در دفاع مقدس دقیقا مثل رمان دینی غریب است یعنی ما عالمانه به آن نگاه نمی‌کنم. من احساس می‌کنم ما فاصله زیادی با آثار فاخر داریم و کسانی که نوقلم هستند و تازه پا به این عرصه گذاشته‌اند فاقد خلاقیت و هنر بودند که موجب شد این موضوع به بی‌راهه کشیده شود اما از دهه هشتاد به بعد کارها شکل خلاقانه‌تر و هنرمندانه‌تری به خود گرفت.

*چه موانعی را بر سر راه این روند می‌بینید؟

اگر کسانی که به عنوان بانیان و مسئولان دنبال رو دفاع  مقدس هستند کمتر شعار بدهند و کمتر آثار غیرفاخر را منتشر کنند کمک شایانی به این روند کرده‌اند.

*با توجه به این‌که شما شاعر و نویسنده هستید کدام یک از این دو کار را بیشتر دوست دارید؟

من در هر دو حوزه شعر و رمان‌نویسی فعالیت دارم و البته به هر دوی آنها علاقمندم.

*از نظر شما ادبیات جنگ و دفاع مقدس می‌تواند برای نسل نوجوان و جوان امروز جذابیت داشته باشد؟

عده‌ای هستند که نگاه کاسب‌کارانه به این موضوع دارند و این مساله به فرهنگ جبهه ضربه خواهد زد. از این منظر اگر آن چه که مطلوب است و واقعیت دارد را به طور هنرمندانه‌ای قلم بزنیم برای قشر نوجوان جذاب خواهد بود اما نگاه‌های شعاری بیش از پیش شده و برای نسل نوجوان و جوان امروز غیرقابل باور است.

*برگ برنده داستان‌نویسی یا نقطه عطف آن چه چیزی می‌تواد باشد؟

نگاه تازه، یعنی از زاویه متفاوت به این موضوع عظیم نگریسته شود.

*به عنوان سوال پایانی برای رسیدن به نقطه ایده‌آل ادبیات چه باید کرد؟

باید از شعارزدگی بپرهیزیم و هنرمندانی که قلم خلاقانه‌ای دارند را مورد حمایت قرار دهیم و فضا و امکانات رشد را برایشان فراهم کنیم.


گزارش از: اکرم رضایی ثانی
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.