مشهد؛

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی پنبه در خراسان رضوی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: در سال زراعی جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خراسان رضوی زیر کشت پنبه رفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا نیکپور افزود: میزان برداشت وش پنبه در سال زراعی گذشته 45 هزار تن بوده و این میزان از 20 هزار و 600 هکتار زمین زیر کشت برداشت شده است.

وی با بیان اینکه میزان سطح زیر کشت پنبه از سال 90 در خراسان‌رضوی روند کاهشی داشته، اظهار داشت: سطح زیر کشت پنبه از 40 هزار هکتار در سال 90 به 17 هزار و 500 هکتار در سال زراعی جاری رسیده و مهم‌ترین علت این موضوع قیمت پایین پنبه و سود ناچیز آن نسبت به دیگر محصولات کشاورزی است که سبب شده کشاورزان رغبتی به کشت آن نداشته باشند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از راه‌های اصلی حمایت از پنبه‌کاران را افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول دانست و بیان کرد: در این راستا قیمت تضمینی خرید پنبه 2932 تومان به ازای هر کیلو وش بوده و این در حالی است که در سال 92 حدود 1400 تومان بوده است.

نیکپور افزود: به عبارت دیگر در عرض 3 سال قیمت تضمینی پنبه برای حمایت از کشاورزان بیش از 100 درصد افزایش داشته و با توجه به بازار مناسب این محصول امید می‌رود که برای امسال میزان رغبت برای کشت آن افزایش یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به الزام کشت گونه‌های زودرس، دارای عملکرد بالا و قابلیت برداشت مکانیزه بیشتر، گفت: در سال‌های اخیر چند رقم گونه‌های جدید برای کشت آزمایشی به خراسان رضوی آورده شده که امسال در مزرعه در 2 شهرستان سبزوار و بردسکن برای نمونه کشت شده و در صورت نتیجه‌دهی مثبت در سایر مزارع نیز از این ارقام استفاده می‌شود.

وی موضوع برداشت مکانیزه را امری مهم در برداشت محصول پنبه با توجه به هزینه‌های کارگری بالای آن دانست و بیان کرد: سال 1393 با استفاده از کمک‌های بلاعوض کمباین‌های مخصوص برداشت پنبه در خراسان رضوی خریداری شده و مکانیزاسیون مزارع این محصول آغاز شد و امید می‌رود که این روند توسعه مناسبی داشته باشد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.