تیک تاک بمب های ساعتی زیر گوش پایتخت نشینان

از 1200 تاور کرین موجود در کشور حدود 978 تاورکرین فعال است اما چون استاندارد برای این‌ها اجباری نیست، از سه مرحله نظارت استاندارد عبور نمی‌کنند؛ یعنی نظارت قبل و بعد از نصب وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها کافی است با نیم نگاهی در سطح شهر و چشم چرخاندن در آسمان چرثقیل های غول آسایی را مشاهده می کنید که به طور معمول و بی شک در هر محله ای تعدادی از آن‌ها وجود دارند و حضورشان را به راحتی می توان احساس کرد.

جرثقیل هایی که علاوه بر تبعات جانی و ناگواری که برای افراد به همراه دارند سبب نازیبا شدن سطح شهر نیز می شوند.

 اگر تا چند سال گذشته تاورکرین‌ها یا همان جرثقیل های غول آسا را فقط در برخی نقاط شهر مشاهده می شد اما اکنون با رشد قارچ گونه بلندمرتبه‌سازی در تمام سطح شهر، جایی نمانده که از حضور این هیولاها بی نصیب مانده باشد.

بلند مرتبه سازی که قرار بود سبب آسایش و آرامش مردم در سطح پایتخت باشد حالا موجب ترس و اظراب آن ها شده و دلهره ای همیشگی برای مردم به وجود آورده است.

مردمی که تا چند وقت پیش با خیال راحت در محدوده فعالیت این جرثقیل‌های آهنی بزرگ تردد می کردند حالا با استرس از نزدیکی تاورکرین‌ها می گذرند.

پژمان پشمچی‌زاده معاون شهردار تهران از وضعیت نابسامان تاورکرین‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: فقط ٢١‌ درصد تاورکرین‌های تهران گواهی کیفیت دارند.

بر اساس اظهارات معاون شهردار تهران، از ٩٧٨ بالابری که در تهران فعالیت می‌کنند تنها ٢١‌درصد گواهی کیفیت، ٢٧‌درصد تائیدیه صلاحیت اپراتور و ١٣‌درصد تائیدیه گزارش از مهندس ناظر دارند.

* نگرانی مردم از فعالیت 978 جرثقیل شهری در پایتخت

جرثقیل های غول آسا  برای جابجایی مصالح در ساختمان های بلند استفاده می شوند و حداکثر وزن باری که این دستگاه می تواند در هر نوبت جابجا کند باید کمتر از مجموع وزن اجزای جرثقیل و وزنه تعادل آن باشد.

به گفته کارشناسان این حوزه یکی از خطراتی که این جرثقیل ها ممکن است ایجاد کنند حرکت بوم آن هنگام جابجایی مصالح و یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است بر روی ساختمان های اطراف و خودروها و یا رهگذران بیفتد، در این صورت واضح است که این اتفاق موجب تحمیل چه میزان خسارات به شهروندان می شود.

براساس آمار می توان عنوان کرد که بالغ بر 800 تا 1200 تاورکرین در پایتخت مشغول فعالیت است.

سقوط جرثقیل‌های برج ساز یا همان تاور کرین‌هایی که به تازگی بر سر زبان ها افتاده اند تیتر بسیاری از اخبار شده است و بارها و بارها در جلسات مربوطه مطرح می شود.

به همین جهت هنگامی که از خیابان‌های تهران رد می ‌شوید باید بیشتر از قبل احتیاط کنید و در اصل ماجرا هم فرقی نمی کند که  کدام خیابان باشد.

هرچند سال گذشته با مشارکت اداره استاندارد و شورا، چهارشرکت برای بازرسی و ارائه گواهی سلامت و استاندارد به تاورکرین‌ها تعیین شدند، اما در این مدت فقط 10 درصد جرثقیل‌های موجود این گواهینامه را گرفته‌اند .

اما از آن جایی که با اقدام صورت گرفته مشکلی حل نشد به همین دلیل برخی کارشناسان معتقدند که شهرداری باید وارد موضوع شده و مانع کار بقیه شود؛ ‌این اتفاق هم در صورتی رخ می دهد که ناظر نظام مهندسی به شهرداری گزارش دهد و شهرداری هم مانع کار شود.

*آیا تاورکرین ها استاندار هستند؟

بحث رسیدگی به موضوع و حوادث به وجود آمده با توجه به استفاده از جرثقیل ها مبحثی است که مقطعی به آن رسیدگی می شود و هر زمان که این تاور کرین ها مشکلی به وجود می آورند مسئولان به فکر چاره اندیشی برای آن می افتند اما به محض گذر زمان ،همه ی مسائل از یاد رفته و این جرثقیل های مزاحم دوباره شروع به فعالیت می کنند. 

و هربار با رخ دادن یک حادثه نگاه‌ها به سمت مسئولان شهری برمی‌گردد 
.
غلامرضا عبدی کارشناس استاندارد تاورکرین‌ها و ایمنی جرثقیل‌ها و صنایع وابسته در خصوص استاندار بودن چرثقیل ها می گوید : متاسفانه بحث استاندارد اجباری برای تاورکرین‌ها در کشور ما لحاظ نشده است؛ یعنی با این‌که محصولی مثل چای در کشور ما استاندارد اجباری دارد، اما تاورکرین هنوز به اجباری بودن استاندارد نرسیده است.

وی افزود:مشکل هم اینجاست که بحث اجباری شدن استاندارد برای هر موضوع یک بحث زمانبر است و باید از طریق جامعه یا نهاد‌های تخصصی به سازمان ملی استاندارد گفته شود تا سازمان آن را در اولویت استانداردسازی و اجباری شدن قرار بدهد البته در استاندارد شدن یک محصول فقط سازمان استاندارد دخیل نیست، وزارت دادگستری و قوه قضاییه هم دخیل هستند. همه این نهادها باید در شورای عالی استاندارد لزوم اجباری بودن یک استاندارد را تائید کنند که حالا با توجه به نگرانی‌های به وجود آمده در جامعه امیدواریم به این موضوع در تاورکرین‌ها هم اهمیت بدهند.

کارشناس استاندارد تاورکرین‌ها درباره دلایل افزایش تعداد تاورکرین‌ها در سطح شهر می گوید: در این قضیه چند عامل دخیل است که یکی این که واردات جرثقیل‌های متحرک در چند سال گذشته محدود شد و در نتیجه واردکننده‌ها به واردات جرثقیل‌های برجی روی آوردند. دلیل دوم هم به‌خاطر اعتماد سازی و جلب مشارکت سرمایه گذارها در پروژه‌های ساختمانی است؛ به عبارتی افرادی که مجری این پروژه‌ها بودند ترجیج دادند با نصب یک تاورکرین، حتی بدون این که توجیه منطقی در روند کار داشته باشد، سرمایه گذار جلب کنند.

نصب تاورکرین‌ها برای کارفرماها بین پنج تا 30 میلیون هزینه در بردارد از همین رو  برخی مدیران می گویند اگر حادثه‌ای پیش آمد، مسئولیت آن با ماست. مشکل دیگر این است که در بیشتر پروژه‌ها، جرثقیل‌های باری را بیش از اندازه باربرداری شان بلند می‌کنند و از آنجا که متوسط عمر این‌ها بالای 20 سال است، به مرور مشکل ساز می شوند.

*استاندارد یک پنجم تاورهای موجود در تهران

بسیاری از تاور‌های موجود در ایران از کشور‌های همسایه به ویژه امارات به داخل کشور آورده می‌شوند که به سبب شرایط گرم آب و هوایی آنجا این دستگاه‌ها زود‌تر به سن فرسودگی می‌رسند.

سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و حتی سندیکای پیمانکاران در این موضوع مسئول هستند و باید فکری در خصوص جرثقیل ها بیندیشند.

معصومه‌آباد رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه فعالیت جرثقیل‌ها استرس مردم را بالا برده است، می گوید: متاسفانه عدم احراز شرایط ایمنی باعث شده هر لحظه امکان حادثه وجود داشته باشد و نگرانی آنجا بیشتر می‌شود که در منطقه ۲۲ کلکسیونی از این جرثقیل‌ها وجود دارد و هر آن امکان حادثه وجود دارد.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شده بیشتر تاورکرین‌ها مشکل استاندارد دارند و هنگام ورود به کشور به استاندارد آن‌ها توجه نمی‌شود، اظهار داشت: عمده این تاورکرین‌ها حتی کمربند استاندارد هم ندارند و گواهینامه‌های سلامت که برای آن‌ها صادر می‌شود اغلب به صورت غیر حضوری است، در حالی که موسساتی که این گواهینامه را صادر می‌کنند باید به صورت چشمی و با تجهیزات مناسب به صورت حضوری تست این دستگاه‌ها را انجام دهند. 

مختاباد رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اعلام غیر استاندارد بودن بخش اعظمی از جرثقیل‌های موجود در شهر  می گوید: اینکه گفته می‌شود تنها یک پنجم تاورکرین‌ها در شهر استاندارد هستند، یک فاجعه است. 

*وقوع حادثه ای دیگر در پایتخت

با توجه به شکل گیری حوادث مختلف به دلیل وجود جرثقیل ها در تهران اما چرا فکری اساسی برای عدم حضور آن ها در سطح شهر صورت نمی گیرد سوالی است که همواره در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد چرا که به نوعی می توان عنوان کرد هرروز یکی از این میهمانان ناخوانده حادثه ای جدید به وجود می آورند.

تا چند روز گذشته حادثه سقوط تاورکرین در بزرگراه نیایش، آخرین حادثه‌ای بود که پای این غول‌های آهنی را به میان کشیده و یک قربانی دیگر به فهرست قربانیان تاورکرین‌ها اضافه کرد.
اما پس از اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره ی لزوم استانداردسازی تاورکرین‌ها و توضیحات وی در خصوص  برنامه‌های شورا تا کنون اقدامی عملی صورت نگرفته است چرا که چندی پیش برای چندمین بار متوالی حادثه ای در منطقه 22 رخ داد.

 به همین جهت اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سقوط یک دستگاه تاورکرین در منطقه ۲۲ ، گفت: باز هم هشدار می‌دهیم از آنجایی که بلندمرتبه سازی در تهران زیاد انجام می‌شود، سازمان نظام مهندسی و شهرداری نظارت دقیق‌تری در استفاده از تاورکرین‌‌ها داشته باشند. 

وی با بیان این که راننده این تاورکرین یک جوان افغانی بود که جراحت سختی دید، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این تاورکرین متعلق به سال 1975 یعنی 4 سال قبل از انقلاب است و اپراتور آن نیز به دلیل این که افغانستانی بوده گواهی صلاحیت کار با آن را نداشته است. 

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این تاورکرین توسط یکی از 9 شرکت ذیصلاح نصب نشده و گمان می‌کنیم علت بروز حادثه تحمل بار بیش از حد استاندارد یا عمر بالای دستگاه که منجر به پوسیدگی قطعات شده بوده و یا نصب آن به صورت غیر استاندارد انجام شده است. برای چندمین بار هشدار می‌دهیم از آنجایی که بلندمرتبه سازی در ایران زیاد است باید سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران نظارت دقیق‌تری در این خصوص داشته باشند. 

وی اظهار داشت: این تاورکرین در داخل پروژه سقوط کرد اما تاورهایی که بالای خانه‌های مسکونی و یا محل تردد مردم در گردش هستند بسیار خطرناک‌تر هستند. در آخرین جلسه‌ای که با عوامل نظارت این موضوع داشتیم دستاوردهای خوبی حاصل و قرار شد معاون شهرسازی شهرداری دستورالعمل جدید در خصوص تاورها تدوین کند و مسئولیت‌ دستگاه‌های دخیل مانند سازمان استاندارد، سازمان فنی و حرفه‌ای،  بازرسی وزارت کار و شهرداری تهران در این دستورالعمل مشخص شود. 

حال نمی دانیم چند تاور دیگر باید حادثه ای به وجود بیاورند و یا چندین نفر دچار آسیب دیدگی شوند تا مسوولان در این خصوص فکری اساسی و اجرایی بیاندیشند .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار