وزيرامور خارجه لبنان تاکيد کرد ايران با توجه به جايگاه راهبردي خود در منطقه مي تواند نقش مهمي براي برقراري صلح و امنيت جهاني ايفا کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ عدنان منصور پس از ورود به ايران در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزي خبر تصريح کرد: من از اينکه بار ديگر به اين کشور دوست سفر کرده ام، خوشحال هستم. من پيش از اين به مدت هشت سال به عنوان سفير لبنان در جمهوري اسلامي ايران خدمت کردم.

منصور افزود: ايران اکنون ميزبان کنفرانس جهاني و بين المللي است که پنجاه سال پس از نخستين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در بلگراد برگزار مي شود. اين کنفرانس در شرايط حساس منطقه و جهان برگزار مي شود.

وي اضافه کرد: با توجه به جايگاه راهبردي، سياسي و اقتصادي ايران در منطقه اين کشور مي تواند نقش موثري با همکاري کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها به منظور حرکت در مسير ايجاد جهاني که در آن آزادي، ثبات، امنيت و صلح حکمفرما باشد، ايفا کند.

وزير امور خارجه لبنان درباره جايگاه جنبش غيرمتعهدها در عرصه بين المللي خاطر نشان کرد: جنبش غيرمتعهدها در شرايطي تشکيل شد که جهان در آن زمان دوقطبي بود. اين جنبش تاسيس شد تا متفاوت از اين دوقطب باشد و از هيچ کدام از آنها جانبداري نکند. جنبش غيرمتعهدها و اعضاي آن مي خواهند به دور از تسلط طلبي و سياستهاي استعماري از نظر سياسي، اقتصادي و فرهنگي مستقل باشند. اين جنبش و ملتهاي آن در آن زمان اميدواريها و رؤياهاي زيادي داشتند، اما امروز پس از فروپاشي اتحاد شوروي شاهد جهان تک قطبي هستيم.

عدنان منصور گفت: اعضاي جنبش غيرمتعهدها بايد بار ديگر جايگاه خود و ابتکار عمل را در دست بگيرند تا به برقراري صلح و دوستي در جهان به دور از سياستهاي سيطره طلبانه کمک کنند. غيرمتعهدها مي توانند کارهاي بزرگي انجام دهند و جمهوري اسلامي ايران در تعامل با ديگر طرفها شرايط ويژه و برجسته اي دارد. زيرا اين کشور از ابتداي انقلابش تاکنون سياست آشکار و به دور از تسلط طلبي را در پيش گرفته است. سياست ايران متکي بر استقلال سياسي و اقتصادي است و هر نوع تسلط خارجي را رد مي کند. اين کشور همواره حامي و متحد جنبش هاي آزادي بخش در جهان بوده و از آزادي و استقلال ملتها حمايت کرده است.

جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا از مسئله فلسطين حمايت کرد و همچنان به حمايت از جنبش هاي مقاومت در سوريه و لبنان ادامه مي دهد. در سال 2006 در زمان حمله اسرائيل به لبنان و نيز نوار غزه شاهد حمايت جمهوري اسلامي ايران از مقاومت در لبنان و غزه بوديم. ايران امروز هم از سوريه در برابر دخالتهاي آشکار خارجي حمايت مي کند. دخالتهاي خارجي در سوريه امنيت و ثبات سوريه و همه منطقه را تهديد مي کند.

منصور ادامه داد: ترديدي وجود ندارد که لبنان با توجه به شرايط منطقه به ويژه در کشور دوست سوريه، در مرحله مهمي قرار دارد. به طور طبيعي ما از آنچه در سوريه رخ مي دهد، تاثير مي پذيريم و نوعي خطر براي لبنان است. اما هوشياري لبناني ها مي تواند اين کشور را از دردها، توطئه ها و بحرانها دور نگهدارد. ما درباره آينده اطمينان داريم. ما اميدواريم که لبنان و منطقه از شرايط کنوني با سلامت عبور کند.


برچسب ها: ایران ، صلح ، امنیت ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار