رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت بین مسئولان در شرایط کنونی گفت: به جای اینکه در شرایط حساس کنونی انرژی‌ها صرف سایش شود، باید همه گروه‌ها و اقوام همبستگی خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی لاریجانی در مراسم یادواره شهدای شهرستان فریدونشهر با بیان اینکه جایگاه شهدا، جایگاه برتر و بهشت برین است، گفت: به تعبیر شهید مطهری شهدا روح حماسی را به جامعه تزریق کردند، آنها با فناکردن خودشان روح تازه‌ای را به جامعه دمیده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهدا احتیاج به برگزاری بزرگداشت ندارند، تصریح کرد: چنین بزرگداشت‌هایی تنها عاملی است که ما با تمسک به شهدا از شهادت‌طلبی و جانبازی آنها الهام بگیریم و شرایط شفاعت آنها را از خود فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه عزتمندی در گروی روحیه مجاهدت است، یادآور شد: انسان‌هایی که اهل مجاهدت بودند و هستند با صلابت و عزت زندگی می‌کنند و جوامعی که در شرایط زندگی متعارف به سر می‌برند نمی‌توانند زندگی باعزت و باصلابتی داشته باشند.

لاریجانی با یادآوری عید غدیرخم تاکید افزود: ماهیت غدیر آن است که چگونه مسلمانان می‌توانند مستقل و سرافراز زندگی کنند، غدیر فقط یک حادثه تاریخی نبود که مثلا یک دولت چگونه تشکیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غدیر فقط برای این نبود که پیامبر (ص) جانشین خود را برای استمرار حاکمیت اسلام معرفی کند، بلکه حقیقتی بود به این مفهوم که ولایت باید در این روز زنده شود.

لاريجاني با تاکید بر اینکه مفهوم ولایت تنها حکومت نیست، افزود: همه حیثیت انسان‌ها در گرو ولایت است و انسانی که ولی نداشته باشد، گمراه است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های امام علی (ع) در نهج‌البلاغه مجاهدت و شهادت‌طلبی است، تاکید کرد: ایشان در فرازی به حالت گله‌مندی اعلام می‌کند که من صبح و شب شما را به مجاهدت ترغیب می‌کنم که شما با گوش‌های سنگین خود ندای مجاهدت و شهادت‌طلبی را بشنوید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با یادآوری رهنمودهای امام خمینی (ره) افزود: امام‌خمینی (ره) راه‌های سرافراز زندگی‌کردن را حول محورهایی همچون وحدت کلمه، حرکت در مسیر شعارهای اصلی انقلاب و در پیش گرفتن روحیه مجاهدت اعلام کردند، از این رو اگر کسی در یکی از این سه مقوله دچار لغزش شود به حقیقت ولایت چنگ نزده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب هم توصیه‌های امام (ره) را پیگیری کرده‌اند، تاکید کرد: همین موضوع باعث سرافرازی و اقتدار ملت ایران شد.

لاریجانی با یادآوری سخت‌گیری‌های چند ماهه اخیر آمریکایی‌ها بر ملت ایران، ادامه داد: اینکه اروپایی‌ها هم از این سیاست آمریکا برای فشار بر ایران تبعیت کرده و حرف‌های درشتی زدند به دلیل جایگاه بزرگ ملت ایران است.

وی ادامه داد: اینکه ملت ایران از ابتدای انقلاب اعلام کرد نه راه شرق و نه راه غرب را در پیش خواهد گرفت، بلکه تنها راه اسلام و پیامبر اسلام را ادامه خواهد داد، باعث شد تا دشمنان در دو بلوک شرق و غرب به ستیز با ایران بپردازند، به طوری که در جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس شاهد حمایت‌های شوروی سابق و آمریکا از رژیم صدام بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فشارهای دشمنان برای به زانو درآوردن ایران نتیجه‌ای در بر نداشت، تاکید کرد: آنها با وجود به‌کارگیری تمام توان خود نتوانستند راه ملت ایران را سد کنند، به طوری که متوجه شدند ملت ایران به هیچ وجه زیر بار زور نخواهد رفت.

وی با اشاره به انقلاب‌های منطقه تاکید کرد: آنچه که امروز باعث افزایش بغض و کینه آمریکا نسبت به ایران شده انقلاب‌هایی است که در کشورهای منطقه رخ داده و آنها را از زیر بار دیکتاتوری خارج کرده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم تاکید کرد: اگر همت‌ها و روحیات مثل گذشته همچنان مجاهدانه، ولایت‌پذیر و تابع تدابیر رهبری باشیم به طور قطع از این سنگلاخ عبور خواهیم کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکا از راه نظامی نتوانست ایران را تحت فشار قرار دهد، ادامه داد: آنها در حوزه هسته‌ای و سیاسی هم نتیجه‌ای نگرفتند، بنابراین فشارهای خود را به سمت مسائل اقتصادی سوق دادند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه مسئله اقتصادی موضوعی حساس است، تاکید کرد: ما باید در این زمینه آماده بوده و از توان و فکر نیروهای خلاق و صاحب‌نظر در کشور مشورت بگیریم تا آنها نتوانند مسیری را که به تخیل خود سعی دارند ایران را تحت فشار قرار دهند، پیش بروند.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت حمایت از تولید داخلی گفت: کشور ما امروز از حجم زیاد واردات متضرر شده است، اگر به سمت رونق تولید داخل حرکت کنیم هم موضوع اشتغال مرتفع شده و هم تورم قابل کنترل است. در این زمینه همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند دولت و مجلس باید در مسیر حمایت از تولید داخل گام بردارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه ایجاد ظرفیت‌های صنعتی مکمل کشاورزی ارزش افزوده این بخش را بالا می‌برد، گفت: اگر در کنار کارخانجاتی که وجود دارد، صنایع تکمیلی احداث شود به طور قطع وضعیت چرخه اقتصادی بهبود خواهد یافت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نباید خام‌فروشی داشته باشیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان فریدوشهر در زمینه تولید سیب‌زمینی توانمند است، کارخانه تولید پوره سیب‌زمینی که فرماندار شهرستان به آن اشاره کرد و همین‌طور احداث کارخانجات بسته‌بندی محصولات باقی هم در زمینه ایجاد اشتغال و هم رونق تولید داخل کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال جاری بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، گفت: این به این معنی است که ما در بخش کشاورزی و محصولات دامی که نیاز اساسی مردم است، خودکفا شویم. تنها در چنین شرایطی است که ما می‌توانیم از گردنه فعلی عبور کنیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر نابسامانی‌هایی را از لحاظ اقتصادی شاهد بودیم، افزود: دولت در تلاش است، تا وضع موجود را ساماندهی کند. البته ما هم در مجلس کمک می‌کنیم که این نظم استقرار پیدا کرده و جلوی شتاب گرانی‌ها گرفته شود. در همین راستا یکی از کارهای مجلس این بود که جلوی افزایش نقدینگی در کشور را گرفته و نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مشکل کشور را نقدینگی خواند و ادامه داد: اگر این موضوع کنترل شود اشتغال و تورم نیز رفع خواهد شد، مجلس به همین‌منظور زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را از امسال به سال بعد موکول کرد تا شرایط آرام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گران کردن آب و برق در حد تحمل مردم نیست، یادآور شد: دولت، مجلس و قوه قضائیه در حال اتخاذ تدابیری هستند تا نابسامانی اقتصادی را مرتفع کنند.

وی فشار اقتصادی را آخرین شگرد آمریکا به ملت ایران برشمرد و تصریح کرد: مقاومت و پایداری در این مقطع به این معنی است که با تدبیر و برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد عمل شود، به طوری که منابع به سمت تولید سوق داده شده و تسهیلات لازم برای حمایت از کشاورزان در اختیار آنان قرار گیرد تا کشاورزان و دامداران با خیال راحت کار خود را تا خودکفایی کامل گسترش دهند که این موضوع در بودجه سال آینده مورد توجه شورای اسلامی خواهد بود.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت تقویت بنیه کشاورزی و دامی در شهرهایی که دارای نقص در توسعه بوده، گفت: شهرهایی مثل فریدونشهر که در این حوزه‌ها مستعد هستند می‌توانند به صورت تعاونی یا فردی دست به ایجاد صنایع تکمیلی بزنند. ما در این حوزه تسهیلات بانکی را ارائه خواهیم کرد ولی مهم این است که کار به دست مردم انجام شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم با بیان اینکه دولت در کارهای تولیدی خیلی نمی‌تواند موفق عمل کند، تصریح کرد: کشاورزان و دامداران می‌توانند از بنیه تعاونی استفاده کنند که ما برای این بخش‌ها تسهیلات ویژه‌ای قائل خواهیم شد. چنین حرکت‌هایی است که باعث پایداری کشور می‌شود.

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر وحدت بین صفوف مردم افزود: اگر چه وحدت در همه شرایط ضروری است، اما در شرایط سخت از اهمیت بالاتری برخوردار است، اگر امروز دشمن شرایط سختی را به‌وجود می‌آورد باید همبستگی همه گروه‌ها و اقوام بیشتر شده و مسئولان انرژی خود را صرف سایش نکنند.

لاریجانی با بیان اینکه هر قوه باید در چارچوب قانون اساسی عمل کند، گفت: قوه مجریه موظف است در چارچوب قانون اساسی خدمات در اختیار مردم قرار دهد، قوه مقننه موظف به تدوین قانون و نظارت بر اجرای آن از سوی مسئولان است، قوه قضائیه نیز برای اجرای عدالت موظف است هم وظایف نظارتی و هم محاکم لازم را در اختیار داشته باشد.

وی تاکید کرد: هر قوه‌ای باید وظیفه خود را انجام دهد، اما نه با دعوا و کشمکش. قوا باید به یکدیگر کمک کنند تا در کار خود موفق باشند، ما هم در مجلس اعلام می‌کنیم اگر نیاز به تصویب طرح یا لایحه‌ای است، انجام آن را در چارچوب رهنمودهای رهبری در اسرع وقت در دستور کار قرار می‌دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را باید به دست مردم سپرد، افزود: اگر مسئول یا وزیری در مسیر ارائه خدمات تعلل کند، مجلس حتما از او سوال خواهد کرد و ممکن است حتی وی را استیضاح کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی سوال و استیضاح را راهی برای اقتدار ملی خواند و تاکید کرد: ما نمی‌گوییم حتماً از این ابزار استفاده می‌کنیم اما در مواقع ضرورت آن را به کار خواهیم گرفت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، غدیر ، عید ، شهدا ، لاریجانی ، مجاهدت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار