باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعظم پورکند - پاناما به سازمان ملل متحد درباره تهدید «نگرانکننده» دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، برای تصرف کانال پاناما شکایت کرده است. این اقدام در حالی صورت میگیرد که پاناما یک حسابرسی از شرکت مرتبط با هنگکنگ که دو بندر در این آبراه بیناقیانوسی را اداره میکند، آغاز کرده است.
دولت پاناما در نامهای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مادهای از منشور سازمان ملل اشاره کرد که هرگونه تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی یک کشور را منع میکند.
در این نامه که روز سهشنبه به دست خبرنگاران رسید، از گوترش خواسته است تا این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، بدون اینکه درخواست تشکیل جلسهای را مطرح کند.
ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود روز دوشنبه، بار دیگر از چین شکایت کرد و گفت که این کشور به طور موثری از طریق حضور فزایندهاش در اطراف آبراه، «کانال پاناما را اداره میکند». آمریکا کنترل کانال را در پایان سال ۱۹۹۹ به پاناما واگذار کرد.
ترامپ گفت: «ما آن را به چین ندادیم، ما آن را به پاناما دادیم؛ و ما آن را پس میگیریم.»
در واکنش به این اظهارات ترامپ دفتر بازرسی کل پاناما که بر نهادهای عمومی نظارت میکند، اعلام کرد که یک حسابرسی جامع با هدف «اطمینان از استفاده کارآمد و شفاف از منابع عمومی» در شرکت بنادر پاناما آغاز خواهد شد.
این شرکت، بخشی از هاتچیسون پورتس، زیرمجموعهای از گروه هنگکنگی CK Hutchison Holdings، بنادر بالبوآ و کریستوبال را در دو انتهای کانال اداره میکند.
دفتر بازرسی کل گفت هدف این است که مشخص شود آیا این شرکت به تعهدات خود تحت قراردادهای امتیاز عمل کرده است یا خیر، از جمله گزارشدهی مناسب درآمدها، پرداختها و مشارکتهای مالی به دولت.
هاتچیسون پورتس در بیانیهای اعلام کرد که «روابط شفاف و مشارکتجویانه با مقامات پاناما را حفظ کرده و ادامه خواهد داد.
این شرکت گفت: «ما متعهد هستیم که از تمام قوانین و مقررات پیروی کنیم و مسئولیتهای قراردادی خود را به طور کامل انجام دهیم. نتایج مالی ما که توسط یک حسابرس خارجی مستقل بررسی شده است، سالانه با شریک ما، دولت پاناما، به اشتراک گذاشته میشود تا اطمینان و شفافیت در مدیریت ما تضمین شود.»
رئیسجمهور پاناما، خوزه رائول مولینو، منکر دخالت هر کشور دیگری در کانال شده است و گفت که این آبراه بر اساس اصل بیطرفی اداره میشود.
مولینو در پاسخ به تهدیدهای ترامپ گفت: «کانال پاناما بوده و خواهد بود.»
ترامپ که هفتههاست بر فشار خود درباره کانال پاناما افزوده است، از رد استفاده از نیروی نظامی برای بازپسگیری آن خودداری کرده است. ۴۰ درصد از ترافیک کانتینری آمریکا از این کانال عبور میکند.
قرارداد امتیاز شرکت بنادر پاناما در سال ۲۰۲۱ به مدت ۲۵ سال تمدید شد.
آمریکا بزرگترین کاربر کانال است و پس از آن چین قرار دارد.
از سال ۲۰۰۰، این آبراه بیش از ۳۰ میلیارد دلار به خزانه دولت پاناما کمک کرده است که از این مقدار نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار در سال مالی گذشته بوده است.
منبع: خبرگزاری فرانسه