خطر از بین رفتن ۳۰۰ میلیون شغل حداقل در آمریکا با ظهور ChatGPT

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی جدید، کارشناسان آمریکایی تخمین می‌زنند هوش مصنوعی مولد بتواند جایگزین ۷ درصد مشاغل شود.

پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی ممکن است برخی از افراد را در مورد امنیت شغلی نگران کند که البته به نظر منطقی است. گزارش گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که ۳۰۰ میلیون شغل ممکن است تحت تاثیر هوش مصنوعی مولد قرار بگیرند.

این بانکدار سرمایه گذاری در یادداشت تحقیقاتی خود گفت: «اگر هوش مصنوعی مولد به قابلیت‌های وعده داده شده خود عمل کند، بازار کار ممکن است با اختلالات قابل توجهی مواجه شود. حدود دو سوم مشاغل حداقل در آمریکا در معرض اتوماسیون توسط هوش مصنوعی قرار دارند و از این موقعیت‌ها تا حدود ۵۰ درصد از حجم کاری آن‌ها را می‌توان جایگزین کرد.

در این گزارش آمده است: «اگرچه تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار احتمالا قابل توجه است، اما بیشتر مشاغل و صنایع تنها تا حدی در معرض اتوماسیون قرار دارند و بنابراین بیشتر احتمال دارد که به جای جایگزینی با هوش مصنوعی تکمیل شوند». گلدمن تخمین می‌زند حدود ۷ درصد از مشاغل آمریکا با هوش مصنوعی جایگزین می‌شوند که ۶۳ درصد با هوش مصنوعی تکمیل شده و تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.

گلدمن گفت: این فناوری که می‌تواند به تنهایی مواد جدیدی ایجاد کند، نشان دهنده پیشرفتی بزرگ با اثرات بالقوه اقتصادی کلان است. پذیرش گسترده هوش مصنوعی می‌تواند ارزش کل کالا‌ها و خدمات ایجاد شده در سراسر جهان را در ۱۰ سال آینده ۷ درصد افزایش دهد.

هوش مصنوعی مولد توجه عموم را با راه اندازی ChatGPT در ماه نوامبر به خود جلب کرد، یک ربات چت که بر اساس یک موتور قدرتمند هوش مصنوعی ساخته شده است که می‌تواند نرم افزار بنویسد، مکالمه داشته باشد و شعر بسازد. مایکروسافت از بنیاد فناوری ChatGPT، GPT-۴، برای تقویت نتایج جستجوی Bing و ارائه نکات نوشتن ایمیل استفاده می‌کند.

از آن زمان، هجوم شرکت‌های فناوری بزرگ به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی این پیشرفت بوده است. مایکروسافت از همکاری چند میلیارد دلاری با OpenAI برای آوردن فناوری ChatGPT به جستجوی Bing خود خبر داد. گوگل، سازنده محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان، با افشای رقیب ChatGPT خود به نام Bard پاسخ داد.

گلدمن با استناد به مطالعه‌ای که نشان می‌دهد ۶۰ درصد از نیروی کار در مشاغلی هستند که در سال ۱۹۴۰ وجود نداشتند، پیش‌بینی کرد که یک چهارم تمام وظایف انجام شده در آمریکا و اروپا می‌تواند توسط هوش مصنوعی خودکار شود. در آمریکا پست‌های اداری و پشتیبانی اداری در معرض بیشترین خطر جایگزینی وظایف هستند (۴۶%)، پس از آن موقعیت‌های قانونی (۴۴%) و مشاغل معماری و مهندسی (۳۷%) قرار دارند.

گلدمن دریافت که مشاغلی که کمترین میزان مواجهه با هوش مصنوعی را دارند شامل نظافت و نگهداری، نصب و تعمیر و کار‌های ساخت و ساز هستند.

منبع: cnet

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
هر وقت هوش مصنوعی تونست خط خرچنگ قورباغه ای من رو بخونه اونوقت هوش مصنوعیه
آخرین اخبار