برنامه‌ریزی مناسب و سیاست‌گذاری بجا و موازی‌سازی برنامه‌های نهادهای مختلف، جایگاه صنایع دستی را در بازار تنظیم می کند.

رجبعلی خسروآبادی رئیس میراث فرهنگی استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران در خاتمه‌ی نمایشگاه صنایع دستی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی به لحاظ آشنایی مردم با نوآوری‌های جدید، ابداعات و معرفی هنرهای کل کشور و حتی خارج از کشور بسیار مهم است، این نمایشگاه‌ها فرصتی است که با فرهنگ مردم سایر هموطنان بدون اینکه نیاز به سفر باشد تنها با بازدید از یک غرفه بصورت کلی آشنا شویم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد بحث یکنواخت شدن نمایشگاه‌ها است، باید تدبیری اندیشید تا بستر آنها دچار پویایی و تحرک شود و مخاطب بیش از پیش جذب شود، در این خصوص می‌توانیم با نوآوری در حوزه ی بسته‌بندی به مقوله‌ی رونق فروش نگاه مجدد کنیم.

وی صنایع دستی را به عنوان کالایی با ارزش افزوده‌ی بالا معرفی کرد و افزود: صنایع دستی بطور خاص در جایگاهی بین هنر و زندگی قرار دارد، خلق یک اثر هنری مانند فرش نشان از نگرش و جهان‌بینی بافنده دارد، در واقع هنرمند فرشباف جهان‌بینی و نگاهش را به محصولی تبدیل می‌کند که قابل استفاده در زندگی روزمره است.

خسروآبادی در ادامه به تبلور آزروهای هنرمند در صنایع دستی اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات طرح‌های قالی‌های دستباف نمادی از آرزوی بافنده است، خطه‌ی گرم و خشک کشور سرشار از طرح‌های گل و بته و درخت در نقش و نگار و تار و پود فرش‌هایش است.

وی ادامه داد: اگر ارزش مواد اولیه را ده واحد در نظر بگیریم، صنایع‌ دستی این توانایی را دارد که ارزش آن ماده‌ی اولیه را با بکارگیری هنر و خلاقیت به هزار  واحد افزایش دهد، و در این شرایط چنین رشد ارزش افزوده‌ای می‌تواند در رونق اقتصادی نقش زیادی داشته باشد و زمینه‌های خوبی برای اشتغال‌زایی فراهم کند.

رئیس میراث فرهنگی استان تهران افزود: برنامه‌ریزی مناسب و سیاست‌گذاری به جا و موازی‌سازی برنامه‌های نهادهای مختلف می‌تواند در رسیدن به هدف والای تنظیم بازار کمک کند و شرایط بهبود مقوله‌ی عرضه‌ی محصولات صنایع دستی را فراهم کند.

خسروآبادی درمقایسه نمایشگاه صنایع دستی با نمایشگاه کتاب گفت: با حمایت مناسب از حوزه‌ی صنایع دستی امکان رشد این بخش مهم که ارزش افزوده‌ی بسیار مطلوبی ایجاد می‌کند  فراهم می‌شود، این فضا می‌تواند بسیار بهتر عمل کند به شرط آنکه به بحث بازاریابی مناسب، بسته‌بندی و کاربرد مناسب محصولات تولیدی توجه شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.