سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاريجاني در جمع خبرنگاران:

در صورت تاخير در ارائه بودجه، چاره‌ای جز تصویب تنخواه نیست/ رفتار فريبكارانه 1+5

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آمريكايي‌ها علی‌رغم اینکه در رسانه‌ها می‌گویند آماده مذاکره هستیم اما تا جایی که ما اطلاع داریم در جلسات نقش ایجابی نداشتند و این یک رفتار فریب‌کارانه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نخستین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره‌ توقف هواپیماهای ایران به مقصد سوریه در عراق و احتمال ورود مجلس به این موضوع گفت: این بحث مربوط به مراودات منطقه‌ای و گفت‌و‌گوی دیپلماتیک با کشورهاست و ربطی به قانون ندارد.

وي در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی عدم تحقق بودجه بخش پژوهش در وزارتخانه‌ها تصریح کرد: طبیعتا بودجه‌ها در کل کشور در بخش جاری هم کم شده است ولی وقتی راجع به پژوهش صحبت می‌کنیم ذهن نباید به ارقام بودجه وزارت خانه ها متمرکز شود. اگر بخواهد پژوهش در کشور رونق پیدا کند باید در یک بستر مردمی قرار گیرد و سازوکارهایش در بخش‌های اقتصادی مردمی شکل بگیرد.


رئیس قوه مقننه در ادامه افزود: اگر می خواهیم پژوهش در کشور رونق پیدا کند باید آن را در بستر مناسب قرار دهیم و بحث اقتصادی و مردمی آن شکل بگیرد چرا که این نیاز کشور است.

وی افزود: البته بودجه‌هایی که در دست دولت است هم کمک می‌کند اما برخی قسمت‌ها بودجه را تا حدی گرفته‌اند و برخی بودجه‌ها کاهش پیدا کرده است. ما برای بودجه سال آینده باید قدری تلاش کنیم که از این حالت شناور بودن درآید و ردیف‌ها کاملا متناسب با واقعیات بودجه‌ریزی شود و به همان میزان تخصیص داده شود.

لاریجانی ادامه داد: امسال بودجه با فضای متفاوت نوشته شد و درآمدها مقداری کاهش یافت و این موضوع مقداری شرایط را تغییر داد.

رئیس قوه مقننه همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تصویب تن‌خواه برای دولت در صورت عدم ارائه به موقع لایحه بودجه اظهار کرد: آیا شما راه دیگری به ذهنتان می‌رسد؟

 وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا خبر جدیدی از ارائه لایحه بودجه دارید، نیز اظهار داشت: خیر، خبر جدیدی ندارم.

 لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان تاييد خواهد شد، گفت: در خصوص این موضوع باید از شورای نگهبان سوال کنیم، علی‌الاصول آقایانی که با من صحبت کردند گفتند ما مشکل مهمی در این رابطه نداریم، البته ممکن است در بندهای مختلف ملاحظاتی هم داشته باشند و اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را به مجلس بازگردانده و اصلاح مي‌كنيم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات را رد کند آیا مجلس بر نظر خود اصرار خواهد كرد تا نهایتا به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، اظهار داشت: این بستگی به نظر مجلس دارد ولی بعید می‌دانم اشکال مهمی در کار باشد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر درباره پرونده مرگ وبلاگ نویسی اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی گزارشی را در این رابطه آماده کرده است و موضوع تقریبا برای قوه قضاییه نیز روشن و واضح شده است.

لاریجانی در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص ورود مجلس به حل مشکلات اقتصادی مردم و عدم ورود به مسائل حاشیه‌ای مثل استیضاح وزرا و طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: بحث استیضاح وزیر نبود فعلا خود وزرا عزل و حذف می‌شوند. ما کسی را استیضاح نکردیم.

وی افزود: چند قانون مهم در حوزه‌ی کارهای اقتصادی تصویب شد، چندین جلسه وزرای مربوطه در مجلس خواسته شدند و از آنها سوال شد، جلسات مشترک و جلسات غیر علنی برای حل مشکلات اقتصادی برگزار شد. در یکی از جلسات بیشتر وقت صرف موضوع گندم شد که چرا قیمت گذاری صورت گرفته یا در مورد مشکلاتی که برای مرغ و مسائلی که برای ارز به وجود آمد هم جلسات علنی و غیر علنی تشکیل شد.

رئيس مجلس اضافه كرد: یکی از این مصوبات در مورد یارانه‌ها بود که ما در مجلس به مصلحت ندیدیم گام دوم یارانه‌ها در این شرایط اجرا شود. معنی گام دوم این بود که قیمت آب، برق، گاز و گازوئیل چند برابر شود. ما مصلحت نمی‌دیدیم که چنین فشاری به مردم وارد شود. کار دیگر ما این بود که درآمدهای مربوط به تفاوت نرخ ارز صرف تولید کشور شود. اکنون هم طرح دیگری مطرح است برای رونق تولید که مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون صنایع آن را تدوین کردند و دستور خواهد آمد.همچنین برخی اصلاحات در قانون برنامه و بودجه وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: نباید از مجلس توقع داشته باشیم در حوزه فرهنگ، سیاست، دیپلماسی، و سایر موارد تصمیم‌گیری نکند یعنی اگر مجلس 5 تصمیم اقتصادی اتخاذ کند باید یک تصمیم سیاسی و اجتماعی نیز اتخاذ شود چرا که مسائل کشور مجزا از یکدیگر نیست.


لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا بسته پیشنهادی جدیدی را برای ایران مطرح کرده و با توجه به اینکه پاسخ مناسب به بسته ایران در مسکو داده نشده است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بسته جدیدی را مطرح نکردند شايد توهم پيدا كردند بلکه بسته پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی پیشنهاد شده است که البته این کار 1+5 بیشتر جنبه منفي دارد. علی‌رغم اینکه در رسانه‌ها می‌گویند آماده مذاکره هستیم اما در جلسات تا جایی که ما اطلاع داریم نقش ایجابی نداشتند و این یک رفتار فریب‌کارانه است.
انتهاي پيام/س2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.