ناجیان دریای خزر در یک قدمی نابودی هستند

فُک‌های خزری زیربار اقدامات سیاه و سنگین پنج کشور حاشیه محل زندگی‌اش به تنگ آمده و در حال رخت بستن از دیار خود هستند.

نجات دهنده دریای خزر در یک قدمی نابودی استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نجات دریای خزر و دیگر آبزیان این دریا وابسته به وجود گونه در خطر انقراضی است که اکنون به دلیل آلودگی و کم آبی خزر و شکارهای غیرقانونی پنج کشور احاطه کننده این دریا به کمتر از 100 هزار قلاده رسیده و حالا کمپین‌های تشکیل شده برای حمایت از فک خزری و نجات کل دریای خزر دست به کار شده اند تا کشورهای حاشیه خزر را برای حمایت، حفاظت و اعلام ممنوعیت شکار این گونه متقاعد کنند و نام آن را در لیست قرمز کتاب‌های موجودات در معرض انقراض قرار دهند تا شاید قانون برای حفظ این گونه که در نهایت به بهبود حال خزر و دیگر آبزیان آن خواهد انجامید الزام سازی کند.

*جمعیت فُک خزری رو به انقراض است

فک خزری گونه آبزی مهاجری است که در دریای خزر زیست می‌کند و بین کشور ایران و همسایگان شمالی چون روسیه و قزاقستان در رفت و آمد است.

امیر صیادشیرازی مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری دراین باره می‌گوید: فک خزری طی 50 سال اخیر جمعیتش به 10 درصد کاهش یافته و طبق برآوردهای انجام شده درحال حاضر حدود 100 هزار قلاده از آن در دریای خزر وجود دارد که اگر به همین شکل پیش رود، آینده خوبی درانتظار این گونه نخواهد بود.

*شکار قانونی فک خزری؟!

با اینکه شکار فک خزری در کشور ما غیرقانونی است، اما در برخی کشورهای شمالی خزر چون روسیه و قزاقستان شکار این گونه همچنان ادامه دارد.

صیاد شیرازی مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری دراین باره می‌گوید: متاسفانه درکشورهای روسیه و قزاقستان شکار قانونی فک خزری به میزان بالایی در حال انجام است و در بین عوامل مخاطره آمیز جمعیت این گونه ارزشمند به راحتی می‌توان عامل شکار از جانب انسان را سریع‌تر کنترل کرده و راهی برای نجات این گونه گشود.

وی معتقد است: حذف شکار قانونی چون مستقیما با انسان سر و کار دارد می‌توان جلوی آن را گرفت و چون شکار سهم قابل توجهی در کاهش جمعیت فک‌ها دارد حذف آن می‌تواند در کنترل جمعیت این گونه درحال انقراض تاثیرگذار باشد.

*از مافیای فروش پوست فک تا گوشتی که خوراک روباه می‌شود

متاسفانه مافیایی وجود دارد که هر ساله از فروش پوست فک خزری دست به ثروت اندوزی می زنند. پوست‌هایی که برای تهیه پالتو استفاده و گوشت باقی مانده از آن راهی مزارع پرورش روباه برای تغذیه آن‌ها می‌شود.

*تغییرات اقلیم و کاهش جمعیت فک خزری

فک خزری در نیمه زمستان و در اوج سرما برای زادآوری و تولیدمثل به سمت همسایه‌های شمالی کشورمان که سطح آب در آنجا یخ زده می‌رود ولی این روزها به دلیل گرمایش زمین و تغییرات اقلیم، فضاهای یخ زده کمتر و در نهایت محل زادآوری آن‌ها با کاهش چشمگیری روبرو می‌شود و به این ترتیب جمعیت آن‌ها روند نزولی پیدا می‌کند، چرا که هر فک خزری سالانه توانایی تولیدمثل یک قلاده را دارد.

*کاهش مواد غذایی و روند نزولی جمعیت فک‌ها

ذخیره غذایی دریای خزر به وسیله آلودگی، صید بی‌رویه و وجود گونه غیربومی شانه دار دریایی کاهش یافته و این امر منابع غذایی فک‌های خزری را با کاهش چشمگیری مواجه کرده که نتیجه‌ ای جز کاهش جمعیت این گونه بدست نیامده است.

صیادشیرازی دراین باره می‌گوید: کاهش منابع غذایی و آلودگی دریای خزر، سیستم ایمنی فک‌ها را تضعیف و باعث شده این گونه با مبتلاشدن به یک بیماری ساده، شاهد تلفات سنگینی بین جمعیت خود شوند.

*فک خزری نجات دهنده دریای خزر و آبزیان

فک خزری در راس زنجیره غذایی دریای خزر قرار داشته و به عنوان شاخص ارزیابی آلودگی منطقه از آن استفاده می‌شود پس وجود آن می‌تواند نجات دهنده، دریای خزر و دیگر آبزیان آن باشد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری دراین باره معتقد است: موجوداتی که در راس هرم غذایی یک منطقه قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردارند چون تمام آلودگی‌ها در بدن آن‌ها جمع شده و این گونه ها بهترین گزینه برای بررسی و یافتن منشا آلودگی دریای خزر و راه حل رفع آن هستند.

وی در ادامه می‌گوید: موجوداتی که شکار می‌شوند از سایر همنوعان خود ضعیف تر هستند که فک خزری با شکار ماهیان دریای خزر،حضور گونه‌های بیمار و ضعیف را از سیستم خارج می‌کند و نسل باقی مانده از آبزیان، قوی‌تر و سالم‌تر خواهند بود.

*همکاری و توافق کشورهای همسایه خزر

از آنجایی که فک خزری متعلق به دریای خزر و بین پنج کشور احاطه کننده این دریا درحال رفت‌وآمد است، پس نجات این گونه همکاری و توافق تمامی کشورهای حاشیه خزر را می‌طلبد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری دراین باره می‌گوید: برای نجات فک خزری باید پنج کشور حاشیه دریای خزر با یکدیگر در اجرای حمایت و حفاظت از این گونه قدم بردارند چرا که در کشورهای روسیه و قزاقستان شغل عده‌ای از اهالی منطقه شکار فک خزری است و متاسفانه قوانینی در خصوص عدم شکار آن دراین کشورها وجود ندارند.

* امضاهایی که شاید نجات دهنده باشد

کمپین حفاظت از فک خزری علاوه بر ایران، در کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان که محل مهم ازدحام جمعیت این گونه است اقدام به ارائه آموزش‌هایی به اهالی حاشیه خزر کرده تا از شکار آن جلوگیری و به نجات آن در تورهای ماهیگیری اقدام کنند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در این خصوص می‌گوید: ماه آینده جلسه کوپ 6 در باکوی آذربایجان با حضور پنج کشور حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود تا به مسائل دریای خزر پرداخته و پروتکل‌هایی برای بهبود حال آن امضا شود.

وی معتقد است: کمپین حفاظت از فک خزری درحال جمع آوری امضاهایی است که اگر این امضاها به تعداد بالایی برسد اسم فک خزری در لیست سرخ گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفته و از طریق قانونی می‌توان به نجات و حفظ این گونه ارزشمند دربین پنج کشور حاشیه خزر پرداخت. نجات فک های خزری، نجات دریای خزر و آبزیانی است که این روزها به دلیل دستکاری عوامل انسانی رو به زوال هستند پس باید هرچه زودتر اقدامی بین المللی فراهم کرد تا الزام آور بین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار