رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: یک درصد از فروش خودرو باید به اورژانس اختصاص پیدا کند.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در برنامه صف اول گفت: سالیانه بیش از پنج میلیون ماموریت انجام شده و چهار میلیون مامور بر بالین بیماران یا مصدومان اعزام می شوند. سالیانه بیش از یک میلیون ماموریت حوادث ترافیکی توسط فوریت های اورژانس انجام می شود.

او همچنین بیان کرده بود: در مجوز استخدامی اخیر وزارت بهداشت ۳۵۴۰ نفر برای نیروی انسانی اورژانس بوده اند و در استخدام جدید وزارت بهداشت برای اورژانس تامین نیروی خانم در نظر گرفته می‌شود. 

میعادفر افزود: امسال ۴۰۰ نفر از دختران در رشته فوریت های پزشکی فارغ التحصیل می شوند. اکنون ۲۰ پایگاه اورژانس بانوان در کشور راه اندازی شده‌‌اند. 

وی اضافه کرد: اکنون ۵۵۰ دستگاه آمبولانس و ۳۳۰۰ پایگاه اورژانس در کشور داریم که ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده هستند. ۱۵۰ دستگاه آمبولانس از خیرین و سازمان های بین المللی دریافت کرده و ۱۳۰ دستگاه دیگر در گمرک است و ابن دستگاه ها در حال ترخیص هستند. به طور کلی نا مهر ۶۰۰ دستگاه آمبولانس جبران خواهد شد و وارد چرخه فعالیت می‌شود. 

وی تاکید کرد: در آزمون استخدامی جدید وزارت بهداشت نیز برای جذب نیرو‌های اورژانس به ویژه اورژانس بانوان اقدام می‌کنیم. برنامه سازمان اورژانس، توسعه این پایگاه‌ها در کلانشهر‌ها و شهر‌های مذهبی مانند مشهد مقدس، قم و شیراز است .

وی گفت: در مراسم اربعین امسال بین ۵۰ تا ۱۵۰ تخت در مبادی مرز راه اندازی کرده و فوتی ناشی از گرمازدگی نداشتیم. در مراسم اربعبن بیش از ۴۰۰۰ نفر از همکاران حضور داشته‌اند. 

وی با اشاره به توسعه مناسب اورژانس هوایی در سال‌های اخیر تاکید کرد: در حال حاضر ۵۴ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال هستند که دو پایگاه دارای هواپیمای بال ثابت و ۵۲ پایگاه دارای بالگرد اورژانس هستند. اورژانس هوایی در دنیا بسیار گران قیمت است، اما بودجه مشخص نشان دار در بودجه سنواتی برای اورژانس هوایی نداریم که به این نکته باید توجه ویژه‌ای شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور از فعالیت بیش از ۵۰۰۰ دستگاه موتورلانس فعال در سطح کلانشهر‌های کشور خبر داد و افزود: در چندین کلانشهر و شهر بزرگ که ترافیک باعث اختلال در ماموریت‌های اورژانس می‌شود، مشکلاتی داشتیم که با استقرار و فعالیت موتورلانس‌های اورژانس، زمان رسیدن نیرو‌های اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان به طور قابل توجهی کاهش و رضایتمندی مردم افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد از تماس ها نیاز به اعزام بیماران به بیمارستان نیست.

رئیس سازمان ارژانس کشور ادامه داد: در دوران کرونا ۱۹ نفر از پرسنل شهید شده اند و برخی از همکاران چندین بار مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند.

وی بیان کرد: اکنون موضوع نوسازی آمبولانس ها مسئله مهمی است و حدود ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس کشور فرسوده هستند. سالیانه بین یک و نیم تا دو همت هزینه اورژانس هوایی است.اورژانس بالگرد ها را به صورت خرید خدمتی در اختیار دارد و امیدواریم بودجه اورژانس هوایی مشخص و مستقل شود. 

وی افزود: به تازگی ۲۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس وارد چرخه فعالیت شده است. اتوبوس ها حالت درمانگاهی سیار محسوب می‌شوند. 

میعادفر ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه اورژانس را مکلف به توسعه ناوگان در زمینه های مختلف داشته و یک درصد از بودجه فروش خودرو برای اورژانس در نظر گرفته شود و این موضوع به مسئله است که حاکمیت نگاه ویژه ای به اورژانس دارد.

وی افزود: اورژانس دونده برای نقاط شلوغ مانند بازار تهران در نظر گرفته شده است و در مناطق شلوغ مستقر هستند. زمان رسیدن بر بالین بیماران برای شهرهای کوچک ۸ و در شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه، در کلانشهر ها ۱۲ دقیقه است.

میعادفر ادامه داد: امیدوارم با اعتبارات ارزی و بودجه یک درصد از فروش خودرو حدود ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید خریداری شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: در سال گذشته ۳۰ مورد سبب خشونت علیه همکاران ما داشته‌اند.

وی افزود: باید ضریب سختی کار پرسنل اورژانس از ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ رسانده و معتقدم که  این ضریب به ۴۰۰۰ برسد؛ امیدواریم سارمان های ذیربط همکاریبیشتری با ما داشته باشند.تعرفه کارشناسان اورژانس بابد مساوی با پرستاران باشد و وزیر بهداشت قول مساعدت و کمک را داده است. 

در بحث بیماران سکته مغزی و قلبی از  امکانات هوشمند شامل کد های ۲۴۷ و ۷۲۴ استفاده می‌شود. بر اساس تماس بیماران ، شرایط بر توسط هوش مصنوعی سنجیده و تصمیم خوب گرفته خواهد شد.

وی در خصوص اتفاق شهر قدس افزود: یک آمبولانس خصوصی مستقر بوده است.ما قانون خودداری از رسیدگی به مصدومان داریم. آمبولانس خصوصی نه تنها تماس نگرفته بلکه از رسیدگی به بیمار خودداری کرده‌اند که دستور پلمب آن شرکت خصوصی داده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار