شهدا قهرمانان کشورمان هستند که یک نویسنده با نوشتن دین خود را تا حدی ادا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید پورولی کلشیری از داستان نویسان جوان انقلاب اسلامی است. او در ابتدا با قلمی متعصب در حوزه دفاع مقدس شروع به کار کرد و پس از آن با تلفیقی از تعصب و عشق به نوشتن سیره اهل بیت(ع) پرداخت. گفتگوی ما را  با  مجید پور‌ولی کلشیری می‌خوانید:

*آقای پور‌ولی داستان نویسی را  از چه سالی شروع کردید؟

شروع نویسندگی در حوزه حرفه‌ای و تجربی برای من متفاوت است، من از سوم ابتدایی و داستان‌ها و انتقادهای داستان‌گونه را آغاز کردم و به صورت حرفه‌ای از سال آخر دبیرستان و اوایل دانشگاه دست به  قلم شدم.

*اولین کتابی که از شما چاپ شد چه کتابی بود؟

کتاب «ما از دو کوهه آمدیم اینجا غریبیم» با موضوع دفاع مقدس اولین کتاب من بود.

*چرا حوزه دفاع مقدس را برای نوشتن انتخاب کردید؟

من در این حوزه قبلا فعالیت می‌کردم، اما آن سال‌هایی که با  موضوع دفاع مقدس می‌نوشتم جزو علائق من بود و از نظرم شهدا قهرمانان کشورمان هستند که یک نویسنده با نوشتن تا حدی دین خود را به آن‌ها ادا می‌کند.

*درحال حاضر در چه حوزه‌ای قلم می‌زنید؟

در حال حاضر درباره اهل بیت می‌نویسم که از نظر من این امر مهم‌تر است و قابل قیاس با دیگر موضوعات نیست.

*روند داستان نویسی در این حوزه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

روند بسیار ضعیفی در این حوزه حاکم است زیرا هیچ حمایتی از سوی دولت نمی‌شود، کما اینکه من چندین کار آماده با موضوع اهل بیت دارم اما متأسفانه نهادی به دنبال دغدغه‌های خودشان هستند. وقتی در خصوص یک شهید رمانی نوشته می‌شود می‌توان آن را به  بنیاد حفظ آثار، بنیاد شهید، حوزه  هنری و یا سپاه سپرد. ولی نهادی برای آثار اهل بیت وجود ندارد تا از این مجموعه آثار حمایت کند.

*به نویسندگانی که تازه وارد این عرصه  شدند چه نکته‌ای را  گوشزد می‌کنید؟

در زمینه نویسندگی به طور قطع مطالعه زیاد و حداقل مطالعه روزانه در سیره اهل بیت ضرورت دارد.

*کتاب‌های این‌ حوزه تا به حال در خارج از کشور ترجمه و یا استقبال شده است؟

خیر، در این  حوزه هیچ گونه سلیقه سازی برای مخاطب نشده، طوری که به نظر می‌رسد یک جوان انتخاب اولش برای خرید  کتاب، کتاب‌هایی با  موضوع اهل بیت نباشد.  باید رویکردهای اجتماعی را  بررسی کنیم و در نهایت برای مخاطب سلیقه سازی کنیم.

*چه راه حلی برای سوق دادن نسل جوان به سمت و سوی کتاب‌های اهل بیت (ع) دارید؟

اگر ما حقایق زندگی اهل بیت (ع) را  بیان کنیم جوان‌ها و نوجوانان تشنه این مسیر می‌شوند ولی وقتی ما یک‌ جریان خاص را  به اهل بیت (ع) منتسب می‌کنیم و حالا اگر به هر دلیلی اشتباهی در این جریان رخ بدهد مخاطب آن را پای دین و اهل بیت(ع) می‌گذارد و این‌ در نهایت موجب فاصله بین این دو یعنی مخاطب و حوزه اهل بیت می‌شود.

*آخرین کتابی که از شما به چاپ رسید چه کتابی بود؟

آخرین کتاب من با عنوان «پسران دوزخ فرزندان قابیل» که به  نقد معتبر‌ترین‌کتاب اهل سنت پرداخته است و به عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش نمایشگاه کتاب امسال معرفی شد.




گفتگو از : اکرم رضایی ثانی




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار