سرپرست مرکز رشد فناوری شهرک علمی و فناوری اصفهان گفت: با حضور افراد متخصص و سرشناس صنعت در قالب راهبر کنار شرکت‌های دانش بنیان، شناخت بازار برای فعالان شرکت‌ها به طرز چشم‌گیری بیش‌تر شده و پیش‌بینی می‌شود سال جاری شاهد رشد 30 تا 35 درصدی در حوزه تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان باشیم.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مهندس محمدسپهر اسدیان سرپرست مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از راه اندازی برنامه راهبری یا mentorship به عنوان عمده‌ترین فعالیت با بهره‌گیری از افراد نخبه و برجستۀ فناوری و صنعت بوده است. هدف کلی تدوین این برنامه بدین گونه تعریف شده است که شرکت های دانش بنیان بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات بالای این افراد در حوزه بازار و صنعت این افراد به بازار برسند و یا مشکلات و چالش‌های شرکتشان در مسیر تجاری‌سازی را رفع کنند و سریع‌تر به بازار برسند. با استفاده از برنامۀ راهبری سعی کرده‌ایم معضلات و مشکلات احتمالی شرکت‌های دانش بنیان رفع شود و ضریب موفقیت در خصوص این شرکت‌ها بالا برود. 

اسدیان در رابطه با برنامه راهبری بیان کرد: بر اساس نیازسنجی شبکه کارشناسان مرکز رشد از ضعف‌ها و نیازها و بر اساس حوزه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان سعی می‌شود راهبرهایی در کنار شرکت‌ها قرار می‌گیرند و به این شرکت‌ها راهنمایی و تجربیات لازم را ارائه کنند. تا جایی که نیاز هست. این افراد به صورت رایگان به این شرکت‌ها کمک می‌کنند و تعدادی از این راهبرها بر حسب علاقمندی و دلسوزی بدون هیچ چشمداشتی در کنار این شرکت‌ها هستند. اعتبار و صبغه حضور این افراد در صنعت و ارتباطات خوبی که دارند می‌توانند به شرکت‌های استارت‌آپ بسیار کمک کننده باشند تا نسبت به ورود به عرصه بازار اقدام کنند. 

وی افزود: این طرح از سال گدشته به صورت پایلوت با پنج راهبر برای شانزده شرکت آغاز شده و از خرداد سال جاری به صورت جدی پیگیری شده و حدود 32 راهبر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. دبیرخانه مرکزی پیگیری هماهنگی‌ها مستقر در مرکز رشد هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد و فضای کالبدی تعریف شده در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان دفتر استقرار این افراد تجهیز شده و شرکت‌ها مذاکراتی را تحت نظارت و به دبیری کارشناسان مرکز رشد انجام می‌دهند. نتایج دستاوردها از طریق صورتجلسات پیگیری می‌شود.

سرپرست مرکز رشد شهرک علمی و تقیقاتی اصفهان از برگزاری عصرانه‌های کاری به عنوان فعالیت مهم دیگری در جهت گسترش شبکه تعاملی بین شرکت‌ها و بازارهای بین‌المللی هدف شرکت‌ها یاد کرد و اظهار کرد: سال گذشته چهار عصرانه کاری در حوزه فناوری‌های فولاد، پتروشیمی، خدمات شهری در جهت آشنایی شرکت‌ها با صاحبان و نخبگان صنعت برگزار شده. در این عصرانه‌ها سعی شده است افراد متخصص و نخبه صنعت و بازار مرتبط با بازار هدف شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد در هریک از این زمینه‌ها دعوت شوند، تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند با این افراد ارتباط مؤثر برقرار و در مقابل افراد با تجربه و سرشناس صنعت با این شرکت‌ها و محصولاتشان بهتر آشنا شوند.

وی نتیجه برگزاری عصرانه‌های کاری را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و افزود: برگزاری این عصرانه‌های کاری باعث شده است شبکه تعاملی بسیار خوبی بین شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان و افراد با تجربه در بازارهای هدف شکل بگیرد. به طوری که شرکت‌های دانش بنیان از تجربیات این افراد بهره برده و صاحبان صنایع نیز با فناوری‌های مرتبط با صنعت موجود خود و توانمندی این شرکت‌ها آشنایی پیدا می‌کنند.

اسدیان با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در مراکز رشد بیان کرد: سعی کرده‌ایم شرکت‌های دانش بنیان را بر اساس نوع فعالیت‌ و بازار هدف‌شان در چند کارگروه طبقه بندی کنیم تا بدین شکل از ظزفیت‌های یکدیگر خبردار می‎شوند. مدیریت این کارگروه‌ها با شرکت‌هاست و از طریق تعامل درون‌سازمانی با فعالیت‌ها و پتانسیل‌های یکدیگر آشنا می‌شوند. در حال حاضر سه کارگزوه نانو، محیط زیست و تجهیزات شرکت‌های نفتی تشکیل شده‌اند و شرکت‌های مرتبط به هر حوزه از طریق کارگروه‌ها با بازارهای هدف آشنا می‌شوند.
وی به راه‌اندازی و تجاری شدن سه طرح مختلف دانش بنیان اشاره کرد و افزود: با بهره‌گیری از کارایی برنامه راهبری و استفاده تجربیات راهبرها در حوزه تجاری سازی طرح‌های دانش بنیان، اخیراً سه طرح دانش‌بنیان یک در حوزه فناوری اپتیک و دو طرح دیگر در حوزهICT به زودی وارد فاز تجاری خواهند شد.

تأثیر 35 درصدی در رشد تجاری سازی محصولات 
مدیر مرکز رشد فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پاسخ به ارزیابی از میزان اثرگذاری این طرح بر تجاری‌سازی فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: با حضور افراد متخصص و سرشناس صنعت در قالب راهبر کنار شرکت‌های دانش بنیان، شناخت بازار برای فعالان شرکت‌ها به طرز چشم‌گیری بیش‌ترشده و پیش‌بینی می‌شود سال جاری شاهد رشد 30 تا 35 درصدی در حوزه تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان باشیم. 

وی در پایان ارزیابی کرد: بحث راهبری در زمینه بازار در دو حالت امیدواری ایجاد می‌کند. یکی این که خود راهبرها در بحث سرمایه‌گذاری و تجاری سازی اقدام کنند، چرا که این افراد سابقۀ سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه صنعت و بازار دارند یا این که راهکارهای موفقیت در بازار را به شرکت‌های دانش بنیان نشان دهند تا فناوری منطبق با نیاز بازار را از دل تولیدات این شرکت‌ها خارج شود و امکان حضور در بازار داشته باشد با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح در مرحله پایلوت، امسال بتوانیم رشد قابل توجهی را حدأقل نسبت به سال گذشته در تجاری سازی دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان تجربه کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار