همزمان با گذشت یک ماه از ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن بخشی از مستاجران از عدم اجرای این قانون از سوی مالکان گله‌مند هستند.

در حالی وارد اواسط تابستان می شویم که هنوز  بسیاری از مستاجران نتوانسته‌اند واحد مسکونی مورد نظر خود را پیدا کنند این در حالی است که سامانه زمین ،مسکن و اجاره برای بهبود وضعیت بازار و کنترل نرخ های اجاره راه اندازی شده است اما با وجود این سامانه هم هنوز بسیاری از مستاجران از نرخ های بالای اجاره و عدم رعایت سقف اجاره از سوی مالکان گله مند هستند که باید این قانون اجرا شود.

مالکان قانون اجاره مسکن را رعایت نمی‌کنند 

سلیمانی یکی از مستاجران واقع در خیابان هاشمی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از یک ماه پیش که سامانه زمین و مسکن راه اندازی شده و قانون سقف اجاره مسکن ابلاغ شده است به هر مشاور املاکی مراجعه کرده و قیمت ملک مورد نظر را جویا می‌شویم متاسفانه هیچ کدام نرخ اجاره را رعایت نمی‌کنند گفت: قانون سقف اجاره مسکن باید کامل رعایت شود اما هنوز در برخی از محلات مشاوران املاک و حتی موجران به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و همچنان نرخ های اجاره بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد با افزایش قیمت روبرو هستند. باید نظارت های کافی از سوی بازرسان وزارت راه وشهرسازی وجود داشته باشد تا کمی از نگرانی مستاجران در این مناطق برطرف شود.

همچنین قاسمی یکی از مشاوران املاک واقع در منطقه ۵ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هنوز بسیاری از مالکان و موجران تمایلی به رعایت نرخ سقف اجاره را ندارند گفت: باید نظارت ها در این زمینه افزایش پیدا کند چرا که بسیاری از مستاجران از پرداخت اجاره های نجومی و یا چند میلیونی عاجز هستند و باید موجران کمی رعایت حال مستاجران را کنند.

وی اظهار کرد: درست است که نرخ و سقف اجاره مسکن تعیین شده است اما موجران به این موضوع اعتنایی نکرده و هیچ کدام به شکایت مستاجران  اعتنایی نمی‌کنند. ما هرچقدر به موجران اعلام می‌کنیم که ممکن است مستاجران شکایت کنند اعتنایی نکرده و همچنان نرخ های بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد را اعلام می‌کنند.

سقف اجاره مسکن تهران به ۲۵ درصد رسید

در همین زمنیه حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سقف نرخ  اجاره مسکن در تهران ۲۵ درصد اعلام شده است و هیچ یک از مستاجران حق افزایش بیش از این نرخ را ندارند گفت: به تمامی مالکان گوشزد می‌کنیم که نرخ های بیش از این میزان را تعیین نکنند چراکه مستاجران تا پنج سال فرصت دارند که با مراجعه به شورای عالی حل اختلاف شکایت کرده و ۵ برابر نرخ های اضافه دريافت شده را از مالکان و موجران پس بگیرند. مالکان و موجران انصاف را در دستور کار خود قرار داده و با تعیین سقف اجاره ۲۵ درصدی بخشی از نگرانی مستاجران را کاهش دهند.

قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره به کمک تنظیم بازار اجاره می آید 

همچنین پیش از این هم نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در آخرین جلسه هجدهم شورای عالی مسکن یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می‌گیرد سقف اجاره بها بوده است گفت:‌ وزارت راه و شهرسازی در کنار ساخت و ساز و اجرا طرح نهضت ملی مسکن، برای تنظیم بازار اجاره، تعیین سقف اجاره بها را در برنامه قرار داد تا با این کار هم حقوق مستاجران و هم موجران رعایت شود. در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها تلاش شده است تا هم منافع موجران و هم منافع مستاجران در نظر گرفته شود. در قانون برای موجرانی که قانون را رعایت می‌کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

نوروزی با بیان اینکه بر اساس ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها دولت مکلف شده در استان‌هایی که تورم بالای ۳۰ درصد است، نرخ رشد اجاره بها را تعیین کند اظهار کرد: نرخ اجاره بها بعد از جلسه شورای عالی مسکن تعیین و سقف اجاره مسکن  ۲۵ درصد تعیین شد که بیشترین نرخ  اجاره برای استان یزد با ۲۶ درصد و کمترین آن سیستان و بلوچستان با ۲۳ درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون ضمانت‌های اجرایی برای رعایت نشدن سقف اجاره‌بها توسط موجران در نظر گرفته شده است  افزود: یکی از ضمانت‌های اجرایی این قانون به شکایت مستاجران اشاره دارد به طوری که که اگر موجری اجاره را بیش از سقف تعیین شده از مستاجر دریافت کند، مستاجر می‌تواند تا ۵ سال از موجر شکایت کند. موجر هم مکلف می‌شود تا مبلغ اضافی را به مستاجر بازگرداند. همچنین بیش از سه برابر اجاره بها در یک ماه، سبب جریمه موجر خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

نوروزی گفت: در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، موضوع مشاوران املاک جدی است. مشاوران املاک طبق این قانون مکلف هستند تا قراردادهای اجاره یک واحد مسکونی را برای دو سال قبل بررسی کنند و بیش از سقف اجاره بهای تعیین شده نباشد.

تعداد آپارتمان‌های معامله شده به ۳ هزار و۹۰۰ واحد مسکونی در تهران رسید

براساس این گزارش  داود بیگی‌نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آمار تحولات مسکن بانک مرکزی حاکی از آن است که در خردادماه امسال تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳٫۹ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰٫۶ درصد کاهش و ۱۴٫۱ درصد افزایش داشته است گفت:  طی یک ماه اخیر کشور در شرایط انتخاباتی قرار داشت و تا به امروز هم گزینه وزارت راه و شهرسازی مشخص نشده تا بتوانیم سیاست‌های مسکنی دولت چهاردهم را بررسی کنیم اما طبق وضعیت حاکم در کشور، قدرت خرید ملک عموم مستأجران کاهش پیدا کرده و بازار خرید مسکن در رکورد کامل قرار گرفته است. قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن  هدایت شده اند.

نرخ اجاره مسکن به بیش از ۴۰ درصد رسید

براساس این گزارش  طبق جدیدترین آمارهای مرکز آمار تورم سقف‌های اجاره‌ای افزایش یافته است و  تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در تیر امسال به بالاترین سطح خود در ۱۲ سال گذشته رسیده است.

گفتنی است تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که با شروع تابستان و در تیر ماه، تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای مسکن به بالاترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است. این نرخ از ابتدای امسال به بالای ۴۰ درصد صعود کرده و فاصله زیادی با سال‌های میانی دهه ۹۰که تورم اجاره در آن تک‌رقمی بود، گرفته است.

براساس این گزارش حال با توجه به اوج پیدا کردن بازار اجاره مسکن و افزایش چشم گیر نقل وانتقالات باید منتظر اجرای کامل قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره و تشدید نظارت ها از سوی وزارت راه وشهرسازی برای بهبود بازار اجاره مسکن باشیم تا این بازار به رونق و آرامش برسد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار