رجبعلی خسرو‌آبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ارزش صنایع دستی منحصر به فرد است

صنایع دستی در کشورهایی که ذخیره‌های نفتی ندارند، ابزاری است کاربردی که زمینه‌های رشد و توسعه‌ی اقتصادی را فراهم می‌کند.

رجبعلی خسروآبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: میراث فرهنگی و صنایع دستی از عناصر هویت ساز و محوری در رشد و توسعه‌ی فرهنگی و اقتصادی جامعه است، باید کوشش کنیم ایران را از دریچه میراث فرهنگی و صنایع دستی به دنیا معرفی کنیم، اگر در انجام این مهم موفق شویم هم به لحاظ فرهنگی به جایگاه مطلوبی در جهان خواهیم رسید و هم در بحث اقتصادی گام مهمی برداشته‌ایم.

وی افزود: ایران کشوری با پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی غنی است و دارای بستری مناسب  برای توسعه است، استفاده و امکان سنجی در زمینه توانایی های بالقوه و تلاش برای بالفعل کردن آنها در بلند مدت وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش می‌دهد و در بهبود شرایط نقش زیادی دارد.
رئیس میراث فرهنگی استان تهران با تکیه بر صنایع دستی به عنوان هنری با ارزش افزوده بالا ادامه داد: صنایع دستی به عنوان بخشی از توان بالقوه‌ ایرانیان هنری است که با صرف هزینه کم امکان درآمدزائی بالائی فراهم می‌کند، همچنین افراد می‌توانند با امکانات اندک در کنار زندیگی روزمره به تولید صنایع دستی پرداخته و به اقتصاد خانواده کمک کنند.

خسروآبادی افزود: نمایشگاه صنایع دستی برای مردم این امکان را فراهم می‌کند که بدون سفر به مکان‌های مختلف در یک فضای واحد با دستاوردهای هنری مردم آشنا شوند، در این میان به درکی از فرهنگ آن منطقه می‌رسند، در واقع نمایشگاه صنایع دستی فرصتی برای ایجاد رغبت در مردم برای آشنایی با صنایع دستی و بعضا ایجاد علاقه و انگیزه برای افراد است،  ایجاد فضایی برای همگرایی، نزدیک‌تر شدن ذهنیت‌ها، آشنایی با هنرهای جدید و خلاق و... است و می‌توان گفت زمینه‌ی مناسبی برای برنامه ریزی‌های آینده در حوزه علاقمندی، کاربرد و خلاقیت صنایع دستی است.

خسرو آبادی در ادامه با اشاره به اصالت صنایع دستی اذعان کرد: صنایع دستی نباید با «کاردستی» اشتباه گرفته شود، صنایع دستی در کشورهایی که ذخیره های نفتی ندارند، ابزاری است کاربردی که با نگاه و رویکرد مناسب زمینه‌های رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند، لذا می‌توان به بحث صنایع دستی به عنوان روشی مناسب برای شکوفایی اقتصادی و خود اتکایی جامعه نگاه کرد.

وی با تکیه بر لزوم درک صحیح از صنایع دستی افزود: استفاده از صنایع دستی اصیل ایرانی در طراحی‌های منازل و نهادینه کردن این فرهنگ در شناخت بیشتر مردم از فرهنگ، هنر و تاریخ نقش زیادی دارد، در واقع ارزش معنوی که در خلق یک اثر هنری صنایع دستی وجود دارد منحصر به فرد است و نشان از درک صحیح از هویت تاریخ  این مرز و بوم است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.