رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: طول رشته‌های قنات در تهران به ۶۰۰ کیلومتر رسیده و خشک شدن آن مهم‌ترین عامل در فرونشست‌های زمین محسوب می‌شود.

علی بیت اللهی رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی  با بیان اینکه فرونشست ها در تهران با تلفات جانی همراه بوده است گفت:  فرونشست  در شهران به علت گسستگی لوله گاز و آتش سوزی بسیار خطرناک بوده همچنین  فرونشست در خیابان مولوی و ضلع شمالی میدان انقلاب باعث ایجاد فروریزش های طولی شده و زمینه ساز مشکلات فراوانی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این  خطوط شبکه آب قدیمی شده و نقشه های موقعیت های آنها چندان دقیق نیست و ساخت و ساز های متعدد به این لوله ها با قدمت شصت سال آسیب وارد می کنند همچنين از هم گسیختگی لوله های آب باعث فروریزش می شود.

بیت اللهی توضیح داد: با روش های شناسایی مهندسی این پدیده ها کاملا قابل شناسایی هستند و هرکدام از  این قنات ها به نام شخصی سند خورده اند و  حتی دفتر اسناد  قنوات داریم که سند مالکیت خصوصی دارند.

وی افزود:  راه حل اولیه و اولویت اولیه تعیین تکلیف حقوقی و  قنات ها  است و شهرداری ذی صلاح ترین برای نگه داری این قنوات است  همچنین باید تناقض های قانونی آن باید حل شوند.

او گفت:طول رشته قنات شناسایی شده در تهران ۶۰۰ کیلومتر است و در بسیاری از مناطق قنات‌ها شناسایی نشده‌اند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، فرونشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار