رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آمار روزانه ۷۰۰ تن گوشت منجمد و ۳۰۰ تن گوشت گرم تنظیم بازار در سطح کشور عرضه می‌شود.

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر وضعیت  تامین دام و گوشت قرمز در بازاربه اشباع رسیده به طوریکه گوشت مختلفی اعم از تولید داخل و وارداتی در بازار موجود است.

به گفته او، بیشترین حجم تقاضا  در بازار به سمت گوشت‌های منجمد است که یکی از دلایل آن بحث قیمت است که مردم گرایش به خرید و مصرف دارند.

پوریان با اشاره به تاثیر افزایش تعرفه واردات نهاده‌های دامی بر بازار گوشت افزود: گوشت‌های گرم وارداتی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند، مشمول افزایش تعرفه واردات نیستند و در خصوص گوشت‌های وارداتی با ارز نیما، اخذ عوارض از آن مشکلات متعددی را ایجاد کرده است که با استمرار این روند شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود.

رئیس شورای تامین کنندگان نهاده‌های دامی با اشاره به تاثیر افزایش عوارض واردات نهاده‌های دامی بر تولید گوشت قرمز گفت: مشکل قیمت در حوزه دام و گوشت ناشی از ۲ متغیر اساسی نهاده‌های دامی  یا هر عملی که در بخش نهاده در توزیع یا قیمت ایجاد کنیم، است، لذا افزایش عوارض، هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

۲۵۰ هزار راس گوساله آماده کشتار است

به گفته او، مشکل ما در تولید مربوط به هزینه‌های ناشی از آن است به طوریکه  بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده ۱۰ تا ۱۲ برابر شد که در نهایت این امر خروج دامداران خرد و متوسط از چرخه تولید را به همراه داشت و با افزایش عوارض واردات و تغییر قیمت نهاده ها، امکان رقابت برای دامداری‌های بزرگ هم وجود ندارد. براین اساس هر عملی در بحث تغییر نهاده سبب برهم ریختگی می‌شود، ما را با چالش مواجه می‌کند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام افزود: در حال حاضر اعمال تعرفه بر واردات نهاده‌های دامی منجر به افزایش قیمت نهاده‌ها و سپس جهش در قیمت گوشت خواهد شد که در این ارتباط مسئولان باید تدابیری اتخاذ کنند به طوریکه دولت باید بخشی از هزینه‌ها را برعهده بگیرد چراکه دامدار  دام سنگین امکان استفاده از مرتع را ندارد. همچنین  دام پایه پروار با قیمت مناسب باید تهیه  و در اختیار دامدار قرار بگیرد تا از این طریق  با توزیع گوساله پایه پروار مجدد تولید آسب دیده احیا شود.  

او با بیان اینکه  ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار راس گوساله آماده کشتار است، افزود: علی رغم آنکه قیمت هرکیلو دام سنگین بالای  ۲۰۰ هزارتومان است، اما بدلیل حجم تولید، دامدار ناگریز  به عرضه دام با قیمت ۱۷۰ تا ۱۷۵ هزارتومان است. در شرایطی که دامداران حجمی از دام را در اختیار دارند که خریداری برای آن در بازار نیست، از این رو با تغییر قیمت نهاده‌های دامی  این امکان وجود ندارد که تولیدکننده ارزان بفروشد؛ لذا این امر تولید را دچار چالش می‌کند.

رئیس شورای تامین کنندگان  متوسط قیمت کنونی دام سبک را ۲۸۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی هرکیلو گوشت گوساله گرم ۲۹۰ هزارتومان، گوشت گوسفند زیر ۳۰۰ هزارتومان و گوشت منجمد گوساله زیر ۳۰۰ هزارتومان است.

سالانه  ۷۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود

او با بیان اینکه ۹۰ درصد تقاضای گوشت در بازار مربوط به گوشت منجمد گوساله است، افزود: بنابر آمار روزانه ۷۰۰ تن گوشت منجمد معادل ماهانه ۷ هزارتن گوشت منجمد گوساله با نرخ ۲۷۵ تا ۲۸۵ هزارتومان عرضه می‌شود.

پوریان با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزارتن لاشه در کشور تولید می‌شود، گفت:  بنابر آمار میزان تولید گوشت سالانه در محدوده ۷۰۰ هزارتن است، از این رو برای تنظیم بازار باید واردات انجام شود تا مشکلی در تامین ذخایر نداشته باشیم.

رئیس شورای تامین کننگان دام از توزیع روزانه هزارتن گوشت گرم و منجمد در سطح بازار خبر داد و گفت: بنابر آمار میزان واردات سالانه گوشت ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار  است و بخش اعظم واردات مربوط به نهاده دامی است که بیش از ۵ میلیارد دلار  ارز به آن اختصاص می‌یابد. اما خوشبختانه طی ماه‌های اخیر تامین و توزیع نهاده‌ها  از روند خوبی برخوردار است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
در اراک هم توزیع کنید
آخرین اخبار