رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تدبیر، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند، گفت: نبود اراده برای بها دادن به تولیدات داخلی در سطح به تولید داخلی آسیب وارد کرده است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئيس مجلس شوراي اسلامي ظهر امروز(دوشنبه) در نشستی با اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران انجمن، با بیان اینکه سازندگان تجهیزات صنعت نفت در شرایط مشکلی به سر می‌برند و این مساله مایه تأسف است، گفت: در مقطع کنونی ما چند مساله در کشور داریم که باید برای تحلیل و برطرف شدن این مسائل، تولیدکنندگان این موارد را مدنظر داشته باشیم.

وي در ادامه یکی از موارد پیش روی تولیدکنندگان را تحریم‌ها دانست و افزود: البته اگر با این مورد با تدبیر برخورد شود می‌توان از تحریم‌ها به شکل فرصت استفاده کرد.

وی افزود: اگر مدیران تصمیم‌گیر بخواهند می‌توانند لایه‌های زیرین خود را وادار به تولید داخل کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه مدیران در رأس امور باید به توان داخلی ایمان داشته باشند، یادآور شد: مهندسان مکانیک و برق کشور که در این رشته‌ها فعال هستند توانایی‌های بالایی دارند و باید به آنان اعتماد داشت.

لاریجانی، بی‌تدبیری را عامل اصلی مشکلات سازندگان تجهیزات نفت برشمرد و تصریح کرد: در این شرایط تحریم باید از شما سازندگان تجهیزات صنعت نفت حمایت شود و در مقابل شما هم باید صبر و حوصله به خرج دهید.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه باور بر این است که تحریم‌ها در شرایط کنونی فرصتی را برای تولید کشور فراهم کرده است، خطاب به حاضرین در جلسه گفت: شما اظهار داشتید که برخی از مشکلا‌تتان قانونی است که باید به شکل دقیق و ماده به ماده ایرادات خود را مطرح کنید تا به شکل طرح و لایحه در مجلس به آن رسیدگی شود.

وی یادآور شد: در تدوین مباحث تنقیحی باید توجه داشته باشید که پیشنهادهایی که بار مالی دارد براساس اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس اجازه طرح آن‌ها را ندارد چرا که شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند از این رو اگر درخواست‌هایی از قبیل حذف مالیات‌ها، عوارض گمرکی و از این دست داشته باشد مجلس نمی‌تواند آن را طرح کند.

لاریجانی تاکید کرد: درخواست‌های مطرح شده باید به شکل فازبندی باشد. در این راه کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند کمک شما باشند تا پس از کار کارشناسی ظرف مدت چند ماه ایرادات قانونی به مجلس ارائه کنید.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: برخی دیگر از مسائلی که شما تولیدکنندگان دارید باید به شکل فوریتی حل شود و با دستوراتی فوری به شکل مقطعی برای برطرف شدن آن‌ها صادر کرد البته در شرایط کنونی کشور دچار یک بی نظمی ساختاری است که باید تا مدتی آن را تحمل کرد تا در آینده این ساختار اصلاح شود.

در این نشست برخی از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات نفتی سخنانی را مطرح کردند که تامین ارز خرید مواد اولیه، تعدیل قراردادهای گذشته براساس شرایط روز کشور، پرداخت منظم و به موقع مطالبات ریالی معوق، ارجعیت دادن به سازندگان در تامین تجهیزات در مقابل خارجی‌ها و تحریم به عنوان شرایط ضرب‌الاجل در قراردادها لحاظ شود.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: لاریجانی ، تحریم ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار