معاون بان کي مون اعلام کرد: کشتارغيرنظاميان افغان براي پنجمين سال افزايش يافت

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، معاون عملیات حفظ صلح دبیرکل سازمان ملل متحدگفت: بر اساس آمارها، شمار تلفات غیرنظامیان افغان در سال 2011 برای پنجمین سال پیاپی افزایش یافته است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نشست شورای امنیت درباره افغانستان با گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل آغاز شد که آن را معاونش قرائت کرد.

بان کی مون در این گزارش بر حمایت های جامعه بین المللی از افغانستان تاکید و از انتخاب صلاح الدین ربانی به عنوان رئیس شورای عالی صلح این کشور استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه کمکهای این سازمان به افغانستان را نیز ضروری خواند و گفت: در نشست توکیو که قرار است هشتم جولای، (هجدهم تیر) برگزار شود، باید در کنار موضوعات امنیتی به توسعه اجتماعی – اقتصادی افغانستان نیز توجه شود.

هاروه لادسوس معاون دبیرکل سازمان ملل در عملیات حفظ صلح هم در این نشست گفت: اکنون بیش از سه میلیون افغانی مهاجر ثبت نام شده در ایران و پاکستان به سر می برند.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد از آژانس مهاجران این سازمان جهانی و دیگر نهادهای سازمان ملل خواست موضوع بازگشت مهاجران افغان به کشورشان را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.
لادسوس با اشاره به کنفرانس ماه گذشته ناتو در شیکاگوی آمریکا گفت: خروج نیروها از افغانستان در سال 2014 میلادی به معنای طرد افغانستان از سوی جامعه بین المللی نیست.

وی وعده داد استحکام نظام امنیتی افغانستان وحمایت از غیرنظامیان آن کشور در اولویت جامعه بین المللی قرار گیرد.

لادسوس با اشاره به ادامه تلفات و هدف گیری غیرنظامیان افغان افزود: در سال 2011 میلادی، به عنوان پنجمین سال پیاپی، شمار تلفات غیرنظامیان افغانی افزایش یافته است که این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی از طرفهای درگیری در افغانستان خواست تلاش هایشان را برای حفاظت از جان غیرنظامیان افزایش دهند و مسببان این اقدامات پاسخگوی اعمال خود باشند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در عملیات حفظ صلح از محدودیت در استفاده از جنگ افزارهای هوایی ضد غیرنظامیان و هر تدابیر دیگری که در این باره اجرا شود، استقبال کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: این قبیل اقدامات ثبات منطقه را تضعیف کرده است و بر کل جهان تاثیر می گذارد.

در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف و نیز نماینده ناتو مواضع خود درباره اوضاع جاری افغانستان را تشریح کردند.

محمد خزاعی، نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان را تشریح کرد.

خزاعی هزینه های سنگین امنیتی و فرهنگی حضور اشغالگران غربی در همسایه شرقی ایران را به تفصیل برای پانزده عضو شورای امنیت تشریح کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار