وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادعاهایی بی‌پایه و اساس گفت: تحریم‌هایی که برضد ایران اعمال شد در نهایت این کشور را ترغیب کرد که به میز مذاکره بازگردد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "جک لو،" وزیر خزانه داری آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا مدعی شد؛ تحریم هایی که برضد ایران اعمال شد به مسئولان این کشور هزینه نقض قوانین بین المللی را نشان داد و موجب شد ارتباط این کشور با بازارهای جهانی قطع شود.

وزیر خزانه داری آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساس خود گفت: تحریم هایی که برضد ایران اعمال شد در نهایت مسئولان این کشور را ترغیب کرد که به میز مذاکره بازگردند و برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود آماده شوند.
وزیر خزانه داری آمریکا افزود: اجماع و همکاری بین المللی در رسیدن به این فشار بسیار ضروری بود. قدرتهای عمده جهانی در جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی متحد بودند و هستند. اتحاد در هدف باعث تصویب قطعنامه های سخت گیرانه شورای امنیت و تحریم های ملی در بسیاری از کشورها شد و کشورهای دیگر در دنیا نیز تحریم های آمریکا را تضمین کردند. هدف این تحریم ها، تغییر در رفتارهای اتمی ایران بود و این فشارها زمانی برداشته می شدکه به نگرانی های جهانیان رسیدگی شود. بر این اساس، زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران گام های اساسی برای عقب راندن برنامه اتمی خود را برداشته است و زمان فرار هسته ای این کشور به دست کم یک سال رسیده باشد، برداشته شدن تحریم ها نیز اجرایی می شود. هیچ تشویق امضا شده ای وجود ندارد.
جک لو گفت: روشن بگوییم، هیچ تغییر فوری در تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زمانی که ایران شروط اساسی هسته ای را به جا آورد، آمریکا شروع به تعلیق تحریم های ثانویه هسته ای به صورت مرحله ای خواهد کرد. تحریم هایی که کشورهای طرف سوم را که با ایران تجارت می کنند، هدف قرار می دهد. شکی نیست که می بایست در برابر احتمال پای بند نبودن ایران به تعهدات خود در این توافق آماده باشیم. برای همین، اگر ایران در زمانی که تحریم ها را تعلیق کردیم، تعهدات خود را نقض کرد، می توانیم خیلی سریع تحریم های سازمان ملل و آمریکا را بازگردانیم. با توجه به اینکه بازگردانده شدن تحریم های سازمان ملل نیازمند رای در شورای امنیت است، آمریکا این توان را دارد که اجرای دوباره این تحریمها را صورت بدهد.
وی مدعی شد: حتی در صورتی که تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شوند، همچنان تحریم های عمده که خارج از گستره توافق هسته ای است، به جای خود باقی می ماند، از جمله تحریم های تجاری اولیه آمریکا؛ با برخی استثناء های بسیار محدود، ایران همچنان از دسترسی به بزرگترین بازار دنیا محروم است و تحریم های هدفمند همچنان ایران را به خاطر حمایت از گروه های تروریستی مانند حزب الله، نقش بی ثبات کننده اش در یمن، حمایتش از رژیم اسد، برنامه موشکی و نقض حقوق بشر در این کشور ادامه خواهد داشت. همین هفته، خزانه داری برخی از سران حزب الله، شرکت های نیابتی خارجی و برخی دلالان این گروه را تحریم کرد. همچنین ما تحریم های سپاه پاسداران، نیروهای قدس و شاخه های وابسته به آن یا مقامات ارشد این کشور را برنمی داریم.
وی ادامه داد: برخی چنین می گویند که برداشتن تحریم ها تا زمانی که ایران به این فعالیت ها پایان بدهد، زود هنگام است؛ زیرا پول هایی که ایران به دست می آورد، می تواند برای این اهداف به کار گرفته شود. من نگرانی ها را درک میکنم؛ ولی ارتباط ایران با گروه های تروریستی همان دلیلی است که ما تلاش می کردیم جلوی رسیدنش به سلاح اتمی را بگیریم. ترکیبی از این دو تهدید می تواند سناریویی کابوس وار ایجاد کند. ایران مسلح به سلاح اتمی می تواند تهدیدی به مراتب دهشتناک تر باشد. اگر نتوانیم هر دو تهدید را یکجا حل کنیم، باید به نوبت به این تهدیدها رسیدگی شود. برجام به تهدید اتمی رسیدگی می کند و دست ما و متحدانمان را باز می کند تا با قدرت بیشتری به مقابله فعالیت های منطقه ای ایران و متحدانش بپردازیم. برعکس، دوری گزیدن از این توافق می تواند باعث شود عمده ترین حامی تروریسم در دنیا مدت زمان کوتاه تری برای فرار هسته ای داشته باشد. همچنین می بایست با واقع نگری این را درک کنیم که برداشته شدن تحریمهای هسته ای برای ایران به چه معناست. ذخایر صد میلیارد دلاری ایران که بسیاری نگران صرف شدن آن در هدف های نامناسب هستند، ذخیره بلند مدت این کشور و نه بودجه سالیانه آن است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار