فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه،‌ روز يکشنبه و در آستانه مذاکرات هسته‌اي اعضاي گروه 1+5 با ايران، عازم سرزمین‌های اشغالی مي‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه  در گزارشي به قلم "اروه اسکن" نوشت:‌ فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه،‌ روز يکشنبه عازم سرزمین‌های اشغالی مي‌شود.  رئيس جمهور فرانسه با اين اميد به اسرائيل سفر مي‌کند که بتواند به مذاکرات متوقف مانده صلح بين اسرائيل و فلسطيني ها جان دوباره اي ببخشد. اين در حالي است که ذهن مسئولان اسرائيلي به مذاکرات هسته‌اي اعضاي گروه1+5 با ايران مشغول است. 

اولاند همچنين از اين سفر سه روزه براي ارتقاي سطح روابط تجاري با اسرائيل استفاده خواهد کرد. حجم مبادلات تجاري فرانسه و اسرائيل در سال 2011 به دو ميليارد و 300 ميليون دلار رسيد. 

روساي شرکت هاي آلستوم،‌ آريان اسپاس و وينسي، رئيس جمهور فرانسه را در اين سفر همراهي مي کنند.

لوران فابيوس،‌ وزير امور خارجه فرانسه، نيز اولاند را در سفر به اسرائيل همراهي مي‌کند. فابيوس نقشي کليدي در گفتگوهاي اخير ژنو بين ايران و گروه 1+5 ايفا کرد. 

اولاند در روز يکشنبه با شيمون پرز و بنيامين نتانياهو ديدار مي کند. نتانياهو از رئيس جمهور فرانسه به عنوان «دوست نزديک دولت اسرائيل» ياد کرده است. 

هم نتانياهو و همه پرز از فرانسه خواسته اند موضع سرسختانه خود در قبال ايران را در مذاکرات هسته اي آتي حفظ کند. 

دور بعدي مذاکرات بين ايران و گروه پنج به علاوه يک قرار است  20 نوامبر برگزار شود. 

شيمون پرز در گفتگو با هفته نامه فرانسوي لو ژورنال دو ديمانش مدعی شد: «ما متقاعد هستيم که اگر ايران بمب هسته اي بسازد، تمام کشورهاي منطقه خاورميانه نيز به دنبال چنين کاري خواهند رفت.» 

امريکا،‌ فرانسه،‌ انگليس،‌ روسيه و چين که پنج عضو دائم شوراي امنيت ملل متحد هستند به همراه آلمان اعضاي گروه موسوم به پنج به علاوه يک را تشکيل مي دهند. 

نتانياهو چهارشنبه آينده به مسکو سفر خواهد کرد تا درباره مسئله هسته اي ايران با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، گفتگو کند. 

دفتر رئيس جمهور فرانسه ادعا کرد به رغم آن که «رويکرد تاکتيکي» فرانسه در قبال ايران با موضع متخاصمانه تر اسرائيل در قبال تهران متفاوت است،‌ هم پاريس و هم تل آويو به دنبال آن هستند که از دستيابي جمهوري اسلامي به سلاح هسته اي جلوگيري کنند. 

فرانسوا اولاند روز دوشنبه به رام الله سفر خواهد کرد تا با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين، ديدار و گفتگو کند. 

مذاکرات صلح خاورميانه بعد از يک وقفه حدودا سه ساله در ماه ژوئيه گذشته با وساطت امريکا از سر گرفته شد. 

شمار زيادي از وزيران کابينه فرانسه رئيس جمهور اين کشور را در سفر به اسرائيل همراهي مي کنند. او در اين سفر از راه حل ايجاد دو کشور حمايت خواهد کرد و در عين حال بر ارائه تضمين هاي لازم براي تامين امنيت اسرائيل در کنار يک دولت فلسطيني تاکيد خواهد کرد. 

انتظار مي رود که اولاند از شهرک سازي هاي اسرائيل در کرانه باختري و بيت المقدس انتقاد کند. 

اولاند همچنين از مدفن ياسر عرفات، رئيس پيشين تشکيلات خودگردان فلسطين،‌ بازديد مي کند. عرفات در سال 2004 ميلادي در فرانسه در گذشت. يک پزشک سوئيسي اخيرا گفته است که اين احتمال وجود دارد که ياسر عرفات با استفاده از پلونيوم مسموم شده باشد. 

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) که کنترل نوار غزه را در دست دارد سفر اولاند به اسرائيل را محکوم کرد. صلاح البردويل، عضو ارشد حماس، مي گويد اين سفر «اسرائيل را تقويت مي کند و ممکن است حقوق فلسطيني ها را ناديده بگيرد.» 

رئيس جمهور فرانسه در روز سه شنبه آينده در پارلمان اسرائيل سخنراني خواهد کرد و از مدفن چهار نفر از کساني که در مارس 2012 به دست يکي از اعضاي القاعده در شهر تولوز فرانسه کشته شدند ديدن خواهد کرد. 

اولاند در اين سفر از محل دفن تئودور هرتزل،‌ بنيانگذار صهيونيسم مدرن،‌ ديدن خواهد کرد  و بر گور وي دسته گل خواهد گذاشت. 

اولاند همچنين از محل دفن اسحاق رابين، نخست وزير سابق اسرائيل که در دهه 1990 ترور شد، ديدن مي کند. او همچنين از يادمان هولوکاست ديدن مي کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار