هوش مصنوعی و برنامه‌های مرتبط با آن صنعتی میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۴ ایجاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد فراهانی - برنامه‌های هوش مصنوعی، ChatGPT و Gemini تنها برنامه‌های داغ هوش مصنوعی نیستند؛ بلکه یک صنعت چند میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۴ بود و از این رو سازندگان تلفن همراه در حال حرکت به سمت ادغام ویژگی‌های Ai در تلفن‌های خود مانند سری Google Pixel9 و سری iPhone16 اپل هستند.

هزینه‌های مصرف کننده برای اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۲۴ به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید 

بر اساس آخرین گزارش State of Mobile، هوش مصنوعی مولد یک محرک بزرگ در پشت سر گذاشتن هزینه‌های مصرف‌کننده برای اپلیکیشن‌ها بوده است که در سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار در سطح جهان بود که افزایشی ۱۳ درصدی را نسبت به سال گذشته محقق کرده است.

هزینه‌های مربوط به برنامه‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Gemini و ByteDance's DuBao نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از ۴۵۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ به نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار در این دسته در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

تا پایان سال ۲۰۲۴، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های فناوری - گوگل با جمینی، ByteDance با Doubao، و مایکروسافت با Copilot - چت‌بات‌های خود را راه‌اندازی کردند و این اتفاق منجر به افزایش ۱۱۹ درصدی سالانه در دانلود چت‌بات شد. در سه ماهه چهارم در سال ۲۰۲۴، مولد‌های هنری هوش مصنوعی از نزدیک دنبال شدند و به ۸۵ میلیون دانلود رسیدند که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشت.

ربات ChatGPT با نزدیک به ۴۰ ٪ از هزینه‌های مصرف کننده جهانی در جایگاه اول قرار دارد

با این حال، ChatGPT با کنترل نزدیک به ۴۰ ٪ از هزینه‌های مصرف کننده جهانی برای برنامه‌های هوش مصنوعی و ۲۳ ٪ از کل دانلود‌ها در سال ۲۰۲۴، جایگاه اول را دارد.

در سال ۲۰۲۴، ایالات متحده بر بازار برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مولد تسلط داشت و ۴۵ درصد از درآمد جهانی را به خود اختصاص داد. انگلیس در رتبه دوم قرار می‌گیرد و حدود ۴ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص داد و آلمان، ژاپن و کانادا هر کدام ۳ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

هوش مصنوعی دیگر تنها بر ربات‌های چت و تولیدکننده‌های هنری تسلط ندارد، بلکه در همه انواع برنامه‌ها گسترش یافته است و در دو سال گذشته، ۱۵ دسته از برنامه‌ها اصطلاحات مرتبط با هوش مصنوعی را به نام یا توضیحات خود اضافه کرده‌اند.

این رویداد شامل حوزه‌های محبوبی مانند بهره‌وری، عکس‌ها، ویدیو و آموزش می‌شود؛ اما به مقوله‌های غیرمنتظره مانند سبک زندگی، امور مالی، موسیقی و خرید نیز گسترش می‌یابد.

علاوه بر این، در حالی که مدل‌های جدید هوش مصنوعی مانند GPT-4o باعث افزایش درآمد زیادی شده است، تقاضا برای برنامه‌های هوش مصنوعی در طول سال ثابت بوده است.

در مجموع، مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۷.۷ میلیارد ساعت را صرف برنامه‌های هوش مصنوعی کردند و برنامه‌های دارای هوش مصنوعی در عنوان خود، ۱۷ میلیارد دانلود داشتند.


منبع: youm۷

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.