رسانه و سریال های تلویزیونی باید آینه تمام نمای مسائل ریز و درشت به قصد اصلاح جامعه برای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جامعه باشد.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

، ویژه برنامه "سین مثل سریال" شب گذشته شنبه 12 فروردین ماه 91 میزبان کارگردان و نویسنده با سابقه سینما و تلویزیون حسن فتحی بود.

در یازده برنامه گذشته "سین مثل سریال" 30 مجموعه تلویزیون به عنوان بهترین تولیدات شبکه اول سیما به مرحله نهایی راه یافتند.

گفتنی است، 30 بازیگر مرد و 30 بازیگر زن به عنوان بهترین بازیگر نقش اول این مجموعه های تلویزیونی به مرحله نهایی راه یافتند.

حسن فتحی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص اهمیت تحقیق در ساخت یک سریال گفت: در سریال های تلویزیونی به مانند همه واقعیت های اجتماعی، تحقیق سکوی پرش اول برای رسیدن به هدف است چراکه مردم با قصه ای ارتباط برقرار می کنند که شخصیت ها و موضوعات قصه را باور کرده و بدانند که قصه دروغ نمی گوید.

وی در این باره افزود: زمانی که قصه از غصه ها، شادی و آرزوها و رایاهای مردم صحبت می کند تمامی اینها به قوت کار تحقیقی منسجم و خالی از هرگونه شتاب میسر است.

این کارگردان ادامه داد: اگر یک سریال خوب یکی از اهداف و معانی آن احترام به مخاطب باشد تحقیق در جهت ساخت سریال اولین مرحله احترام به مخاطب است.

فتحی با تأکید بر اینکه انتقاد سازنده در رشد یک جامعه مؤثر است، عنوان کرد: جامعه ای می تواند امید به رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد که اصل به انتقاد سازنده، انتقاد موشکافانه و ریزبینانه سیاسی و اجتماعی را بپذیرد.

وی تصریح کرد: در این فرآیند رسانه ها نقش حائز اهمیتی دارند و تلویزیون و سریال ها باید آینه تمام نمای مسائل ریز و درشت را به قصد اصلاح جامعه گاه به زبان طنز و گاه به زبان ملودرام و تراژدی بیان کنند.

اين كرگردان سينما بیان کرد: برای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، جامعه این اصل را رعایت کنیم نه در حرف بلکه در عمل به یک سری اصول و قواعد پایبند باشیم که یکی از آنها بالا بردن ظرفیت هاست در غیر این صورت مجبور هستیم در یک مدار صفر درجه دست و پا بزنیم.

فتحی ادامه داد: اگر در سریالی درباره موضوعی صحبت می کنیم به فلان صنف و گروه و افرادی بربخورد نمی توانیم درباره جامعه خود، آنچه مخاطبان انتظار دارند به زبان صدق و راستی صحبت کنیم از دوره مشروطه تا الان امکان گفتگو بین اقشار و آحاد و اصناف وجود نداشته و این مسئله تأثیرات تاریخی خود را گذاشته است.

فتحی با اشاره به برنامه نود و... که به گفتگو می پردازند، گفت: این برنامه ها کمک می کند افرادی با علایق و سلیقه های مختلف به جای غیبت پشت هم دورهم نظرات مختلف خود را بیان کنند که رسانه ها می توانند نقش پر اهمیتی در توسعه فرهنگ و گفتگو داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان مستمر سریال های موفق در رسانه در ارتقا سطح کیفی تلویزیون حائز اهمیت است./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار