وزير امورخارجه روابط جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه را مبتني بر منافع مشترک و اساسي دو کشور و در چارچوب تقويت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنيت بين المللي دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ محمدجواد ظريف در نشست خبري مشترک با وزير امور خارجه روسيه گفت: اين روابط درازمدت و اساسي است و در ماه‌هاي گذشته پس از ديدار آقايان روحاني و پوتين و مکالمه تلفني دو رئيس جمهور گسترش بيشتري يافته است.

وي با اشاره به گسترش تماس‌ها ميان وزراي امورخارجه و ديگر اعضاي کابينه و نيز رفت و آمدهاي مقامات دو کشور ابراز اميدواري کرد اين رفت و آمدها زمينه همکاري‌هاي گسترده‌تر ميان دو کشور را در حوزه‌هاي مختلف همکاري به ويژه در عرصه‌هاي اقتصادي-سياسي در چارچوب منافع دو کشور فراهم کند.

ظريف همچنين با قدرداني از نقش روسيه در مذاکرات ايران و 1 + 5 گفت: روسيه به عنوان يکي از اعضاي مهم گروه 1 + 5 و دوست ايران در اين گروه نقش بسيار برجسته اي دارد که من در گفتگوها از آقاي لاوروف و هيئت همراه بابت نقش مثبتي که در اين زمينه ايفا کرده‌اند شخصا تشکر کردم.

وي افزود: نقشي که روسيه در جلوگيري از بحران و فاجعه منطقه‌اي در حمله نظامي به سوريه داشت بسيار مثبت بود و همکاري خوبي ميان ايران و روسيه در اين زمينه وجود داشت.

وزيرامورخارجه گفت: اينگونه همکاري ها حتما به صلح و امنيت در منطقه و در عرصه بين المللي کمک خواهد کرد؛ همچنانکه تاکنون اينگونه بوده است.

ظريف با ابراز خرسندي از سفر لاوروف به عنوان دوست قديمي اش به تهران ابراز اميدواري کرد که اين سفر آغاز ديگري براي روابط بسيار گسترده و سازنده‌تر براي دو ملت ايران و روسيه باشد.

 آقاي ظريف در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره محور مذاکرات ميان دو وزير و اقدام روسيه براي اجراي توافق اوليه ژنو افزود: بحث هايي که امروز داشتيم بر حول روابط دراز مدت همه جانبه ميان ايران و فدراسيون روسيه بود و موارد را آقاي لاوروف به تفسير بيان کردند.

وي ادامه داد‌: همکاري درباره درياي خزر، همکاري‌هاي اقتصادي دراز مدت دو جانبه، رايزني درباره موضوعات مهم منطقه‌اي، همکاري در حوزه هسته‌اي و همکاري‌هاي بين المللي در موارد مختلفي که براي ما اهميت دارد؛ در همه اين زمينه‌ها بحث و توافق کرديم. وزير امور خارجه کشورمان گفت: اول قرار شد براي ادامه مشورت هاي سياسي سازوکار و برنامه زمان‌بندي تعريف کنيم تا اين مشورت‌ها بسيار گسترده تر از گذشته و مرتب و برنامه ريزي شده ميان مقامات دو کشور جريان يابد و ديدگاه‌هاي مشترک دو کشور پيگيري شد.

ظريف افزود: در موضوعات اقتصادي توافق کرديم کميسيون مشترک که روساي دو طرف در آن تعيين شده‌اند و در هيئت وزيران دو کشور تصويب شده است به زودي جلسه مشترک برگزار کند و به دنبال آن يازدهمين جلسه کميسيون ايران و روسيه برگزار شود و همکاري‌هاي دراز مدت دو کشور با افق آينده دراز مدت براي روابط دو جانبه بررسي شود.

وي گفت: درباره موضوعات سوريه و کنفرانس ژنو 2 و ضرورت بررسي راه‌کارهايي براي پايان دادن خشونت و افراط در اين منطقه، همکاري درباره آينده افغانستان، حضور موثرتر و فعال تر ايران در ترکيبات شانگهاي و مسائل مربوط به اجراي برنامه اقدام مشترک که در گذشته نزديک در ژنو ميان ايران و 5 + 1 به توافق رسيد و ضرورت پيگيري اجراي اين مرحله و همکاري نزديک ايران و روسيه براي شکل دادن به توافق نهايي که مرحله دشوار آينده ما در مذاکرات 5 +1 خواهد بود، در چند ساعت گذشته ميان دو هيئت بررسي و توافق کرديم کار و همکاري مشترک را شروع يا تقويت کنيم يا گسترش دهيم.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار روس درباره شکايت ايران از روسيه به علت لغو فروش سامانه اس300 به ايران و نيز پيشنهاد روسيه براي فروش سامانه 2500 و اينکه آيا اين پيشنهاد مورد رضايت ايران است افزود: ما کماکان بر توافقات گذشته اصرار داريم و گفتگوهاي ما در سفر اخير معاون نخست وزير روسيه با مقامات دفاعي ايران ادامه داشت و کماکان نيز ادامه خواهد داشت.

لاوروف هم در اين نشست خبري مذاکرات خود را با مقامات ايراني مفيد و سازنده توصيف کرد و گفت: ما با طرف ايراني درباره کنفرانس ژنو يک گفتگو کرديم. 

لاوروف ابراز اميدواري کرد سندي که در ژنو امضا شد، اجرا شود. 

وي خاطر نشان کرد: ايران بازيگر بسيار مهمي در منطقه است و بايد در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند. روابط ما با ايران عليه هيچ کشوري نيست.  وزير امور خارجه روسيه از تروريسم در عراق ابراز نگراني کرد. 

خبرنگار شبکه تلويزيوني روسيا اليوم در ادامه نشست خبري مشترک وزراي امور خارجه ايران و روسيه از لاوروف سوال کرد: آيا همکاران غربي ما و اپوزويسون روسيه با موضع روسيه درباره حضور ايران در 5 +1 موافق هستند يا خير؟ 

وزير امورخارجه روسيه گفت: ادامه همکاري ايران براي نتيجه بخش بودن مذاکرات ژنو لازم است و بايد بتوانيم همه کساني را که مي‌توانند در شرايط سوريه حضور داشته و تأثيرگذار باشند گرد يک ميز جمع کنيم و تيم واحدي تشکيل دهيم تا به نتيجه مثبت درباره سوريه برسيم و خونريزي را متوقف کنيم. اين مسئله مربوط به همه کشورهاست، بدون شک ايران ميان کشورها از کشورهايي است که مي‌تواند در رخدادهاي سوريه تأثير مثبت داشته باشد.

وي گفت:‌ همانطور که آقاي ظريف گفتند فقط خود سوري ها مي توانند آينده خود را مشخص کنند و بازيکنان خارج سوريه فقط مي توانند در اين کار به آنها کمک کنند و نبايد در گفتگوي سوري‌ها دخالت کرد.

وزير امور خارجه روسيه افزود: بايد کمک کرد آن‌ها براي رسيدن به يک توافق پشت ميز مذاکره بنشينند و اين اصلي اساسي است که در اعلاميه ژنو يک هم اعلام شد. لاوروف گفت: تصميم گيري درباره ادامه زندگي و کار درسوريه بايد ميان سوري ها به توافق برسد، کليد حل و فصل مسئله در اين است تا راه حل طولاني مدت و موفقيت آميز باشد.

وي افزود: خيلي مهم است، ژنو2 براي تحقق اعلاميه ژنو1 برگزار مي شود، اين اعلاميه اصل مرکزي است، در ارتباطاتم با همکاران غربي و منطقه‌اي‌مان در خاوريمانه و شمال آفريقا نيز درک آنها را درباره لزوم دعوت همه کشورها از جمله ايران به اين کنفرانس دريافت کرده‌ام و با آقاي اخضر ابراهيمي و نمايندگان سازمان ملل متحد نيز در اين باره صحبت کرديم.

وزير امورخارجه روسيه گفت: اميدواريم ايران نيز در اين اجلاس به عنوان يکي از بازيکنان اصلي شرکت کند و علاقه‌منديم همکاري را با ايران در زمينه توسعه برنامه انرژي صلح آميز هسته اي ايران ادمه دهيم. لاوروف افزود: همکاري را با ايران براي احداث بلوک‌هاي جديد شبيه بلوک بوشهر که با آب سبک کار مي‌کنند ادامه مي‌دهيم و هيچ يک از قطعنامه‌هاي‌ شوراي امنيت چنين رئاکتوري را منع نمي‌کند.

انتهاي پيام / 
برچسب ها: خبری ، ظریف ، لاوروف ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار