رئیس حزب نیروهای لبنانی ضمن اشاره به بی‌تأثیر بودن توافق هسته‌ای ایران در تحولات منطقه، مدعی شد این توافقنامه به توقف برنامه هسته‌ای ایران منجر خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان "سمیر جعجع،" رئیس حزب نیروهای لبنانی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، گفت: «توافق هسته ای با ایران نمی تواند تاثیری بر تحولات منطقه غرب آسیا داشته باشد.»

وی همچنین مدعی شد: «با توجه به نتایجی که توافق هسته ای با ایران می تواند داشته باشد این توافق را نه می توان توافقی تاریخی تلقی کرد و نه می توان آن را یک اشتباه تاریخی خواند. نظر شخصی من این است که این توافق می تواند به صورت مقطعی برنامه نظامی هسته‌ای ایران را متوقف سازد با این حال ایران در انتظار اوضاع و تحولات جدید باقی خواهد ماند. از سوی دیگر تصور نمی کنم این توافق هسته ای بتواند تاثیری بر تحولات غرب آسیا یا هر جای دیگر داشته باشد. هرچند که امیدوارم این نظر من اشتباه باشد. هرچند که ممکن است برخی بگویند ایران با وضعیت بهتری که در پی توافق هسته ای پیدا می کند می تواند بر دامنه نفوذ خود در منطقه بیافزاید که باید منتظر بمانیم و ببینیم چه خواهد شد. توافق هسته ای همیشه هسته ای باقی مانده است و در مذاکرات هسته ای طرفین مذاکره به مسائل غیر هسته ای و دیگر بحران ها نپرداخته اند. با توجه به عزم جدی دولت اوباما و دولت حسن روحانی برای دستیابی به توافق هسته ای دستیابی به چنین توافقی را پیش بینی می کردم اما من هیچگاه نه به شکل مثبت و نه منفی روی این توافق حساب باز نکردم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید این توافق دست حزب الله را بیش از پیش در لبنان باز بگذارد، مدعی شد: «توافق هسته ای ضرورتاً به این معنا نیست، حتی اگر حزب الله به امکانات بیشتری دست پیدا کند باز هم تصور می کنم حزب الله به بالاترین حد خود در لبنان رسیده است و بیش از آن نمی تواند دامنه نفوذ خود را گسترش دهد. نباید فراموش کرد عوامل دیگری نیز وجود دارد که افراد نمی تواند از آن فراتر روند هرچند که امکانات شان افزایش پیدا کند. تا کنون من چیزی که حاکی از تلاش حزب الله برای تغییر نظام سیاسی لبنان باشد ندیده ام ممکن است حزب الله چنین قصدی داشته باشد اما هیچ نشانه عملی از این مساله به چشم نمی خورد. دیگر اینکه حتی اگر حزب الله به همراه همپیمانان خود برای اجرای این قصد سیاسی تلاش کند باز تصور نمی کنم زمینه ای برای تحقق این مساله و تغییر نظام سیاسی وجود داشته باشد مگر آنکه حزب الله متوسل به زور شود که در این حالت دیگر نمی توان آن را تغییر سیاسی نظام دانست بلکه کودتا محسوب می شود.»



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
nader
۰۲:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
چهارتا مثل شماها هستند که لبنان تا این لحظه بدون رییس جمهور مانده ا ست
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۳۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
نمک نشناس پست ..تو با اون جنبلاط موزی یک لحظه فکرنمیکنی اگه حزب الله نبود الان جنوب لبنان ایالت اسرائیل بود.
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۱۹:۳۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
هذیان میگه.فکرکنم تبش بالاس
آخرین اخبار