بهروز غريب پور هنرمندي كه با خلق دنيايي فولكلور به سبك خاص خود و جان بخشي به عروسك هاي ظريف توانست فضايي نو و به ياد ماندني در تئاتر امروز ايجاد كند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران بهروز غريب پور، كارگردان با سابقه تئاتر از هنرمنداني است كه از ابتداي فعاليتش تاكنون در راستاي هر چه بهتر ارائه كردن هنر تئاتر بخصوص در قالب شخصيتهاي عروسكي خاص تلاش كرده است.
وي متولد 1329 شهرستان سنندج است و در طول عمر هنري اش جدا از كارگرداني، نويسندگي و طراحي صحنه فعاليت هاي مديريتي درخشاني نيز داشته است.

غريب پور با تشكيل گروه آن توانست گام هاي بزرگي در زمينه نمايش هايي به اين سبك بردارد.
وي از سال 82 اولين اپراي خود رستم و سهراب را اجرا كرد.
اين اپرا در نوع خود بسيار منحصر به فرد بود نوع پرداختي كه غريب پور در داستان پردازي و بازي گرداني عروسك ها انتخاب كرده بود به نوعي امضاي خودش را داشت اين اپرا به دليل اشاره به داستان فولكلور ايراني از شاهنامه فردوسي و با اين نحوه اجرا شروع بسيار خوبي براي رسيدگي و اجراي اين نوع نمايشي بود.

پس از رستم و سهراب اپراهاي بعدي كه غريب پور در سالن فردوسي اجرا كرد هر كدام توانست جاي خود را در ميان طرفداران اين سبك اجرايي كه سبكي سريع به حساب مي آمد باز كند.
اپراهاي مكبث، عاشورا، مولانا، حافظ، نيز پس از آن اجراهاي بسيار موفقي داشتند.
غريب پور طي مصاحبه هايي كه در طول اجراي هركدام از اين اپراها داشته معتقد بوده كه ارائه اثري بدين شكل و در قالبي سنتي و فولكلور در شرايطي ويژه و صحنه اي كه به طوري خاص طراحي شده است هميشه دغدغه او بوده است.

ساخت اين عروسك ها از سوي برخي از اعضاي گروه آران كاري بسيار ظريف بوده كه در ابتداي كار از طريق گذران دوره هايي تخصصي در خارج از كشور صورت گرفته است.
وقتي با دقت به هر كدام از اين عروسم ها مي‌نگريم متوجه مي‌شويم كه با ظرافت و دقت خاصي ساخته شده و همين امر باعص مي شود تا به كمك بازي دهندگان حرفه اي صحنه هايي جذاب و به يادماندني خلق شود.

غريب پور در دوره فعاليت خود جدا از كارگرداني نويسندگي و طراحي صحنه بسيار از آثار نمايشي را برعهده داشته است كه از هر كدام به عنوان آثار جذاب تئاتر ياد مي شود.

از جمله آثاري كه جدا از اپراها اين هنرمند كارگرداني كرده است مي‌توان به كلبه عمو تم، هفت خان رستم، بينوايان، آرش كمان گير، خيمه شب بازي به شيوه قاجار، قصه تلخ طلا، ايكارو و آهو ياهو اشاره كرد./ي2
شيوا حميدخاني.
برچسب ها: غریب پور ، عروسک ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار