"آلن تاچر" نماینده دولت آمریکا در مسائل ثبات راهبردی اعلام کرد : واشنگتن حاضر است در چارچوب همکاری‌های سیاسی به روسیه تضمین کتبی دهد که سامانه دفاع ضد موشکی علیه این کشور جهت‌گیری نشده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری رويترز ؛ "آلن تاچر" اعلام کرد : مقامات واشنگتن حاضرند در چارچوب شکل سیاسی که راه‌گشای برای همکاری‌های روسیه و آمریکا در زمینه دفاع ضد موشکی است به این کشور تضمین بدهند که سامانه‌های دفاع ضد موشکی که آمریکا درصدد استقرار آنها در خاک اروپاست ، علیه روسیه جهت‌گیری نشده است.

 

بر اساس اين گزارش ، "تاچر " همچنين گفت : "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که ما نمی‌توانیم با محدود کردن طرح سامانه دفاع ضد موشکی مشترک آمریکا و ناتو موافقت کنیم . ولی وی در عین حال چه بصورت علنی و چه در مذاکرات خصوصی خود تاکید کرده که این سامانه‌ها علیه روسیه جهت‌گیری نشده است و تهدیدی برای نیروهای هسته‌ای راهبردی این کشور بشمار نمی روند . دولت آمریکا در این زمینه حاضر است در چارچوب شکل سیاسی که راه‌گشای برای همکاری‌های روسیه و آمریکا در زمینه دفاع ضد موشکی است ، این تضمین را به طرف روسی بدهد که سپر موشکی اروپایی علیه این کشور جهت‌گیری نشده است . علاوه بر این ایالات متحده کمک خواهد کرد که ناتو هم تضمین مشابهی در چارچوب همکاری‌های سیاسی خود با روسیه در زمینه سامانه دفاع ضد موشکی به مقامات مسکو بدهد.

 

این مقام آمریکایی همچنین گفت: بر اساس طرح همکاری‌های روسیه و ناتو در زمینه دفاع ضد موشکی ، کشورهای عضو ناتو بر این عقیده اند که هر یک از دو طرف مسئول تامین امنیت بخشی از خاک اروپا ، ناتو از خاک کشورهای عضو این سازمان و روسیه از خاک خود باشد و این کار با هماهنگی دو طرف صورت بگیرد . روسیه اطمینان ندارد که دفاع از خاک خود را به کشورهای عضو ناتو واگذار کند ، پس چرا کشورهای عضو ناتو باید برای دفاع از خاک خود به طرف دیگر اعتماد داشته باشند؟ بنابراین در برخورد ما نسبت به همکاری‌های دوجانبه در زمینه سپر موشکی در نظر گرفته شده که هر یک از دو طرف مسئول تامین امنیت خویش باشد ، ولی در این رابطه بین اقدامات روسیه و ناتو هماهنگی وجود خواهد داشت./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار