عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: نوع بهره‌برداری از نظام بین‌الملل متناسب با نوع مشارکت در آن است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست تخصصی «جهانی شدن اقتصاد» از روند اقتصاد بین‌الملل قبل و بعد از جهانی شدن صحبت شد.
 
«مهدی فاخری» با بیان اینکه قبل از جهانی شدن، مهم‌ترین وظیفه حکومت ملی حفاظت از مرزهای وطنی بود، گفت: با جهانی شدن عملاً مرزی وجود ندارد. وظیفه دولت‌ها استفاده از فرصت‌های جهانی شدن و مقابله با چالش‌های آن است.
 
وی در توضیح روند دیپلماسی تجاری اظهار کرد: تا قرن بیستم، دولت‌های غربی از سکولار شدن، خصوصی‌سازی و تفکیک قوا سخن می‌گفتند، در حالی که بعد از قرن بیستم، شعارهایی از جمله واگذاری سرمایه به بخش خصوصی، مقررات‌زدایی و شکل دادن به مقررات جدید وارد دیپلماسی تجاری شدند.
 
عضو هیأت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در ادامه سخنانش افزود: امروزه دولت‌ها بخشی از اقتصاد هستند و جامعه مدنی تاثیر بیشتری در روند اقتصاد بین‌الملل دارد.
 
فاخری ضمن بیان اینکه دیپلماسی چندجانبه غیررسمی حاصل روند جهانی شدن است، افزود: کشورهای در حال توسعه باید در جهت بومی‌سازی جهانی شدن گام بردارند.
 
وی با برشمردن تاثیرات مثبت و منفی پدیده جهانی شدن و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: جهانی شدن با وجود افت‌وخیزهای فراوان همچنان ادامه دارد. جلوگیری از این روند امکان‌پذیر نیست و راه کشورهای در حال توسعه ایجاد الگوهای توسعه ملی است.
 
فاخری در پایان سخنانش با بیان اینکه ایران ناگزیر از پیوستن به روند جهانی شدن است، گفت: باید توجه داشت که توسعه فقط به معنای توسعه اقتصادی نیست، بلکه امری چندجانبه است.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.


انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار