خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی است ایران موافقت کرده است بخشی از مواد هسته‌ای خود را که قابلیت تبدیل شدن به سلاح دارند به روسیه منتقل کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، اسوشیتدپرس در گزارشی به قلم "جرج جان" از وین نوشت: برخی دیپلمات ها مدعی شده‌اند ایران و امریکا به صورت موقت درباره فرمولی توافق کرده اند که واشنگتن امیدوار است به وسیله آن قادر باشد توان تهران را برای ساخت سلاح های هسته ای کاهش دهد. بر اساس این فرمول، ایران متعهد خواهد شد که بخش زیادی از موادی را که برای ساخت سلاح های هسته ای کاربرد دارند به روسیه منتقل کند. 

دو دیپلمات که خواستند نامشان فاش نشود به اسوشیتدپرس گفتند مذاکره کنندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک برای اولین بار در ماه دسامبر گذشته موفق شدند فهرستی تهیه کنند که در آن حوزه های توافقی بالقوه و رویکردهای گوناگون در خصوص عوامل اختلافی مشخص شده است. 

این دیپلمات ها مدعی شده‌اند در آستانه شروع دور بعدی گفتگوهای ایران و قدرت های جهانی در 15 ژانویه در ژنو،‌ اختلافات بین دو طرف همچنان پا برجاست. با این حال، دیپلمات ها خاطرنشان کردند در گفتگوهای پیشین بین ایران و گروه پنج به علاوه یک حتی توافق کردن در خصوص فهرستی از اقداماتی که باید دو طرف انجام دهند مشکل بود و این امر از اختلافات گسترده بین ایران و قدرت های جهانی حکایت داشت. 

ایران هر گونه تلاش خود را برای دستیابی به بمب هسته ای رد کرده است.
 
مهمترین اختلاف دو طرف درباره میزان غنی سازی اورانیوم است. امریکا پیشنهاد داده است تهران بخش زیادی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به روسیه منتقل کند. ایران از مدت های طولانی پیش از این اعلام کرده است با چنین امری مخالف است. 

دیپلمات ها مدعی اند هر دو طرف هنوز سرگرم گفتگو درباره میزان اورانیوم غنی شده ای هستند که می توان از ایران خارج کرد.
 
دیپلمات های آشنا با گفتگوهای هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک که خواستند نامشان فاش نشود به تازگی به اسوشیتدپرس گفتند که در فهرست تهیه شده به انتقال بخش زیادی از اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور اشاره شده است. 

به ادعای این دیپلمات ها،‌ چند مسئله هنوز باقی مانده است که هنوز درباره آنها توافقی صورت نگرفته است. از جمله این مسائل می توان به حجم تولید غنی سازی اورانیوم ایران در آینده اشاره کرد. امریکایی ها اصرار دارند که ایران میزان غنی سازی اورانیوم خود را به نصف تقلیل دهد. ایران در حال حاضر حدود نه هزار دستگاه سانتریفوژ در اختیار دارد. امریکایی ها خواستار آن هستند که در صورت استفاده ایران از سانتریفوژهای پیشرفته تر،‌ تعداد سانتریفوژها از حدود 4500 دستگاه نیز کمتر شود. این در حالی است که ایران ابراز آمادگی کرده است که تعداد سانتریفوژهای خود را تنها در حدود 20 درصد کاهش داده و آنها را به حدود هشت هزار دستگاه تقلیل دهد. 

ایران و قدرت های جهانی درباره دو مسئله دیگر نیز اختلاف نظر دارند: تاسیسات فردو و راکتور آب سنگین اراک. 


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار