رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور با حضور در نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات ضمن بازديد از غرفه باشگاه خبرنگاران از جلسه كميسيون شوراها با شوراي نگهبان طي هفته آينده خبر داد.

امير خجسته رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور با حضور در نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات از غرفه باشگاه خبرنگاران بازديد كرد.

وي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حضور مردم در نمايشگاه را بسيار پرشور توصيف كرد و ادامه داد: برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي به ارتقا فرهنگي مردم كمك مي‌كند و مسئولين نيز مي‌توانند با حضور در اين نمايشگاه‌ها تعاملات خوبي را با رسانه‌ها داشته باشند.

*سوال از رئيس‌جمهور حق نمايندگان است

خجسته درباره طرح سوال از رئيس‌جمهور گفت:‌ مسلما سوال از رئيس‌جمهور حق نمايندگان مردم است و هرجايي كه آنان احساس كنند لازم است از جايگاه قانوني خود  استفاده كنند، مي‌توانند استيضاح و يا طرح سوال از رئيس‌جمهور را به كار گيرند.

وي ادامه داد:‌ 102 نماينده طرح سوال از رئيس‌جمهور را امضا كرده بودند كه تعدادي از آنان امضاهاي خود را پس گرفتند.

*تعدادي از نمايندگان سوال از رييس‌جمهور را در شرايط فعلي به مصلحت نمي‌دانند

خجسته با بيان اين مطلب كه تعدادي از نمايندگان مجلس در شرايط فعلي سوال از رئيس‌جمهور را به مصلحت كشور نمي‌دانند ادامه داد: اين نمايندگان معتقدند كه بايد در شرايط كنوني همه با وحدت به فكر حل مشكلات اقتصادي مردم باشيم.

رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور با بيان اينكه تعدادي از نمايندگان نيز بر اجراي سوال از رئيس‌جمهور اصرار دارند، ادامه داد: اين تعداد از نمايندگان نيز به صورت طبيعي حق دارند كه طرح سوال از رئيس‌جمهور را مطرح كنند.

*اجراي طرح سوال از رئيس‌جمهور به ميزان مصمم بودن نمايندگان بستگي دارد

وي افزود:‌اگر نمايندگان بر اجراي طرح سوال از رئيس‌جمهور مصمم باشند، اين طرح اجرايي خواهد شد.

خجسته درباره استيضاح وزير كشور نيز اظهار داشت: تعدادي از نمايندگان سوالاتي را در كميسيون شوراها از وزير كشور مطرح كردند و مواردي كه نمايندگان به آن اشكال داشتند، برطرف شد.

*اگر وزير كشور اشكالات را برطرف نكند استيضاح مطرح مي‌شود

وي ادامه داد: اما اخيرا تعدادي امضا در رابطه با استيضاح وزير كشور جمع‌آوري شده و بعد از بازگشت نمايندگان از حوزه انتخابيه با وزير و نمايندگان معترض صحبت مي‌كنيم و در صورتي كه وزير كشور نتواند مشكلات را حل كند و يا به آن توجهي نداشته باشد بحث استيضاح مطرح خواهد شد، اما به نظرم وزير خوب فعاليت مي‌كند و زحمات وي قابل تقدير است.

رئيس كميسيون شوراها درباره طرح جديد اصلاح قانون انتخابات افزود: قانون انتخابات 27 سال پيش تصويب شده و در شرايط كنوني نيز نياز به بازنگري و اصلاح دارد چرا كه بايد قانون به روز باشد.

خجسته ادامه داد:‌ اصلاح قانون انتخابات در كميسيون شوراها با حضور اعضا و رئيس مجلس مورد بحث قرار گرفت و در تمامي جلسات نيز وزير كشور و يا معاون وي حضور داشتند و از نظرات كارشناسي آنان نيز بهره برديم.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز با جديت اين طرح را دنبال مي‌كند افزود:‌نظرات نمايندگان كارشناس توسط كميسيون گرفته شده و جمع‌بندي قانون براساس اظهارنظرهاي كارشناسانه بوده است.

وي تصريح كرد:‌ در عين اصلاح قانون موارد آنرا به رسانه‌ها عرضه مي‌كرديم تا نخبگان، دانشگاهيان و صاحب‌نظران آنرا مورد انتقاد و تحليل قرار دهند تا ما نيز بتوانيم با ارائه نظرات كارشناسانه اشكالات موجود را رفع كنيم.

خجسته در ادامه گفت:‌اين طرح طي هفته‌هاي آينده به صحن علني مجلس ورود پيدا مي‌كند.

رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور درباره احتمال رد شدن اين قانون از سوي شوراي نگهبان نيز اظهار داشت: ما سعي كرده‌ايم با شوراي نگهبان هماهنگي‌هايي را داشته باشيم و جلساتي را با حضور ابوترابي‌فرد و تعدادي از كارشناسان شوراي نگهبان برگزار كرده‌ايم و مباحث كلي نيز در اين جلسات مطرح شده است.

وي افزود: انتخابات رياست جمهوري نزديك است و با شوراي نگهبان نيز تعامل و همكاري لازم را خواهيم داشت تا بتوانيم قانون را به موقع عملي كنيم.

خجسته در ادامه از جلسه كميسيون شوراها با حضور ابوترابي‌فرد و سخنگوي شوراي نگهبان خبر داد و گفت: كارشناسان شوراي نگهبان نكاتي را مطرح كردند كه ما سعي كرديم با گرفتن نظرات آنان موانع خاصي براي تصويب اين قانون نداشته باشيم. 


انتهاي پيام/

برچسب ها: خجسته ، شورای ، نگهبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار