كميته اطلاعاتي سناي آمريكا جزئيات گزارشي كه در آن جزئيات روش هاي شكنجه رواني و جسماني بكار برده شده از طريق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در جريان به اصطلاح "مبارزه عليه تروريسم" توضيح داده شده است را تاييد كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرنسا لاتينا، در اين سند شش هزار صفحه اي كه هنوز منتشر نشده است جزئيات شكنجه گري هاي سيا ذكر شده است. اين گزارش از سوي اعضاي دموكرات كميسيون مذكور مورد تاييد قرار گرفته است اما نمايندگان جمهوريخواه آن را رد كرده اند. در اين گزارش آمده شده كه مامورين اطلاعاتي آمريكائي براي تخليه اطلاعاتي متهمين از شكنجه هاي جسماني و رواني استفاده كرده اند. امري كه انتقادات بسياري را در آمريكا و ساير كشورها برانگيخته است.  
كارمنداني كه در جريان تهيه اين گزارش بوده اند به روزنامه "واشنگتن پست" گفته اند كه كاربرد اين نوع از شكنجه ها كمكي به يافتن اسامه بن لادن نكرده بود و اغلب اثر معكوس گذاشته است و فعاليت هاي القاعده را شدت بخشيده است.  
گزارش نشان مي دهد كه سيا حتي چهار سال پس از ممنوعيت بازجويي از طريق روش فرو بردن سر در آب باز هم از اين روش براي اعتراف گيري استفاده كرده است.  
"دايانا فينستين" سناتور دموكرات كميته اطلاعاتي آمريكا و از اعضاي هئيت قانونگذاري در اين مورد توضيح داده كه دولت به شركتهاي خصوصي اجازه ساخت شبكه اي از زندان هاي مخفيانه را داده بود و در آن زندانبانان مرتكب شكنجه هايي شده اند كه وي آنها را "اشتباهي وحشتناك" خوانده است.  
مقامات دولت بوش صحت اين گزارش را رد كرده اند. قرار است گزارش مذكور به كاخ سفيد و سازمان سيا فرستاده شود و آنان فرصت بيان نظرات خود را در اين مورد داشته باشند. پس از بررسي آنان كميته سنا براي انتشار عمومي و يا عدم انتشار اين گزارش راي گيري خواهد كرد.  
در اوايل سال جاري نيز، دادگستري آمريكا تصميم گرفت تا تحقيقاتي را در مورد چنين تخلفات قانوني كه احتمال ارتكاب آن از سوي سيا را مطرح ساخته بود را بررسي كند كه از جمله آن بازجويي از افراد عضو سيا به جرم انجام جرائم جنايي بود.  

برچسب ها: سیا ، شکنجه ، سنا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار