عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات گفت:سبک زندگی یکی از بحث های پرطرفدار دو دهه اخیر است به طوری که در حوزه جامعه شناسی بیشتر پایان نامه های دکتری و ارشد کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است.

دکتر طهمورث شیری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات با بیان این که در جامعه ایران سبک زندگی مستقیماً در ارتباط با فرآیند اجتماعی شدن معنا می شود به خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: در فرایند اجتماعی شدن چند مولفه از جمله خانواده های مردم نهاد دخالت دارند که به طور کلی سبک زندگی شدیداً تحت تاثیر فرایند جامعه پذیر شدن است.

وی با اشاره به این که ما در جامعه نمی توانیم برای سبک زندگی یک مدل یا الگوی خاصی را تعریف کنیم، افزود: سبک زندگی در جامعه ایران برگرفته از فرهنگ رسمی ( باورها و هنجارهایی که از طرف حکومت بیان می شود) و فرهنگ غیر رسمی ( رفتارهایی که توسط خود مردم انجام می شود) بوده که این فرهنگ غیر رسمی در کشور ما بسیار قدرتمند تر از فرهنگ رسمی است.

این استاد دانشگاه با بیان این که ما نمی توانیم یک تعریف مشخصی از سبک زندگی در شرایط حال حاضر داشته باشیم و متناسب آن را با برنامه های رسانه ملی بسنجیم، ادامه داد: این که بگوییم برنامه های رسانه ملی یک نوع سبک زندگی را ارائه می کند، این طور نیست چرا که الگوهای رفتاری امروزه از تلویزیون گرفته نمی شود بلکه ماهواره، اینترنت و ... در فرایند اجتماعی شدن و ارائه یک زندگی اثر گذارترند.

شیری در پایان اظهار داشت: در حال حاضر رسانه ملی در رقابت شدید با امواجی که از بیرون به جامعه ما تحمیل می شود قرار دارد و باید خودش را محکم کند تا بتواند با آن ها به رقابت بپردازد در غیر این صورت شکل گیری سبک زندگی و الگوهای رفتاری خیلی متاثر از شبکه های تلویزیونی داخل کشور نخواهد بود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار