روزنامه ساندی تایمز، ده چهره بانفوذ اقتصاد چین که به چهره های برتر جهان در آینده تبدیل می شوند و اقتصاد چين را به قعر مي كشانند، معرفی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ساندی تایمز،  آنها که به گروه "یقه مشکی ها" معروف هستند به گونه ای سلسله ای اقتصادی هستند که بر شرکت ها و کمپانی های بزرگ چین برای چندین دهه حکومت داشته اند.

این اژدها های قرمز قدرتمند به قدرتی همانند، ارتش چین وسران دولتی دست یافتند و کنترل بخش اعظمی از اقتصاد چین را به دست گرفته اند.

در حالی که جهان در خطر ورشکستگی اقتصادی تلو تلو می خورد ، این غول های غیر قابل کنترل درصدد غلبه بر کمپانی های بزرگ غرب و دنیا می باشند.

فهرست این 10 چهر از قرار زیر است:

1. ژانگ کینگ وی


كینگ وی ، رئیس سابق دفتر همکاری های بازرگانی هوایی چین موسوم به کامک، است تحت ریاست این کمپانی ، وی با کنترل آسمان چین قراردادهای بزرگ خرید بویینگ و ایرباس را به سود خود انعقاد می کرد. او فرصت اندکی برای استقلال از کمپانی های بزرگ خارجی را داشت بنا براین با ساخت ناوگان هوایی به یکی از رقبای اصلی شرکتهای خارجی تبدیل شد. در سایه قدرت و نفوذ خود به دنیا سیاست وارد شد و با حضور در حزب کمونیست به فرماندار ایالتی ارتقا یافت.


2. وانگ جیانژو

هر چینی که خواستار استفاده از تلفن همراه باشد بدون تردید به محصول کمپانی جیانژو موبایل یعنی چاینا موبایل، رجوع می کند. این شبکه سراسر تلفن همراه بزرگترین و قدرتمند ترین شبکه تلفن همراه در جهان است که 650 میلیون کاربر دارد.
علاوه بر گسترش در سراسر جهان،چاینا موبایل قابلیت دسترسی امواج موبایل را حتی در غیرقابل نفوذترین مناطق کره زمین همچون قله اورست فراهم کرده است. این کمپانی 230 میلیون کارمند داشته و یکی از معروف ترین سهام های بورس نیویورک و هنگ کنگ را دراختیار دارد.
علی رغم ثروت و قدرت این کمپانی، انتقاداتی نیز از آن می شود که به نظر می رسد نیمی از سود‌آن توسط سرویس های مخابراتی پرهزینه که در سایر کشورها رایگان است ، تامین می شود.


3. لی شیائولین

شیائولین با ظاهر ساده و موهای کوتاه بیشتر به یک زن خانه دار چینی شباهت دارد تا یک تاجر قدرتمند! با این حال او یکی از زنان قدرتمند چینی در عرصه تجارت و اقتصاد است.
شیائولین از خانواده لی است که بزرگترین نیروگاه برق چین را در دست داشته است.
لی پنگ پدر شیائولین یکی از افراطی های چین بود که از سمت ریاست سازمان بین المللی توسعه چین کناره گرفت و سمت خود را به شیائولین و برادرش شیائوپنگ انتقال داد و خود به عنوان فرماندار شانزی منصوب شد.
این کمپانی با استفاده از قدرت و نفوذ خود صنعت برق چین را به خدمت درآوردند و به بزرگترین تولید کننده برق در چین تبدیل شدند .


4. ژو یانگ کانگ

در سمت وزیر امنیت که برای بسیاری از غربی ها این عنوان ناآشنا است، یانگ کانگ، فعالیت خود را آغاز کرد و با افزایش نفوذ خود به ریاست همکاریهای ملی نفت چین دست یافت. او پس از کسب این موقعیت و 14 سفر به سودان به یکی از قطب های بزرگ تولید نفت تبدیل شد. ویکی لیکس اخیرا اشاره کرد که یانگ کانگ به قدرت اصلی در عرصه نفت چین تبدیل شده و ریاست بسیاری کمپانی های دیگر را در اختیار آورده است.


5. سو شولین

یکی از چهره های جوان و عالی رتبه چین سو شولین ، رئیس کمپانی نفتی سین اوپک چین است. این کمپانی نفتی یکی از بالاترین رتبه ها در میان 500 موقعیت مطرح اقتصادی جهان دارد.
این کمپانی با حمایتهای حزب کمونیست به یک قدرت بین المللی در عرصه نفت و فرآورده های آن تبدیل شد. هر چند انتقادات زیادی مبنی بر صدمات محصولات این کمپانی به محیط زیست ارائه شده است که این موجب کناره گیری شولین از مقامش شد ولی پس از آن به مقام فرمانداری ارتقا یافت.


6. چن یوآن

چن یوآن تازه واردی در عرصه بانکداری است که در سایه قدرت پدرش به فردی با نفوذ تبدیل شد. پدرش یکی از چهره های مطرح که در سال 1989 پس از تظاهرات میدان قیانان من به قدرت رسید.


7. شیائو گانگ

گانگ یکی از مقامات رسمی جوان چین است که قدرت خود را از طریق کنترل موسسات مختلف چین بدست آورد. او در حال حاضر رئیس کل بانک چین با مسئولیت محدود است و قدرت نفوذ وی حتی از وزیر بانکداری چین بیشتر است.
گانگ علاوه بر ریاست کل بانک چین ، کنترل سرمایه گذاری خارجی را بر عهده دارد. فلسفه تجارت او بر محور قدرت داخلی است و او به وضوح چین را وارد رقابت خارجی کرده است، که با انتقادات مواجه شده است.


8. کوشو کینگ

یکی از معدود چهره های عالی رتبه که تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد انگلستان به پایان رسانده است. او با کار در بانک مرکزی، در نهایت به فرمانداری ایالت دست یافت  موقعیت قابل توجهی در سازمان مبادلات خارجی پیدا کرد و به عنوان یک غول تجاری و با استفاده از نفوذ خود، به میزان سرمایه گزاری های خارجی در چین افزود.


9. ژو یان فنگ

یان فنگ، محبوبیت خود را با شعار "یک اتومیبل برای هر خانواده چینی" به دست آورد. هر چند این شعار برای جلب توجه مشتریان از درجه اندکی برخوردار بود ولی فنگ توانست نخستین کارخانه بزرگ اتومبیل سازی را تاسیس کند.
او در حال حاضر رئیس گروه همکاری های اف ای دبلیو است و جانشین فرماندار ایالتی نیز می باشند.
رشد اقتصاد چین در سایه صادرات بهتر بوده است که بخش گسترده ای از آن توسط کمپانی یان فنگ و سود دهی آن ایجاد شده است.


10. ژانگ گائوکینگ

گائوکینگ یکی از خدایان جنگ چین است. او بخش زیادی از فعالیت خود در بزرگترین کمپانی اسلحه سازی چین موسوم به نورینکو سپری کرده است.
او که تحصیل کرده دانشگاه هاروارد است به عنوان رئیس یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی نظامی دنیا در چین مشغول است. نورینکو همواره با انتقاداتی از سوی غرب مواجه بوده است./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار