زاویه دید خانواده‌های ایرانی در مورد مصرف دخانیات و قلیان در مورد زنان در گذشته به صورتی بود که این عمل زشت تلقی می‌شد، اما امروز این زاویه دید کمی چرخیده، به طوری که قبح آن افتاده و باعث رشد 10 درصدی مصرف دخانیات در میان زنان شده است که همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برای سلامت زنان درپی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، علائم ونشانه‌های بیماری قلبی در مردان و زنان به یک صورت است، اما عوارض مشاهده شده در برخی از زنان متفاوت است.

تفاوت در نوع هورمون‌های جنسی در مردان و زنان باعث شده تا احتمال بروز بیماری‌های قلبی تا قبل از 55 سالگی در زنان کمتر از مردان باشد، اما پس از عبور از دهه پنجم زندگی و ورود به دوره یائسگی سکته قلبی در زنان افزایش می‌یابد. اما این آمار کم مبتلایان به بیماری قلبی در زنان فقط تا زمانی صادق است که زندگی سالم و عاری از مصرف دخانیات را داشته باشند.

 این در حالی است که هرسال عادی شدن مصرف قلیان و توجه بیشتر به سیگار و عوارض آن میزان استفاده قلیان خصوصا در زنان افزایش پیدا کرده، تا جایی که خسرو صادق‌نیت رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات به خبرگزاری مهرنامه می‌گوید: میزان مصرف قلیان در دختران از 1 به 9 افزایش یافته که این افزایش به دلیل بالا رفتن مصرف قلیان است. در واقع اعتقاد بیجا به بی‌ضرر بودن قلیان، اصلی‌ترین دلیل بالارفتن آمار مصرف آن در زنان و دختران است.  
 
حمید بیگدلیان فوق تخصص جراحی قلب در این باره می‌گوید: زنانی که زندگی سالم و به دور از مصرف دخانیات خصوصا قلیان را دارند و تمایل بیشتری نسبت به ورزش کردن از خود نشان می‌دهند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.
 
به گفته وی، در سال‌های اخیر بالارفتن میزان مصرف قلیان در زنان باعث شده تا خطر انسداد شریان‌ها افزایش یابد. از طرفی مصرف موادمخدر نظیر هروئین و حشیش می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی همراه باشد.
 
احساس درد در قفسه سینه شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری قلبی
از دلایل احساس این درد می‌توان به فعالیت زیاد_هیجان زدگی_ سرما و حتی خوردن غذاهای سنگین اشاره کرد که در اغلب موارد این دردها با مصرف قرص زیرزبانی تسکین می‌یابند.
 
بیماری قند عامل دیگری بر بالارفتن خطر سکته قلبی در زنان است
 حمید بیگدلیان فوق تخصص جراحی قلب، در ادامه تصریح کرد: بیماری‌های دیگری همچون دیابت خصوصا دیابت نوع یک خطر گرفتگی و انسداد رگ‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین عدم کنترل فشار خون و بی‌تحرکی پس از مصرف کربوهیدرات‌ها هم به نوبه خود می‌تواند در افزایش احتمال بروز سکته قلبی در زنان موثر باشد.



 گزارش فرزانه فدوی



انتهای پیام/

برچسب ها: دخانیات ، قلب ، سکته ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار