یک پژوهشگر گفت: اگر بتوان از گاز Co2 بازیافتی برای جایگزینی آن باز گاز طبیعی استفاده کرد، مسائل زیست محیطی کاهش یافته و کمبود گاز طبیعی از این طریق جبران می‌شود.

عدنان مرادیان پژوهشگر پژوهشگاه نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: بر اثر احتراق سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی حجم انبوهی از گازهای آلاینده از قبیل so2، No2،Co2، Co تولید و وارد محیط زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه در این میان گاز Co2 در مقادیر بسیار زیاد تولید و در اثر انتشار آن در جو اثر گلخانه‌ای تشدید می‌شود افزود: از طرف دیگر در بسیاری از فرایند‌های صنعتی گاز Co2 به عنوان یکی از موارد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو بازیافت گاز مذکور از خروجی نیروگاه‌های حرارتی و استفاده از آن در فرآیند‌های صنعتی به عنوان یک راه حل مناسب برای کاهش انتشار این گاز و صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره وری نیروگاه مطرح است.

این پژوهشگر اظهار داشت: هم اکنون در کشور ما به منظور افزایش استخراج از مخازن نفتی از گاز طبیعی استفاده می‌شود که در اثر تزریق آن می‌توان مقدار بیشتری نفت را از مخازن استخراج کرد.

مرادیان گفت: اگر بتوان از گاز Co2 بازیافتی برای جایگزینی آن باز گاز طبیعی استفاده کرد، مسائل زیست محیطی کاهش یافته و کمبود گاز طبیعی از این طریق جبران می‌شود.

وی در خصوص مزایای استفاده از Co2 در برخی طرح‌ها نیز گفت: افزایش استخراج از مخازن نفتی، کاهش مشکلات زیست محیطی، جبران کمبود گاز طبیعی و صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره وری نیروگاه‌ها از جمله مزایای بازیافت گاز Co2 از خروجی واحد‌های نیروگاهی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مقامات انرژی در این اتحادیه تاکید کردند که تا سال 2030 تمامی نیروگاه‌های فعال در این قاره باید میزان دی اکسید کربن نیروگاه‌های خود را به میزان 40 درصد کاهش دهند.

این در حالی است که مقامات انرژی در لهستان نسبت به این طرح اظهار نگرانی کرده و می‌گویند که وابستگی این کشور به نیروگاه‌های زغالی بالاست که این موضوع عاملی باز دارنده به منظور پیروی از این درخواست اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

گفتنی است، مقامات انرژی اتحادیه اروپا پیش از این خواستار کاهش 20 درصدی آلاینده دی اکسید کربن تا سال 2020 شده بودند.

انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، مخازن ، نفت ، بازیافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار