كارشناسان مسائل سياسي معتقدند ، وزارت دفاع آمريکا پنتاگون بين مهار ايران و تقويت ائتلاف خود با کشورهاي آسيايي سرگردان مانده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف ؛ پنتاگون پيوسته براي تقويت قدرت بازدارندگي خود و نگه داشتن دائمي تهران زير تهديد مستقيم تلاش مي کند اما از سوي ديگر واشنگتن در صدد است ائتلاف خود با کشورهاي آسيايي را که ايران نيز بخشي از آنها است تقويت کند.

حضور ناوهاي هواپيمابر در منطقه خليج فارس با توجه به هزينه سنگين اين ناوها و اين واقعيت که ناوگان دشمن در اين منطقه توانايي هاي مشابهي ندارد و در آينده قابل پيش بيني نيز به اين توانايي ها دست نخواهد يافت، ضرورت ندارد . علاوه بر آن، يک دهه جنگ در عراق و افغانستان از نظر منطقي ايجاب مي کند منطقه خاورميانه به جولانگاه اختصاصي نيروهاي زميني آمريکا تبديل شود به ويژه آن که آمريکا در جنگ هايي که از سال 2001 تاکنون در اين منطقه روي داده 6524 نظامي خود را از دست داده است.

از سوي ديگر ، درخواست فرماندهي مرکزي آمريکا براي استقرار گسترده واحدهاي هوايي و دريايي در خليج فارس موجب به خطر افتادن ائتلاف آمريکا با کشورهاي آسيايي خواهد شد به ويژه آن که در سند راهبردي دولت اوباما پيش بيني شده است که منطقه آسيا و اقيانوس آرام به کانون حوادث و تحولات بعدي تبديل خواهد شد.

 به نوشته فارين پاليسي، برخي کشورهاي عربي بايد ائتلاف نظامي کارآمدتري تشکيل دهند تا بتوانند نوعي موازنه قدرت در برابر ايران در منطقه خليج فارس ايجاد کنند . تا زماني که برنامه ريزان و ديپلمات هاي آمريکايي بتوانند اين ماموريت ها را به اجرا درآورند، پنتاگون مجبور خواهد بود از راهبردي نظامي فراتر از توان خود در خاورميانه و اقيانوس آرام تبعيت کند.
برچسب ها: پنتاگون ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار