منابع اسراییلی می گویند دولت اشغالگر قدس یک طرح راهبردی برای تحریم نفتی ایران به آمریکا ارائه کرده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته اي، روزنامه یدیعوت آحارنوت با انتشار گزارشی ویژه از تعامل پنهان امریکا و اسراییل برای ورود به فاز تحریم نفتی ایران پرده برداشت.
 

این روزنامه تاکید کرد تل آویو در پی آن است که به دولت اوباما بقبولاند فرمولی برای تحریم نفتی ایران وجود دارد که باعث قیمت نفت نمی شود.
 

یدیعوت آحارنوت نوشت: «بر اساس الگوي پیشنهادی اسراییل در صورت افزايش سهميه كشورهاي بزرگ صادركننده نفت نياز بازار جهاني نفت به ايران كاهش خواهد يافت. روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از مقامات آمريكا و اروپا نوشت آنها مي خواهند از كشورهاي عمده صادركننده نفت تضمين بگيرند كه در صورت تشديد مجازات ها عليه ايران صادرات خود به اروپا و كشورهاي آسيايي را افزايش دهند».
 

این روزنامه ادامه داد: «مقامات ياد شده خاطرنشان كردند كه گفت‌وگوهاي خود را با كشورهاي صادركننده نفت همچون ليبي، عراق، غنا و آنگولا به منظور افزايش توليد نفت خود و جبران هر گونه كمبود احتمالي شدت بخشیده اند. يك مقام مسئول اروپايي ذي ربط در اين گفت‌وگوها اظهار داشت : «اگر اين مجازات ها بطور مناسب اجرا شود كشورها از نفت ايران بي نياز خواهند شد».
منابع غربی می گویند این پیشنهادها از جانب دنی ایالون معاون وزیر خارجه اسراییل به وندی شرمن همتای امریکایی اش ارائه شده است.
 

در همین حال تحلیلگران عقیده دارند نفس این گفت وگوها بین آمریکا و اسراییل نشان دهنده آن است که تل آویو قادر به متقاعد کردن واشینگتن برای ورود به فاز تحریم نفت و بانک مرکزی ایران نیست.
اتحادیه اروپا هم هنوز نتوانسته بر مشکلات راهبردی تحریم نفت ایران غلبه کند و همین امر، آویگدور لیبرمن وزیر خارجه تندرو اسراییل را واداشت که به شدت از اروپایی ها انتقاد کند.
 

استدلال مشترک اروپا و امریکا در مخالفت با این ایده صهیونیست ها این است که:
1- تحریم بانک مرکزی ایران آمریکاو اروپا را متحدان بزرگشان از جمله روسیه و چین مستقیما درگیر می کند.
2- این اقدام مستلزم ایجاد اختلال وسیع در اقتصاد جهانی است که همین حالا هم به شدت بحرانی است.
3- تحریم خرید نفت ایران از سوی غربی ها منجر به افزایش قیمت نفت ایران خواهد شد و از آنچا که صادرات نفت ایران به شرق برقرار می ماند، این کشور درآمد بیشتری هم کسب خواهد کرد.
4- اساسا کشورهای فعلی تولید کننده نفت به دلایل متعدد قادر به جبران قطع صادرات نفت ایران به بازار نیستند.
«ایران هسته ای» به زودی درباره دلایل ناتوانی کشورهای تولید کننده در جبران قطع صادرات ایران گزارشی منتشر خواهد کرد./گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار