پارک‌های فن‌آوری و مراکز رشد با عنوان کانون‌های تفکر جامعه نقش مهمی در ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه دارند.

دکتر مسعود شفیعی، رئیس انجمن ایران پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار صنفي،‌ آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: فرآیند تبدیل ایده به محصول مراحل مختلفی دارد که کار ساده‌ای نیست و دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند این امر مهم را انجام دهد که در این میان دولت با ایفای نقش خود و ایجاد پارک‌های علم و فن‌آوری می‌تواند نقش مهمی را در این مقوله ایفا کند.
وی با اشاره به رهنمود‌های مقام معظم رهبری در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه ادامه داد:‌ در برنامه پنجم توسعه نیز توجه خاصی به این موضوع صورت پذیرفته که نیاز به عملیاتی شدن آن بیش از هر زمانی احساس می‌شود و یکی از آفت‌های حوزه صنعت و دانشگاه وضع قوانین و مدل‌هایی است که هیچ وقت جنبه عملی به خود نگرفته است.
وی تصریح کرد: برنامه‌های زیادی همچون کنگره‌ها و سمینارهایی که در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار می‌شود ولی خط مشی و هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و یکی از علت‌های بارز عدم موفقیت آنها هماهنگ نشدن و بی‌برنامگی آنهاست.
وی خاطر نشان کرد: جمعیت ایرانی ارتباط صنعت و دانشگاه با بهره‌گیری از تجارب ارزنده‌ای که طی سال‌های فعالیت خود بدست آورده است آمادگی دارد تا در جهت آسیب شناسی مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه و ارائه راهکار‌های عملی در این زمینه گام‌های بلندی را بردارد.
 

* ارتباط صنعت و دانشگاه متولی ندارد
دکتر شفیعی در ادامه گفت: از معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری انتظار می‌رود که مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه را به طور جدی پیگیری نماید که تاکنون نیز خدمات ارزنده‌ای را در این حوزه داشته است.
وی با اشاره به مشکلات ارتباط صنعتگران و دانشگاهیان تصریح کرد: با یک نظرسنجی از صاحبان صنایع همگی به این نکته اشاره دارند که  متولی درسی دانشگاه‌ها و فار‌غ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کارآیی چندانی در حوزه صنعت ندارند و این مسائل از آنجا ناشی می‌شود که هنوز ارتباط صنعت و دانشگاه به طور جدی شکل نگرفته است و باید نیازهای صنعت و دانشگاه شنیده شود و این در حالی است که این امر خیلی سخت و پیچیده‌ای نیست و به سادگی قابل حل نیست.
وی خاطر نشان کرد:‌در جهت تحقق واقعی ارتباط صنعت و دانشگاه هر سه نهاد دانشگاه ، دولت و صنعت باید با هم باشند و این امر را نیز مانند کارهای دیگر به صورت بسیجی وار انجام دهند و برای حل نهایی موضوع کنگره‌ها و همایش‌های با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه باید ادامه پیدا کند و همین همفکری و همکاری است که باعث امیدواری و عبور از سختیها و مشکلات می‌شود./ح





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار