باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی 11 ماهه برای تعیین يک ضابطه مدون/ضوابط بلندمرتبه سازی؛ شاید وقتی دیگر

بلند مرتبه سازی ها مدتی است که به سوژه ای خاص در کلانشهری همچون پایتخت تبدیل شده است.

بلاتکلیفی 11 ماهه برای تعیین يک ضابطه مدون/ضوابط بلندمرتبه سازی؛ شاید وقتی دیگر
 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،این روزها نگاه بسیاری به شورای عالی شهرسازی و معماری دوخته شده تا این مجموعه،ضوابط بلند مرتبه سازی را تصویب و اعلام کند،ضوابطی که به عقیده محمد باقر قالیباف شهردار تهران،اعلام شدنش مهمتر از بی ضابطگی است.

البته این تنها شهردار تهران نیست که به چنین قاعده ای معتقد است،بلکه پژمان پشمچی زاده(معاون شهرسازی و معماری شهرداری)،مهدی چمران و محمد سالاری از شورای شهر تهران و بسیاری از معاونان وزارت راه و شهرسازی همچون حامد مظاهریان(معاون بخش مسکن)و محمدرضا حافظی(عضو کمیته مقررات ملی ساختمان) این وزارتخانه نیز بر این عقیده اتفاق نظر دارند.

به عقیده برخی کارشناسان،تاخیر در تصویب ضوابط بلند مرتبه سازی،مشکلات بسیاری را برای کلانشهرهای کشور بوجود آورده است.

اما آنچه که تمامی صاحبنظران شهرسازی بر آن اشتراک نظر دارند معطوف به این موضوع می شود که بلند مرتبه سازی در کلانشهری همچون تهران،اجتناب ناپذیر است زیرا با توجه به بستر و سرانه موجود و جمعیت انبوه این شهر،عملا ساخت منازل ویلایی جوابگوی تقاضا در این شهر نخواهد بود و باید بر واحدهای عمودی ساز تکیه داشت.

البته بلند مرتبه سازی نیز با دغدغه های خاص به خود همراه است،زیرا تحقق و پیگیری این امر خطیر الزامات خاص به خود را دارد،مولفه هایی همچون تاثیرات زیست محیطی،بحران آب،ترافیک،ایمنی،حقوق شهروندی،فرهنگ آپارتمان نشینی و...از نمونه مواردی است که می توان از آن به عنوان دغدغه های آپارتمان نشینی یاد کرد که شورای عالی شهرسازی و معماری نیز بر روی آن حساس است و آنچه که باعث تاخیر در ضوابط بلند مرتبه سازی  شده نیز بر همین عوامل و دغدغه ها استوار است.

مسائل فوق چندی پیش از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری در قالب سئوال هایی از کمیسیون ماده 5 شهردرای نیز پرسیده شد و در اوایل شهریور ماه سال جاری از سوی کمیسیون مربوطه ارائه پاسخ صورت گرفت.

از آن زمان تاکنون قریب به 6 ماه می گذرد اما همچنان خبری از تصویب ضوابط نیست.

این تاخیر باعث شده تا قالیباف از وزارت مسکن و شهرسازی در خواست کند که تا پایان امسال و طی روزهای باقیمانده به آغاز سال جدید،ضوابط مورد اشاره در حوزه بلندمرتبه سازی را به تصویب برساند.

شهردار تهران معتقداست با تصویب نهایی این طرح ساختمان های بیش از 12 طبقه را بلند مرتبه محسوب خواهیم کرد و این ضوابط را به صورت شفاف روی پرتال شهرداری تهران قرار می دهیم تا تمامی شهروندان به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

در طول یکسال گذشته هیچگونه مجوزی برای ساخت و ساز بالای 12 طبقه در شهر تهران صادر نشده است.

در حال حاضر بلند مرتبه سازی های این شهر بر اساس مجوزهایی است که در سال 92 صادر شده است و به عقیده پیروز حناچی،رئیس شورای عالی شهر سازی توقف بلند مرتبه سازی هایی که(مجوز آن در گذشته صادر شده ودر حال حاضر ساخت آن در حال پیگیری است)شهر را قفل و مسدود می کند.

** بلند مرتبه ها و آلودگی ها

یکی از مباحثی که در خصوص بلند مرتبه سازی ها طی ماه های گذشته نقل قول برخی از محافل بود مشمول این موضوع می شد که احداث بناهای بلند، مانع وزش طبیعی باد می شود و این امر(به عقیده برخی ها)باعث ایجادآلودگی در شهر می شود زیرا هوایی در جریان نیست که به جابجایی آلودگی ها منتهی شود،نظریه ای که پژو هش ها و تحقیقات علمی آن را مطرود و غیرقابل قبول می داند.

اما آنچه که در خصوص بلند مرتبه سازی ها بضورت منطقی مطرح است معطوف به اطفای حریق در موارد اضطراری و وقوع حوادث غیر مترقبه می شود،زیرا قرار گرفتن ساختمان های بلند در مسیر جریان باد،باعث تشدید حریق و آتش می شود و ارتفاع آن،اطفای آتش را با دشواری های جدی مواجه می سازد و همین موضوع بود که به اشتباه به عنوان معضلی در تشدید آلودگی هوا و حبس آن در شهری با بلند مرتبه سازی های فراوان مطرح شد و به واقع یک فهم اشتباه و تفسیری نادرست از این دغدغه بود.

فارغ از دغدغه های مورد اشاره،امید آن می رود با لحاظ شدن اصول و چارچوب های لازم و اتخاذ و پیش بینی راهکارها و تصمیمات لازم برای برون رفت از برخی مشکلات ونارسایی های احتمالی ضوابط بلند مرتبه سازی ها به نحوی که حافظ منافع شهر و شهروندان باشد،تصویب و اعلام شود،اگرچه در شرایط فعلی قانون بلند مرتبه سازی ها همچون گذشته اعمال می شود اما تصویب قوانین جدید با توجه به شرایط متفاوت پایتخت نسبت به سالیان گذشته ضرورتی است که باید با تسریع زمانی هرچه بیشتری مدنظر قرار گیرد زیرا زمان بر شدن آن چندان به مصلحت شهر به نظر نمی رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار