نماينده جنبش عدالت‌خواه دانشجويي گفت: طرح جديد اصلاح قانون انتخابات، ذاتا در پيكره خود يك قدرت مافيايي و دولت در سايه را تشكيل خواهد داد، لذا جريان‌هاي دانشجويي بايد با اين اتفاق مانند اتفاقات ديگر برخورد سليقه‌اي و سياسي نكرده و مخالفت كنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، سلمان كديور نماينده جنبش عدالت‌خواه دانشجويي در نشست تشكل‌هاي دانشجويي كه در محل اتحاديه‌ انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل برگزار شد درباره پيام مقام معظم رهبري در آبان‌ماه 81 در زمينه عدالتخواهي اظهار داشت: ‌اصل اين پيام خطاب به دانشجويان است، اگرچه خبرنگاران، احزاب، مسئولين و همه افراد جامعه درباره اين پيام عدالتخواهانه كه 10 سال از آن گذشته وظيفه دارند.

وي افزود: متأسفانه با گذشت 10 سال از پيام رهبري، هنوز فضاي دانشگاه‌ها داراي يك جو سياسي است و آنها كه فساد سه هزار ميليارد توماني و مشكل بيمه را رصد كرده‌اند، مي‌بينند كه جريان‌هاي دانشجويي نه با عامل فساد بلكه با معلول‌هاي فساد برخورد مي‌كنند؛ لذا اين مسئله حاصل اتفاقات سياسي است كه در دانشگاه افتاده و  متاسفانه جنبش دانشجويي به فضاي سياسي حاضر دامن زده است.

كديور تصريح كرد: جنبش دانشجويي و همه اتحاديه‌هاي دانشجويي بايد تكليف خود را با مسائل  اقتصادي كشور روشن كنند، زيرا به فرموده مقام معظم رهبري، امروز سرآغاز مسائل كشور، مسائل ا قتصادي است.

نماينده جنبش عدالتخواهي دانشجويي گفت: ‌جريان عدالتخواه كه پس از پيام مقام معظم رهبري در سال 81 شكل گرفت، طوري كار كرد كه رهبري فرمودند "دولت نهم حاصل گفتمان عدالتخواهي است".

وي افزود: نمايندگان شوراها، نمايندگان مجلس و رئيس جمهور نيز با همين گفتمان روي كار آمدند، اما برعكس آن عمل كردند، البته اگر كارهاي زشتي انجام گرفته نمي‌توان گفتمان و كارهاي عدالتخواهانه را انكار كرده و انگ چپ‌گرايي به آن زد.

كديور با اشاره به اينكه در وضعيت بُغرنج اقتصادي، تحريم‌ها به صورت تواماً نتايج مثبت و منفي در بر داشته‌اند، اظهار داشت: نوك پيكان جريان دانشجويي بايد اين باشد كه وضعيت توزيع ثروت را در جامعه رصد كند تا اين توزيع از بالا به پايين باشد، زيرا محروم ماندن افراد پايين دست جامعه از نتايج توزيع معكوس و ناعادلانه است.

نماينده جنبش عدالتخواهي دانشجويي تصريح كرد: جريان‌هاي دانشجويي بايد ببينند كه چه فكري مي‌توانند به حال مردمي كه در سخت‌ترين وضع زندگي كرده و باز هم به  انقلاب و نظام وفادارند، انجام دهند.

وي با اشاره به اين‌كه در وضعيت مشكلات اقتصادي، رؤساي يك  كارخانه بر سر جاي خود بوده اما كارگران جزء را اخراج مي‌كنند، گفت: آيا اين درست است که اگر اين كارگر به بيكار شدن خود اعتراض كند فورا انگ كمونيستي به آن بچسبانند.

كديور افزود: بايد ابتدا مطالبه جدي از خودمان به عنوان تشكل‌هاي دانشجويي داشته باشيم كه چه برنامه‌اي براي آينده كشور داريم. 30 درصد جمعيت كشورمان كشاورز هستند و امسال 8 برابر محصولات افزايش يافته بدون اين‌كه ريالي درآمد به آنها افزوده شود، لذا با توجه به اينكه كشاورزان جزو محروم‌ترين اقشار جامعه هستند آيا قشر دانشجويي بايد آنها را فراموش كند؟ آيا فقط با آوردن بولتن‌هايي از سخنان رهبري و  امام اين مسائل حل مي‌شود، يا اينكه عدالتخواهي فقط در حد شعار باقي خواهند ماند؟

نماينده جنبش عدالتخواهي دانشجويي با اشاره به طرح جديد اصلاح قانون انتخابات گفت:‌ اين طرح ذاتا در پيكره خود يك قدرت مافيايي و دولت در سايه را تشكيل خواهد داد و لذا اگر جريانات دانشجويي بخواهند با ديد سياسي به اين مسئله نگاه كنند بايد فاتحه بسياري از ارزش‌ها و آمال عدالتخواهانه را خواند.

كديور افزود: در اين صورت فقط افرادي مانند لاريجاني و بادامچيان مي‌توانند كانديداي انتخابات شوند و قشرهاي انقلابي جوان نمي‌توانند در اين عرصه حضور يابند؛ همچنين نگراني ما اين است كه همين طرح را به انتخابات مجلس خبرگان تسري دهند و براي آنجا اين محدوديت‌ها را اعمال كنند.

نماينده جنبش عدالتخواهي دانشجويي اظهار داشت: رانت‌هاي بزرگ مالي و گلوگاه‌هاي اقتصادي كه حضرت آقا همواره براي مبارزه با آن تأكيد مي‌كنند و هزينه كردن اموال عمومي براي به قدرت رسيدن خود از جمله ساير مضرات اين طرح است، لذا جريان‌هاي دانشجويي نبايد با اين اتفاق مانند اتفاقات ديگر برخورد سليقه‌اي و سياسي كنند و متاسفانه كساني اين طرح را مطرح كرده‌اند كه فرياد اصولگرايي‌شان گوش عالم را كَر كرده است.

وي در مورد نامه‌نگاري هاي اخير رئيس جمهور تاكيد كرد: با توجه به اينكه تنها درصدي از معضلات كنوني اقتصادي به تحريم‌ها برمي‌گردد و ما بقي آن به دليل سوءمديريت‌هاي دولت بوده، احمدي‌نژاد با علني كردن اين نامه خواست تا از اذهان را معضلات اقتصادي منحرف كند. البته ما به عملكرد قوه قضاييه نيز نقد داريم كه مي‌توانست درباره اين موضوع حساب‌شده‌تر عمل كند، زيرا با توجه به شناختي كه از احمدي نژاد داريم و خط قرمزي كه او در مورد دستگيري افراد دولت خود مشخص كرده بود جا داشت قوه قضاييه با پيش‌بيني اين قضيه بهتر عمل كند.

كديور با انتقاد از مواضع رئيس‌جمهور درباره قانون اساسي گفت:‌ ما به ايشان(احمدي نژاد) مي‌گوييم شما كه اين همه دم از قانون اساسي مي‌زنيد چرا اصول قانون اساسي بر زمين مانده است. مثلا در قانون اساسي اصل تحصيلات رايگان را داريم، اما اكنون دانشگاه پولي با شهريه 50 ميليون توماني تاسيس مي‌شود.

نماينده جنبش عدالتخواهي دانشجويي افزود: قوه قضاييه نيز ادعاي برخورد با مفسدين اقتصادي دارد، اما تنها با برخي وبلاگ‌نويسان منتقد برخورد كرده است.

وي درباره برخي از اقدامات عملي جنبش عدالتخواهي اظهار داشت: اعضاي اين جنبش علاوه بر تهران در مشهد،‌شيراز و اصفهان به صورت عملي فعال بوده و هستند و همچنان گفتمان عدالتخواهي را حفظ كرده و مطالبات خود از قوه قضاييه براي برخورد با فساد و مطالبه از مجلس براي رسيدگي به مناطق و شهرهاي محروم جامعه را استمرار بخشيده‌اند.

كديور افزود: به صورت عيني جريان دانشجويي عدالتخواه شيراز طرح مناديان سلامت را اجرا كرده و با ورود به مناطق و زاغه‌هاي محروم شهر علاوه براينكه مسئولين را به آنجا مي‌برند خواستار خدماتي مثل دادن زمين، دادن وام براي آمدن آنها به شهر مي‌شوند؛ ضمن اينكه اعضاي جنبش عدالتخواه در شيراز به مبارزه با رانت‌خواري برخي گروه‌هاي سياسي پرداختند كه منجر به دادگاهي شدن برخي دانشجويان شده است.

نماينده جنبش عدالتخواهي دانشجويي درباره پيشنهادات اين جنبش به مسئولين گفت: پيشنهاد داده‌ايم كه لوايح مربوط به كميسيون اقتصادي پيش از آنكه وارد صحن مجلس شوند به تشكل‌هاي دانشجويي ارائه شود تا با توجه به ارتباط آنها با كارشناسان و متخصصان، علمي‌تر برخورد شود و درگير مسائل سياسي نشود.

وي اظهار داشت: پيشنهاد تشكيل كميسيون صنعت و كشاورزي را به مجلس داده‌ايم، زيرا پتانسيل زيادي در اين دو بخش وجود دارد و جريان دانشجويي براي رونق بخشيدن به اين دو بخش مي‌تواند طرح‌هاي خوبي بدهد زيرا جريان دانشجويي هم در دانشگاه و هم در ميان عوام مردم حضور دارد لذا با توجه به اينكه نمايندگان در بهارستان هستند و ممكن است نتوانند در بين دانشجويان و عوام حضور يابند اين طرح مي‌تواند مفيد باشد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار