سعید رشتیان، تهیهکننده سینمای مستند در برنامه «کافه مستند» شبکه افق درباره مستند پرتره گفت: مستند پرتره زیر شاخهای از سینمای مستند است. ما در این نوع از مستند یک شخصیت را در کانون توجه قرار میدهیم و میخواهیم به آن نزدیک بشویم. ما میخواهیم یک باور را نسبت یک شخص در مرکز توجه قرار بدهیم. به طور کلی، وقتی ما میخواهیم در ارتباطاتمان با کسی نزدیک بشویم، مگر میرویم تاریخ تولدش را میپرسیم؟ میرویم ببینیم طرف مقابل چه کسی است و چگونه زندگی میکند. عین همین موضوع باید در مسئله پرتره اتفاق بیفتد.
رشتیان ادامه داد: یعنی ما باید در این گونه از تولید مستند از لایههای اولیه شخصیت عبور کنیم، تا به لایههای بعدی برسیم. ببینیم آن شخصیت چگونه است؟ چگونه زندگی میکند؟ احوالاتش به چه صورت است. بخشی از این عوامل به خودِ شخصیت و بخش دیگر آن به مخاطب بر میگردد. یعنی ما میخواهیم آن شخص را برای چه کسی معرفی کنیم؟ بنابراین، در هر شکلی از مستند مخاطب مهم است. اصلاً همه چیز از مخاطب شروع میشود.
تهیهکننده سینمای مستند با بیان اینکه هر وقت تصمیم به تولید در هر موضوعی گرفته شد، موضوع در بین مخاطب و پخش در شماره یک قرار میگیرد، گفت: بعد از آنجا به سراغ لاگلاین (خط ورود به برنامه)، سیناپس (خلاصه فیلمنامه)، فیلمنامه، دکوپاژ و ... میرویم. اگر مستند بجز این عوامل ساخته بشود، شاید محصولمان دیده بشود، شاید نشود.