رئیس سازمان اورژانس کشور از نیاز حدودا ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور به جایگزینی خبر داد.

سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در سال ۱۳۵۴ در ایران راه‌اندازی شد. در حادثه دردناک فرو ریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد به‌دلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت‌های غول پیکر در سال ۱۳۵۲ ،  ۱۶ نفر کشته و ۱۱ تن مجروح شدند.

این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه‌های داخلی و خارجی در آن سال، در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید.

بعد از این حادثه سیستم فوریت‌های پزشکی کشور با عنوان اورژانس ۱۱۵ کشور تأسیس شد و ایران چهارمین کشور دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شد.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور گفته بود: سالیانه بیش از پنج میلیون ماموریت انجام شده و چهار میلیون مامور بر بالین بیماران یا مصدومان اعزام می شوند. سالیانه بیش از یک میلیون ماموریت حوادث ترافیکی توسط فوریت های اورژانس انجام می شود.

او همچنین بیان کرده بود: در مجوز استخدامی اخیر وزارت بهداشت ۳۵۴۰ نفر برای نیروی انسانی اورژانس بوده اند و در استخدام جدید وزارت بهداشت برای اورژانس تامین نیروی خانم در نظر گرفته می شود. 

اورژانس

میعادفر افزود: امسال ۴۰۰ نفر از دختران در رشته فوریت های پزشکی فارغ التحصیل می شوند. اکنون ۲۰ پایگاه اورژانس بانوان در کشور راه اندازی شده‌ اند. با مصوبه شورای عالی سلامت ، موضوع تقویت ناوگان اورژانس و اورژانس بانوان مطرح و تصویب شده است.

وی تاکید کرد: در آزمون استخدامی جدید وزارت بهداشت نیز برای جذب نیرو‌های اورژانس به ویژه اورژانس بانوان اقدام می‌کنیم. برنامه سازمان اورژانس، توسعه این پایگاه‌ها در کلانشهر‌ها و شهر‌های مذهبی مانند مشهد مقدس، قم و شیراز است و بر اساس پیش بینی ها، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پایگاه‌های اورژانس باید پایگاه اورژانس بانوان باشند.

وی با اشاره به توسعه مناسب اورژانس هوایی در سال‌های اخیر تاکید کرد: در حال حاضر ۵۴ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال هستند که دو پایگاه دارای هواپیمای بال ثابت و ۵۲ پایگاه دارای بالگرد اورژانس هستند. اورژانس هوایی در دنیا بسیار گران قیمت است، اما بودجه مشخص نشان دار در بودجه سنواتی برای اورژانس هوایی نداریم که به این نکته باید توجه ویژه‌ای شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور از فعالیت ۴۰۰ دستگاه موتورلانس فعال در سطح کلانشهر‌های کشور خبر داد و افزود: در چندین کلانشهر و شهر بزرگ که ترافیک باعث اختلال در ماموریت‌های اورژانس می‌شود، مشکلاتی داشتیم که با استقرار و فعالیت موتورلانس‌های اورژانس، زمان رسیدن نیرو‌های اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان به طور قابل توجهی کاهش و رضایتمندی مردم افزایش یافته است.

اورژانس

وی بیان کرد: اکنون موضوع نوسازی آمبولانس ها مسئله مهمی است و حدود ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس کشور فرسوده هستند. سالیانه بین یک و نیم تا دو همت هزینه اورژانس هوایی است.

وی افزود: اورژانس دونده برای نقاط شلوغ مانند بازار تهران در نظر گرفته شده است و در مناطق شلوغ مستقر هستند. اکنون ۴۰۰ موتورلانس در سطح کشور فعال هستند که پیش بینی شده ۳۰۰ دستگاه موتورلانس به این آمار اضافه خواهد شد. آمارها نشان می دهند که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از ماموریت ها نیاز به اعزام ندارند. تیم های واکنش سریع در مناطق شلوغ و‌ مراسم های مورد نیاز مستقر می شوند.

میعادفر ادامه داد: ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا مهر وارد چرخه فعالیت می شوند. امیدوارم با اعتبارات ارزی و بودجه یک درصد از فروش خودرو حدود ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید خریداری شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: افزایش ضریب انتقال ایمن بیماران و همچنین اتخاذ تدابیر بازدارنده از فعالیت آمبولانس‌های غیر مجاز (فاقد مجوز قانونی) در مراکز درمانی، در گروی مشارکت و هماهنگی میان حوزه معاونت درمان و مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی است.

اورژانس

محمد اسماعیل توکلی، رئیس سازمان اورژانس استان تهران نیز گفت: در همین هفته گذشته مجموع ۱۷۵۲۹ ماموریت در مرکز ارتباطات ۱۱۵ اورژانس استان تهران  ثبت شد که در پی این مأموریت‌ها ۵۰۳۲ مورد به مراکز درمانی انتقال یافتند و ۱۲۴۹۷ مورد نیز در محل از خدمات اورژانس استفاده کردند.

وی بیان کرد: در این مدت ۵۱۸۰۵ تماس با مرکز دیسپچ اورژانس استان تهران برقرار شد که از این تعداد متأسفانه ۲۵۱۲ تماس مزاحم (معادل ۴/۸ درصد کل تماس ها) با این مرکز بوده است.

اورژانس

رئیس سازمان اورژانس تهران تاکید کرد: از مجموع مأموریت‌های ثبت شده در طول هفته گذشته، ۲۷۲۵ مورد حوادث ترافیکی و ۱۴۸۰۴ (۸۴/۵ درصد از کل ماموریت ها) مورد حوادث غیر ترافیکی بوده اند.

توکلی همچنین گفت: اورژانس هوایی ۱۱ سورتی پرواز داشته است که در پی آن ۱۱ مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافته اند.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار