خودمراقبتی در پیشگیری از سرطان

کارشناس بیماریهای غیر واگیر شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: خود مراقبتی و امید در پیشگیری و درمان سرطان اثرگذار است.

خودمراقبتی در پیشگیری از سرطان
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خدیجه محمدی افزود: حدود 50 درصد از عوامل ابتلا به سرطان، ناشی از سابقه فامیلی و بیش از 90 درصد به عوامل محیطی مربوط است که نباید از آن ترسید بلکه باید برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری و 50 درصد نیز قابل درمان است، گفت: هزینه سرطان 19 درصد بیشتر از هزینه بیماریهای قلبی و عروقی و به عنوان اولین علت مرگ و میر مردم دنیا است.

این کارشناس افزود: سالانه در ایران سه هزار میلیارد ریال به صورت مستقیم هزینه درمان این بیماری می شود.

وی ادامه داد: تغذیه نامناسب، اشعه نور خورشید، چاقی و کم تحرکی و کشیدن سیگار از مهم ترین عوامل ایجادکننده ابتلا به سرطان است.

محمدی افزود: زخم های پوستی که بعد از دو هفته بهبود نیابد، اشکال در بلع غذا و کاهش بی دلیل وزن، تغییر در عادت دفع و یا پیدا شدن خون در ادرار و مدفوع، هر گونه تغییر خال و زگیل، توده یا برآمدگی در بدن و سرفه های خونی یا گرفتگی صدا و سرفه های مداوم از مهم ترین علایم هشدار دهنده سرطان به شمار می آیند.

وی اضافه کرد: شبکه بهداشت ودرمان گناوه برنامه های مختلفی برای آشنایی و آموزش مردم برای پیشگیری از انواع سرطان ها در دستور کار خود قرار داده که در هفته اول بهمن ماه جاری در نقاط مختلف شهرستان به اجرا در آمد.

کارشناس غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار کرد: پیاده روی خانوادگی، برگزاری همایش و کلاس های آموزشی برای رابطان بهداشتی و عموم مردم، برپایی نمایشگاه های مختلف، مراقبت و دلجویی از بیماران سرطانی، برگزاری مسابقات مختلف با عنوان پیشگیری از سرطان ها در مدارس و برگزاری کلاس های آموزشی تغذیه سالم (کم نمک و کم روغن) برای بانوان صنوف و دانش آموزان از مهم ترین این برنامه ها بوده است.

انتهای پیام/ ث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.