رئيس هيئت پارلماني مجلس شوراي اسلامي اعزامي به بين‌المجالس IPU در نشست خبري به تشريح دستاوردهاي اين سفر پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران ايرج نديمي رئيس شوراي اجرايي بين‌المجالس جهاني مجلس و رئيس هيئت پارلماني اعزامي به كانادا در نشست خبري صبح امروز (سه‌شنبه 9 آبان ماه) به ارائه گزارشي از اين سفر پرداخت.

نديمي در ابتداي اين نشست با اشاره به ماهيت اجلاس بين‌المجالس جهاني گفت: اين مجمع با حضور 129 پارلمان از سراسر جهان، صد و بيست و هفتمين نشست خود را برگزار كرد.

وي در ادامه افزود: مجموع نمايندگان حاضر از كشورهاي مختلف 598 نفر، مجموع روساي مجالس جهان 42 نفر ، مجموع نواب روساي مجلس 35 نفر و مجموع نمايندگان زن حاضر در اين اجلاس 167 نفر بودند.

نماينده مردم لاهيجان در مجلس تصريح كرد: بنده به عنوان رئيس، نوروزي(نماينده علي‌آبادكتول) پژمانفر(نماينده مشهد)، يوناتن بت كليا(نماينده آشوريان)، شهلا ميرگلوي بيات (نماينده ساوه ) و كاظم جلالي نماينده شاهرود به عنوان هيئت اعزامي مجلس شوراي اسلامي به مجمع بين‌المجالس يا (IPU) سفر كرديم.

رئيس شوراي اجرايي بين‌المجالس مجلس شوراي اسلامي در ادامه خاطر نشان كرد: در اين اجلاس بنده يك سخنراني به عنوان رئيس آسيايي بين‌المجالس، دو جوابيه براي كشورهاي امارات و كانادا يك گزارش به عنوان رياست مجمع مجالس آسيايي و دوستان نيز در كميته‌هاي مختلف سخنراني‌هاي متفاوتي در خصوص مسائل سياسي ، تجاري، اقتصادي ايراد كرديم.

نديمي افزود: همچنين 11 نشست با كشورهاي آسيايي و اروپايي همچون روسيه، چين، هند، تايلند، ژاپن ، عراقف بنگلادش و.... برگزار شد.

رئيس هيئت پارلماني اعزامي به نشست بين‌المجالس جهاني با انتقاد از برخي حاشيه سازي‌ها گفت: به صراحت اعلام مي‌كنم اين هيئت براي حضور در هيئت بين‌المجالس جهاني به  كانادا سفر كرده بود و ما تمام وقت خود را يا در سفر بوديم و يا در محل اقامت در اجلاس كه يك خيابان بيشتر نداشت.

مشاور اسبق معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه حضور اين هيئت در مجمع بين‌المجالس في نفسه خوب بود، گفت: پاسخ‌گويي و شفاف‌سازي سياست كلي نظام جمهوري اسلامي ايران از جمله دستاوردهاي اين نشست بود كه به راحتي نمي‌توان از آن عبور كرد.

رئيس شوراي اجرايي بين‌المجالس مجلس شوراي اسلامي دستاوردهاي اين سفر را تشريح كرد و گفت: با توجه به اصرار كانادا بر عدم شركت گروه ايراني لازم بود تا جمهوري اسلامي در اجلاس شركت كند تا بازتاب رواني، اجتماعي، سياسي، اقتصادي عدم شركت را از بين ببرد، شركت ندادن اعضا تابع ضوابط داخلي IPU است كه در اين خصوص مي‌توان به عدم پرداخت حق عضويت يا انحلال مجالس اشاره كرد، هر چند هيئت در روز آخر يعني پنج‌شنبه، خود را جهت شركت در اين اجلاس آماده كرد اما با اين كار برخي كمبودهاي موجود شناسايي و روشن شد كه از جمله آنها مي توان به نداشتن سفارت و كنسولگري در كانادا، همراه نبودن اعضاي وزارت امور خارجه و يا نبود خبرگزاري‌ها و رسانه برخلاف روال معمولي اشاره كرد.


وي افزود : همچنين كمبود كارشناس آن هم در چند محل اجلاس، 4 كميته، مصاحبه‌ها و نشست‌هاي پارلماني به تعداد 11 عدد مزيد برعلت بوده و مشكلاتي را نيز فراهم كرده است .

نديمي اظهار داشت: از نظر تعداد نيز براساس مديريت شوراي اجرايي و مديريت سفر به گونه‌اي اعمال شد كه از نظر حقوق اقليت‌ها و روحانيون و كميسيون‌هاي مختلف به صورت عالي برگزار شد.

نماينده لاهيجان و سياهل در مجلس ملاقات‌هاي هيئت پارلماني با هيئت‌هاي پارلماني ساير كشورها را موثر عنوان كرد و گفت: اصل شركت، استفاده از حضور جهت پاسخگويي به اتهامات از جمله كانادا و امارات و حضور موثر در ابعاد شركت در همه مجالس، صبح و عصر و ضيافت اجلاس و حضور در كميته‌هاي 4 گانه و نشست‌هاي خبري با رسانه‌ها و مديريت پاسيفيك در مجالس اسلامي بسيار موثر بود چرا كه نشست‌هاي 11 گانه با كشورهاي بزرگ و همسايه و يا آسيايي- اروپايي از جهت مراودات و پيگري‌ها بسيار موثر بود.

*جزاير سه‌گانه پيش از اينكه كشور امارات در نقشه جهاني باشد متعلق به ايران بودند

وي همچنين به جوابگويي در خصوص اتهامات كانادا و امارات مبني بر مالكيت جزاير سه‌گانه اشاره كرد و گفت: از ديدگاه پاسخ ويي ميتوان در جواب اتهامات مربوط به جزاير سه‌گانه توسط امارات و يا اتهامات مضايق ديني براي مسيحيان و يا بهائيت به اين نكته توجه داشت كه اولا قبل از اينكه بسياري از كشورهاي در نقشه جهاني جايي داشته باشند اين جزاير در اختيار ما بود و هم اكنون نيز پرچم جمهوري اسلامي ايران در آن محل به اهتزاز درآمده است و مشكل منطقه، صهيونيسم و كلاهك‌هاي هسته‌اي آن است .

*بهائيت دين نيست بلكه يك فرقه سياسي ساخته شده توسط غربي‌هاست

وي افزود: بهائيت دين نبوده بلكه يك فرقه سياسي ساخته شده توسط غربي‌هاست كه پيشكش خود آنان و يا در مورد مسيحيان با وجود جمعيت 150 هزار نفري كل اقليت‌ها آنان داراي 5 نماينده هستند در حالي كه با شهرهاي با چند ميليون جمعيت يك چندم آنان نماينده ندارند.

*كانادا حق ندارد در امور داخلي ايران دخالت كند

وي همچنين در مورد قانون مجازات اسلامي كه وزير امور خارجه كانادا آن را غيرقابل قبول دانسته بود، گفت: اولا اداره كشور براساس اعتقاد يك و نيم ميليارد مسلمان است و شما حق نداريد به يك دين مانند اسلام اين اتهامات را وارد كنيد و علاوه بر آن كشور ايران با قانون اساسي كه توسط مردم راي تدوين شده و يا قوانيني كه نمايندگان منتخب وضع مي‌كنند اداره مي‌شود و اين عين دموكراسي بوده لذا شما حق نداريد در امور كشورهاي ديگر دخالت كنيد چرا كه اين نوع اتهامات را ميتوان به شما وارد كرد.

*اسرائيل را هرگز به رسميت نمي‌شناسيم

رئيس شوراي اجرايي بين المجالس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: در مورد روابط ما با صهيونيست‌ها نيز اظهار داشتيم اولا جمهوري اسلامي ايران، رژيم صهيونيستي را به عنوان يك كشور به رسميت نمي‌شناسد و به همين جهت در محل اجلاس حضور يافته و حاضر به دست دادن با نمايندگان به اصلاح اسرائيل نشديم و اين موضوع به اين جهت است كه ما قواعد بين‌المللي كشورها و حق مردم و راي را به رسميت مي‌شناسيم.

رئيس هيئت پارلماني اعزامي مجلس به مجمع بين المجالس جهان در ادامه گفت: از ديدگاه صرفه‌جويي ارزي و اقتصاد مقاومتي نيز مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: تعداد محدود هيئت كه حدود 7 نفر بودند عدم پرداخت هزينه‌هاي اضافي همچون رفت و آمدهاي غير ضروري بين محل اقامت و محل اجلاس و ورود خروج از جايگاه ويژه فرودگاه كه هزينه‌بر بود، عدم حضور همراهان وزارت خارجه و نداشتن كارمند محل به عنوان مترجم، تغذيه غذايي هيئت كه عموما با كنسرو و نان ايراني صورت گرفت و عدم اجاره اماكن براي اداره جلسات داخلي روزانه هيئت.

نديمي خاطر نشان كرد: تعداد سخنراني‌هاي هيئت كه نزديك به 10 عنوان بود 4 عنوان آن فقط در محل اجلاس عمومي با حضور همه كشورها صورت گرفت كه متشكل از كميته ها و مجالس اسلامي و آسيا پاسيفيك بود .

*پيشنهاد نفي توهين به پيامبران و اديان الهي با موفقيت روبه رو شد

نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: براساس گزارشي كه در صحن علني اجلاس با تشكر اعضاي اين مجمع همراه بود سعي بر اين شد نفي توهين به پيامبران و اديان الهي پيشنهاد شود كه با موفقيت روبه رو شد.

معاون اسبق حقوقي امور مجلس و استانهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه به نشست‌هاي هيئت ايراني با نمايندگاني از برخي كشورها اشاره كرد و گفت: ديدار ما با نمايندگان پارلماني كشورهاي بزرگ آسيا و اروپا همچون چين، هند، روسيه، كره جنوبي و ژاپن و... بسيار در خور توجه بود.

رئيس شوراي اجرايي بين المجالس با بيان اينكه برخي در داخل درصدد بودند تا اين سفر صورت نگيرد، گفت: دو عده مخالف با سفر هيئت پارلماني مجلس شوراي اسلامي به مجمع بين‌المجالس جهاني بودند يك گروه كساني كه حاضر نيستند پيشرفتهاي ايران در عرصه بين الملل را مشاهده كنند كه اين گروه هميشه با پيشرفت هاي ايران مخالف هستند و بخشي نيز از سر تفكر افراطي معتقد بودند چون كه ما با كانادا قطع رابطه كرده ايم نبايد اين هيئت حضور داشته باشد.

وي همچنين عدم حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين نشست را بسيار به جا و با تدبير دانست و اظهار داشت: در شرايط فعلي نحوه رابطه‌اي كه ايران با كانادا دارد مي‌طلبيد كه رئيس مجلس در اجلاس حضور نداشته باشد و تصميم علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين مورد بسيار به جا و در خور توجه بود. در ضمن بنا نبود همه روساي مجالس جهاني در اين مجمع حضور داشته باشند.

نديمي در پايان تصريح كرد: همچنين در اين مجمع مسائل هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران مطرح و بار ديگر تاكيد شد ايران با جهان تك صدايي مخالف بوده و بايد همه كشورها از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي استفاده كنند.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار