نمايش قديمي ترين فيلم هاي سينمايي جهان در قالب تصاويري از پوسترهاي سينماي جهان در ايران برگزار شد.

احمد جورقانيان از مجموعه داران برجسته كشورمان كه به تازگي مجموعه اي از پوسترهاي قديمي سينماي جهان را در ايران و در خانه هنرمندان به نمايش گذاشته است، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: جمع آوري مجموعه پوسترهاي سينمايي و در مواردي سريال هاي خارجي را از دوران نوجوان شروع كردم كه البته در كنار اين مجموعه پوسترها فيلم هايي قديمي از فيلم هاي سينماي جهان را جمع آوري كرده ام.

وي در ادامه تصريح كرد: درحال حاضر بيش از 5هزار پوستر از سينماي جهان را جمع آوري كرده ام كه هربار تنها تعدادي از آن ها را مي توان به نمايش گذاشت.

جورقانيان در ادامه اظهار داشت: مجموعه داري يا به عبارتي داشتن كلكسيون از مجموعه اي خاص نيازمند علاقمند بودن به آن است به عبارت ديگر كسي كه به عكس هاي قديمي علاقمند است از همان دوران نوجواني و جواني تمام فكر تلاش خود را صرف اين موضوع مي كند.

وي درباره اين نمايشگاه پوستر نيز گفت: در حدود نزديك به نيم قرن است كه جمع آوري پوسترهاي سينمايي را شروع كردم و پوسترهاي اكثر فيلم هاي جهان را دارم.

وي در ادامه گفت: بسياري از جوانان و نيز دانشجويان هنر كه علاقمند به سينماي جهان هستند از ديدن پوسترهاي فيلم هاي قديمي شگفت زده مي شوند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: در گذشته پوستر بخشي از هويت فيلم محسوب مي شد و اين درحالي است كه در حال حاضر پوسترهاي فيلم از اهميت چنداني برخوردار نيست.

*كتابچه هاي سينمايي در كنار فيلم هاي سينمايي
جورقانيان درباره كتابچه هاي فيلم هاي سينمايي نيز گفت: در گذشته پيش از نمايش فيلم سينمايي كتابچه هايي به تماشاچي ها داده مي شد كه در آن خلاصه اي از فيلم تعريف شده بود و اين موضوع (ارائه كتابچه هاي فيلم) برايم بسيار جالب بود.

وي خاطرنشان كرد: در حقيقت در كنار نمايش يك فيلم سينمايي مخاطب يك پوستر خوب و يك كتابچه را مشاهده و گاهي دريافت مي كرد.

جورقانيان تصريح كرد: پوسترهاي فيلم بخش از دنياي تاريخ سينما است چراكه باعث ماندگاري آن فيلم پس از گذشت سالها و شايد قرنها خواهند شد.

وي در ادامه با تأكيد بر منسوخ شدن برخي از اتفاقات در سينما نيز گفت: در حال حاضر بسياري از برنامه هاي جنبي در ارتباط با نمايش فيلم منسوخ شده است و در كنار آن ها پوسترهايي كه هويت يك فيلم هستند چندان جذاب نيستند و اين در حالي است كه پوستر نقش تعيين كننده اي در معرفي بصري يك فيلم دارد.

وي به همكاري هايي كه با مراكز گسترده سينمايي كه تاكنون داشته است اشاره كرد و گفت: تاكنون فيلم ها و نگاتيوهاي بسياري را به مراكز مختلف از جمله فيلم خانه ملي ايران، جشنواره فيلم فجر از بدو تأسيس، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، موزه سينما، سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا كرده ام.

جورقانيان درباره آرزوي نمايش تمامي پوسترهايي كه جمع آوري كرده است، نيز گفت: آرزو دارم ديوار بلندي به اندازه نمايش 5 هزار پوستر سينمايي جهان را در اختيار داشته باشد تا تمامي پوسترهايي كه در طول اين 50سال جمع آوري كرده ام را به نمايش بگذارم.

گفتني است، نمايشگاه مروري بر سينماي جهان در ايران تا 17 آذر در خانه هنرمندان ايران ادامه دارد./ي2
برچسب ها: پوستر ، سینما ، مجموعه دار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.