آمریکا با هدف حفظ منافع خود بر تعداد نیروهای خود در قاره آفریقا افزوده است تا عملیات نظامی خود را در این منطقه گسترش دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی ، آمریکا با هدف حفظ منافع خود در قاره آفریقا بر تعداد نیروهای خود در شاخ آفریقا و پایگاه نظامی خود در جیبوتی افزوده است تا عملیات نظامی خود را در این منطقه گسترش دهد.

 آمریکا پس از حمله سال گذشته به مرکز معروف تجاری «وست گیت» در نایروبی پایتخت کنیا این تصمیم را گرفت.

نیروهای آمریکایی از پایگاه خود در جیبوتی به عنوان نقطه آغاز عملیات نظامی علیه القاعده و جنبش جوانان استفاده می کنند.

خبرنگار بی بی سی عربی در گزارشی از این پایگاه نظامی در جیبوتی با اشاره به تصاویر پرش چتربازان آمریکایی هنگام مأموریت نظامی گفت : این مأموریت در چارچوب طرح‌های آمریکا برای گسترش نفوذش در این منطقه صورت می گیرد و هدفش مقابله با آن چیزی است که آمریکایی‌ها آن را خشونت افراط گرایی می نامند.

وی با اشاره به سوختگیری در هوا گفت : سوختگیری در هوا به یک امر عادی تبدیل شده است و آمریکایی ها در برخی مواقع به هم پیمانان خود مانند این بالگرد فرانسوی در  هوا سوخت رسانی می کنند.

خبرنگار بی بی سی عربی گفت: این یک بخش اندک از عملیات نظامی در حال گسترش آمریکا در شاخ آفریقاست. آمریکایی ها از پایگاه خود در جیبوتی به عملیات رزمی در یمن و سومالی اقدام می کنند و به نیروهای آفریقایی نیز برای ورود به سومالی آموزش نظامی می دهند.

جیبوتی یکی از کشورهای شرکت کننده در قالب نیروهای متحد در سومالی است.

نخست وزیر جیبوتی گفته است امیدوار است شلیک موشک‌های آمریکایی به شبه نظامیان جوانان ادامه یابد. 

محمود علی یوسف وزیر امور  خارجه جیبوتی به بی بی سی عربی گفت :« این افراد یعنی عناصر جنبش الشباب و القاعده به شدت خطرناک هستند بنابراین ما هرکاری که می توانیم باید انجام دهیم. مهارشان کنیم یا آنان را از بین ببریم نباید وقت را با این پرسش که آیا باید از هواپیماهای بدون خلبان از علیه آنان استفاده کنیم یا نه ، به هدر بدهیم.»

این پایگاه نظام فرانسوی سابق در جیبوتی اکنون به پایگاه اصلی نیروهای آمریکایی در جنگ با جنبش الشباب تبدیل شده است.

نیروهای ویژه آمریکایی از همین جا بر بمباران‌های دوربرد نظارت می کنند. فرمانده نیروهای عملیات ویژه در جیبوتی گفت مأموریتشان حمایت از نیروهای آفریقایی است تا آنان خودشان بتوانند با شبه نظامیان الشباب بجنگند.

وی گفت:« مأموریت ما توانمندسازی شرکای آفریقایی برای ریشه کنی خشونت افراطی در شرق آفریقا و تأمین حرکت آزادانه است. هدف از این کارها نیز حمایت از منافع آمریکا در خارج است.»

قطعا آمریکا  وسایل لازم را در زرادخانه خود دارد اما در بیست سال گذشته بسیاری از بالگردها و نیروهایش را در موگادیشو از دست  داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار