در پی سفر دو روزه نخست وزیر هند به روسیه، دو کشور بر پایداری و تقویت روابط در شرایط «پیچیده» کنونی تاکید کردند.

بر اساس بیانیه مشترکی که هند و روسیه منتشر کردند، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه متعهد شدند که همکاری‌های خود را در چندین بخش تقویت کنند.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، در این بیانیه که در پی سفر دو روزه مودی به روسیه منتشر می‌شود، گفته شده است که روابط دو کشور در شرایط «پیچیده و نامشخص ژئوپلیتیکی کنونی» پایدار خواهد بود و و طرف به تقویت مستمر مشارکت راهبری خود متعهد هستند.

افزون بر این، هند و روسیه متعهد شدند که گردش مالی تجاری بین دو کشور را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برسانند. در خصوص بحران اوکراین نیز، روسیه و هند و ضرورت حل مسالمت‌آمیز جنگ از طریق دیپلماسی تاکید کردند. همچنین، رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر هند هر دو خواستار آتش‌بس در غزه شده و به ضرورت اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت اشاره کردند.

مودی در جریان بازدید خود از مسکو که به دعوت روسیه صورت گرفته است، نشان «سنت اندرو» را دریافت کرد که بالاترین نشان افتخار دولتی روسیه است. 

روابط بین روسیه و هند عمیق است و به ویژه مودی از زمان انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر در سال ۲۰۱۴، روابط دو جانبه بیشتری با پوتین برقرار کرده است. این دو مقام بیش از ۲۰ دیدار داشته‌اند، اما پس از آغاز جنگ اوکراین، این اولین باری است که نخست وزیر هند به روسیه می‌رود.

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از سفر مودی به مسکو به شدت انتقاد کرده و آن را مظهر «ناامیدی بزرگ» و «ضربه‌ای ویرانگر» به تلاش‌های برقراری صلح خوانده است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار