سیاری گفت: افزایش مالیات بر دخانیات کمک شایانی به کاهش استعمال سیگار توسط نوجوانان می‌کند.

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طبق کنوانسیون سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات، کشورها باید سیاست‌های قیمت گذاری و مالیات بر محصولات دخانی را به عنوان یکی از راههای کاهش مصرف دخانیات اجرا کنند، گفت: افزایش مالیات که باعث 10 درصدی قیمت دخانیات شود باعث کاهش مصرف دخانیات به میزان 4 درصد در کشورهای با در آمد بالا و پیش از 8 درصد در کشورهای با در آمد پایین و متوسط می‌شود. 

وی ادامه داد: طبق گزارشات WHO افزایش 50 درصدی مالیات‌های ویژه دخانیات باعث حصول کمی بیش از 1.4 میلیارد دلار آمریکا و وجوه اضافی در 22 کشور با درآمد پایین می‌شود. 

سیاری با بیان اینکه ما باید تا سال 2025 میزان مصرف دخانیات را 30 درصد کاهش دهیم، عنوان کرد: باید برای تحقق این امر دولت مالیات بر دخانیات را تا جایی افزایش دهد که موجب کاهش مصرف دخانیات شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تاکید کرد: ایران از نظر وضع مالیات محصولات دخانی، بالاتر از کشورهای افغانستان،‌ عراق، لیبی و سومالی است ولی از 17 کشور پایین‌تر است. 

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که مالیات بیشتر تاثیر ویژه‌ای بر کاهش مصرف دخانیات توسط اقشار کم درآمد دارد و از شروع به مصرف دخانیات توسط بسیاری از جوانان جلوگیری می‌شود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار