"مايکل خودوفسکي" تحليلگر مسائل خاورميانه در مقاله اي تحت عنوان "آيا واشنگتن در پس پرده کودتاي نظاميان در مصر دست داشت؟"‌ که در پايگاه تحليلي شبکه خبري "راشا تودي" منتشر شده است به حمايت وزارت دفاع آمريکا از کودتاي نظاميان ارتش مصر در آن کشور اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودي، خودوفسکي که موسس سايت معروف "گلوبال ريسرچ" و "مرکز مطالعات جهاني سازي" در مونترال کانادا مي باشد در اين مقاله با افشاي نقش پشت پرده وزارت دفاع و نهادهاي امنيتي دولت آمريکا در کودتاي نظاميان مصر عليه دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع آن کشور مي نويسد "سقوط دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر در کودتايي انجام شده توسط ارتش آن کشور به ضرر دولت آمريکا نبوده است بلکه اين رويداد در راستاي منافع واشنگتن بوده است. در اين ميان "چاک هيگل" وزير دفاع آمريکا و "مارتين دمپسي" رييس ستاد مشترک نيروهاي مسلح آن کشور در اين موضوع نقش مهمي ايفا کرده اند. آنان با استفاده از اهرم ارتش در کشور مصر سعي کردند تا قيام مردمي مصري ها را مصادره کنند. آمريکايي ها اين کودتا را سازماندهي نمودند تا از حرکت واقعي مردم مصر جلوگيري نمايند. سقوط دولت مرسي با کودتاي نظاميان نه تنها عليه منافع واشنگتن نبود بلکه اقدامي در راستاي منافع دولت آمريکا بوده است." 

خودوفسکي در ادامه با اشاره به اشتباه دولت مرسي در پيروي از سياست هاي "صندوق بين المللي پول" و تبعات منفي اين موضوع بر وضعيت معيشتي مردم مصر مي افزايد "تاثيرات منفي اجراي سياست هاي مدنظر صندوق بين المللي پول در مصر سبب افزايش دامنه نارضايتي مردم مصر شد. اين سياست ها در طول 20 سال گذشته نيز در مصر اجرا شده بود و سبب شد تا ميزان فقر عمومي در مصر افزايش يابد. نتيجه سياست خصوصي سازي بي رويه و رياضت اقتصادي سبب گسترش فقر و بيکاري در مصر شد. مرسي نيز راه مبارک را در اين زمينه ارايه داد و اجراي سياست هاي پيشنهادي صندوق بين المللي پول را پذيرفت. "کريستين لاگارد" رييس صندوق بين المللي پول در ماه اوت سال گذشته ميلادي در مورد رابطه صندوق بين المللي پول با دولت مصر گفت "صندوق بين المللي پول با مصر در مقابله با چالش هاي آن کشور همراه خواهد بود. ما در ديدارهاي مان با "هشام قنديل" نخست وزير مصر و "محمد مرسي" رييس جمهور به توافقاتي دست يافته ايم." اجراي بسته پيشنهادي صندوق بين المللي پول توسط دولت مرسي نه تنها به رفع بحران اقتصادي و اجتماعي آن کشور کمکي نکرد بلکه به تعميق و گسترش آن انجاميد. اين وضعيت از زمان سرنگوني دولت "حسني مبارک" ديکتاتور پيشين مصر تاکنون شدت يافته است. اجراي سياست هاي دستوري "وال استريت" و صندوق بين المللي پول توسط رژيم مبارک سبب افزايش دامنه بحران اقتصادي و فقر در مصر شد." 

مايکل خودوفسکي در ادامه به نقش نظاميان در کودتاي اخير اشاره مي کند و به دريافت "چراغ سبز" از سوي نظاميان از دولت آمريکا اشاره مي کند و مي افزايد "رسانه هاي آمريکايي تلاش کرده اند تا از ارتش مصر تصوير "حامي" معترضين را به نمايش بگذارند. آنان تعمدا تلاش مي کنند تا رابطه نظاميان کودتاگر با همتايان آمريکايي شان را انکار کنند و بر اين موضوع سرپوش بگذارند. در اين ميان نظاميان مصر متوجه گسترش موج اعتراضات مردمي در مصر شدند و تصميم گرفتند تا از اين فرصت استفاده کنند." 

خودوفسکي به وابستگي جبهه مخالفان مرسي به دولت آمريکا اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "گروههاي مختلف مخالفت دولت مرسي رييس جمهور مخلوع مصر به دولت آمريکا وابسته اند. از جمله گروههاي آمريکايي حامي گروههاي مخالف اخوان المسلمين مي توان به سازمان هاي آمريکايي موسوم به "بنياد خانه آزادي" و "موقوفه ملي براي دموکراسي" اشاره کرد. از سوي ديگر جنبش "کفايه" به رهبري "حمدين صباحي" نيز از سوي گروه آمريکايي موسوم به "مرکز بين المللي مبارزات به دور از خشونت" مورد حمايت قرار مي گيرد." 

نويسنده مقاله در نهايت با اشاره به "سرسپردگي کامل نظاميان مصري به دولت آمريکا مي افزايد "دچار توهم نشويم. درست است که در درون ساختار ارتش مصر اختلاف نظرهايي وجود دارد اما واقعيت آن است که فرماندهي ارشد نظامي ارتش مصر در نهايت از پنتاگون دستورات لازم را دريافت مي کنند. ژنرال "السيسي" فرمانده نيروهاي کل مسلح مصر تا آخرين لحظات انجام کودتا با "چاک هيگل" وزير دفاع آمريکا در حال مکالمه تلفني بوده است. گزارش هاي نشريات مختلف مويد اين خبر است و نشان مي دهد که وي تا زمان پيروزي کودتا بارها با هيگل تماس تلفني داشته است. غير ممکن است که السيسي بدون دريافت چراغ سبز از وزارت دفاع آمريکا به کودتا دست زده باشد. شواهد نشان مي دهند که هيگل از روز پنجشنبه مصادف با 30 ژوئن (9 تير) با هيگل تماس تلفني داشته است. تماس مشابهي نيز در روز سه شنبه 2 ژوئيه (11 تير) ميان دو مقام نظامي انجام شده بود که پس از آن السيسي ضرب الاجلي را براي دولت مرسي تعيين کرد و به وي هشدار داد. "مارتين دمپسي" نيز در روزهاي اخير با "صدقي صبحي" همتاي مصري خود در ارتباط مداوم بوده است. کشور مصر حجم وسيعي از تسليحات را از ارتش آمريکا دريافت مي کند و مشاوره هاي دائمي با مقامات نظامي رژيم صهيونيستي دارد. ارتش مصر تحت کنترل پنتاگون قرار دارد. اين کنترل تا حدي زياد است که "آنتوني زيني" فرستاد ويژه پيشين دولت آمريکا در امور خاورميانه در اين مورد گفته است "از نظر من مصر هم ترين کشور است چرا که به ما (آمريکا) امکان دسترسي به کل منطقه را مي دهد." 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار