يک تحليل‌گر مسايل سياسي به پرس تي‌وي گفته است، ترکيه براي به راه انداختن جنگ عليه سوريه، سرگرم زمينه چيني است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، رالف شونمان، مولف امريکايي و کارشناس مسائل سياسي در گفت و گوي اختصاصي با پرس تي وي، با اشاره به برخي از تعهدات ترکيه دراين زمينه افزود: « اين آماده سازي جدي براي به راه انداختن جنگي است که درآن امريکا و کشورهاي عضو ناتو به طور مستقيم مشارکت دارند و حتي احمد داود اوغلو وزير امورخارجه ترکيه، شخصا از بان کي مون دبير کل سازمان ملل و آندره فوگ راسموسن دبير کل ناتو خواسته است تا ترکيه را در اين حمله نظامي ياري کنند.»

شونمان افزود: « ترکيه اعلام کرد که درعمليات نظامي خو عليه کردها، به مرزهاي سوريه احترام نخواهد گذاشت و بنابراین آنکارا از این امر به عنوان فرصت و مجالي براي زمینه‎سازی و آماده شدن برای جنگ استفاده مي‌کند.»

شونمان يادآور شد: « خوب، شاهد هستيد که دولت ترکيه به همراه ناتو و امريکا از مدت‌ها قبل برای دامن زدن به جنگ عليه سوريه آماده شده‌اند و ترکيه در اين بين نقش اصلي را برعهده داشته است.»

اين تحليل‌گر مسائل سياسي خاطر نشان کرد، آنکارا همچنين با ميزباني از آن‎چه که « ارتش آزاد سوريه» و «کنگره ملي سوريه» نامیده می‎شوند، در حقیقت به شورشیان در داخل خاک سوریه کمک می‎کند.

به گفته شونمان آن‎چه که ارتش آزاد سوریه و کنگره ملی سوریه نامیده می‎شود در حقیقت فرماندهی شبه نظامیان و گروه‎های مسلح ساخته دست ناتو، عربستان سعودي، قطر و ليبي محسوب می‎شوند و با حمایت ترکیه فعالیت می‎کنند.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز يکشنبه از مردم اين کشور خواست تا در صورت لزوم براي جنگي احتمالي عليه سوريه آماده باشند.

تنش در روابط ميان سوريه و ترکيه بالا گرفته است. اين درحالي است که دمشق، آنکارا ، عربستان سعودي، قطر و فرانسه را به حمايت از خشونت‌هاي مرگ‌بار در اين کشور متهم مي‌کند. بسياري از مردم سوريه از جمله شماري از نيروهاي امنيتي و کارکنان ارتش سوريه در اين ناآرامي‌ها جان باخته‌اند.

در پي اصابت يک خمپاره به يک روستاي مرزي ترکيه، ارتش ترکيه روز يکشنبه ((۱۶ مهر) خاک سوريه را هدف گلوله‎های خمپاره قرار داد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه ۵ اکتبر گفت، ترکيه به علت اين حملات مرزي با جنگ با سوريه فاصله‌اي ندارد.

اردوغان در جمع مردم استانبول گفت:« ما به جنگ علاقه‌اي نداريم، اما از آن فاصله‌اي هم نداريم.»

پارلمان ترکيه ۴ اکتبر، لايحه مجوز عمليات نظامي خارج از مرزهاي اين کشور «در صورت نياز» را تصويب کرد.
برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار